Menu Zavřít

Čí eso k prosperitě?

7. 5. 2007
Autor: Euro.cz

TOVÁRNA HYUNDAI Nošovická továrna Hyundai spustí za dva roky výrobu. Kdo uloví lukrativní zakázky této investice? A jaké karty rozdá českým firmám korejský drak? Nabídne skutečný obchod, nebo bude zakázkami jenom drobit?

TOVÁRNA HYUNDAI Nošovická továrna Hyundai spustí za dva roky výrobu. Kdo uloví lukrativní zakázky této investice? A jaké karty rozdá českým firmám korejský drak? Nabídne skutečný obchod, nebo bude zakázkami jenom drobit? Třicet miliard korun. Tolik činí investice v Nošovicích na Frýdecko-Místecku, kterou loni ohlásila korejská automobilka Hyundai. Celkem se ale v kraji proinvestuje čtyřiapadesát miliard. Podílet se na tom budou také subdodavatelé z Koreje. Přijdou si na své také české firmy, přestože za Hyundai do regionu přicházejí zahraniční partneři? Přijíždím do zóny v OstravěHrabové. Budovu, kde dočasně sídlí Hyundai Motor Manufacturing Czech, nemůžu minout. Zdálky poznávám na parkovišti „přehlídku“ vozů této automobilky. Očekává mě mluvčí společnosti Petr Vaněk. DVANÁCT ASIJSKÝCH DRAKŮ V ZÁVĚSU Hyundai plánuje v nošovickém závodě výrobu až 300 tisíc vozů ročně. Na lukrativní výrobě se ovšem budou podílet hlavně korejští subdodavatelé. V místních průmyslových zónách se jich plánuje usadit sedm až dvanáct. „Například společnost Hyundai Mobis v Nošovicích, která bude vyrábět některé moduly podvozku či kabiny. Nebo firma Dymos, jež chce dodávat sedadla pro automobily. Plakor Czech, bude z Mošnova expedovat plastové díly a přístrojové desky. Díly pro karoserie pak SungWoo Hitech z Hrabové. Nedávno ohlásily záměr investovat firmy DongHee Industrial v Českém Těšíně či Sejon Czech v Karviné,“ říká Vaněk. Do regionu směřují i další výrobci. Jiří Sochor z agentury CzechInvest upřesňuje: „Jsou to firmy spojené s Hyundai. Ale také firmy z Koreje, které s ní nespolupracují a spíše čekaly na to, až někdo prolomí ledy. Do Česka přijdou v podstatě nezávisle na automobilce.“ Vaněk vysvětluje, že proniknout mezi první skupinu dodavatelů je záležitost dlouhodobá a prestižní. „Korejští partneři se podílejí s automobilkou na výzkumu a vývoji. Jde o velmi citlivé věci a každá firma si je přirozeně pečlivě chrání,“ dodává. ZOBÁNÍ PRO NAŠINCE Mluvčí Hyundaie zdůrazňuje, že příležitosti pro české firmy budou. „Mohou se podílet na dodávkách druhé úrovně, tedy pro subdodavatele. Další se naskytnou ve službách a nevýrobní sféře,“ objasňuje. Líčí, že přicházející firmy budou potřebovat vybavit kanceláře, dodat ochranné oděvy a pomůcky, zajistit ostrahu, terénní a zahradní práce, nakládání s odpady či logistiku a dopravu. Služby bude potřebovat také samotná automobilka, a to po dostavbě nošovické továrny. „Zahájení výroby je v plánu v prvním čtvrtletí roku 2009. Do té doby hodláme mít o partnerech jasno,“ informuje Vaněk. Podotýká, že automobilka některé dodávky již uskutečnila, například vybavení kanceláří. Rovněž Jiří Sochor je přesvědčen, že si české firmy přijdou na své. „Za příklad si můžeme vzít kolínskou TPCA. Ta odebírá osmdesát procent komponentů do výroby od českých firem,“ upozorňuje. Budoucí partnery si Hyundai vyhledává ze dvou registrů firem. „Jedná se o takzvaný Kapacitní registr dodavatelů (KREDO), který vede Agentura pro regionální rozvoj v Ostravě. Obdobnou databázi spravuje agentura CzechInvest,“ uvádí Petr Vaněk. V současnosti je v registrech zaznamenáno již šest set firem. „Výběr konkrétních dodavatelů záleží pouze na rozhodnutí daného investora. Také Hyundai má konkrétní zástupce pro strategické nákupy. Víme o tom, že kontakty na ně českým firmám rozdává velmi ochotně,“ zmiňuje Jiří Sochor. České firmy mají tedy šanci stát se dlouhodobými partnery. Podle Vaňka za přísných podmínek: prim v prvním kole výběrového řízení hrají nejen kvalita, cena a reference, ale i minulost firmy. „Pro korejské společnosti je historie jedním z důležitých kritérií,“ zdůrazňuje přednost Petr Vaněk. Podnikatelští nováčci proto nebudou mít šanci uspět. Vaněk přibližuje, že selekce probíhá podle zásady minimálně tři nabídek, ať už se jedná o nákup nábytku, kopírek či služeb a podobně. „Pokud firma projde sítem výběru, může s ní firma sjednat jednorázovou dodávku nebo dlouhodobou spolupráci,“ dodává. I STAVAŘI JSOU Z JAPONSKA Hyundai zabouchl vrátka tuzemským výrobcům dílů příchodem přímých subdodavatelů. Strategická poloha sídla automobilky v příhraničí, vybízí k otázce, zda ve výběrových řízeních budou českým konkurovat ještě jiné zahraniční firmy. Petr Vaněk objasňuje: „Hyundai nebude přímo oslovovat ani zahraniční, ani domácí firmy. Výrobu jí bude zajišťovat zmíněná síť vlastních subdodavatelů. Ale právě ti mohou případně oslovit zahraniční firmy, jež potom poslouží jako subdodavatelé druhé úrovně,“ informuje. Na největším soustu investičního koláče si pochutná japonská stavební firma Tokenaka. Postaví automobilce výrobní závod. Zkušenosti má - stavěla i kolínskou TPCA. Vaněk si je jistý, že dostatek zakázek získají jejím prostřednictvím i místní firmy. Stavaři uvádějí, že objem stavebních prací v regionu podle jejich propočtů po zahájení stavby automobilky a dalších investic výrazně vzroste. Upozorňuje na to předseda moravskoslezského Svazu podnikatelů ve stavebnictví Pavel Ševčík. Nicméně svaz na dotaz Profitu nedokázal uvést, zda se tuzemští na stavbách významně podílejí. „Nemáme k tomu žádné informace,“ říká Alfréd Gillar z oblastního pracoviště svazu. ŠANCE PRO OBCHOD A SLUŽBY Na své si podle Vaňka přijdou i živnostníci v regionu. „Přilepší si Frýdecko-Místečtí. Jsou totiž k Nošovicím nejblíže. Zvýší se tamější zaměstnanost,“ připomíná. Hyundai má zaměstnat až tři tisíce lidí. Dalších deset tisíc míst vznikne u subdodavatelů. „Díky tomu pokvetou příjmy službám a obchodu,“ míní Vaněk. Zdá se, že ještě lépe na tom budou Ostravští. Do zdejších průmyslových zón se doposud soustředilo nejvíce investorů. Za sídlem Hyundai se blýskají novotou další elegantní budovy a několik zbrusu nových závodů. „Díky přílivu investorů musejí v Ostravě vzniknout dva až tři hotely s kapacitou dvě stě lůžek. Dosavadní totiž městu nepostačují,“ uvádí Vaněk. Lubomír Bárta z Moravskoslezské sekce Asociace hotelů a restaurací potvrzuje, že dva nové hotely se již ve městě stavějí. „Nedostatek ubytovacích kapacit jsme zaznamenali také v okolí jiných měst v kraji, kde vznikají průmyslové zóny,“ přibližuje situaci. Stavět v regionu se chystají významné developerské firmy ze Španělska, Francie, Belgie, Německa a dalších zemí. Zvýšený příliv investorů do regionu, podle hejtmana Moravskoslezského kraje Evžena Tošenovského, bude přínosný také pro školství, vědu, výzkum či služby. MILIONY NA EKOLOGII

Další příležitosti mohou vzejít z aktivit ekologických organizací. Podle nich zásahem do půdy vznikne mnoho škod. Vloni na podzim proto iniciovaly takzvanou Deklaraci porozumění mezi společností HMMC a občanskými sdruženími Ekologický právní servis, Beskydčan, Půda pro život a Děti Země. Účelem dohody je asi příspěvek na projekty, které budou regionální organizace prosazovat. Nejprve půjde o dvacet milionů, pak každoročně o další milionové částky.

Frýdecko-Místečtí už mají jasno, co udělají s penězi z fondu. Primátorka Eva Richterová Profitu sdělila, že město plánuje investovat do zvelebení místního parku. Podle ní by měli získat okolo čtyř milionů korun. „Zda ovšem nadační rada nápad odsouhlasí, zaručeno nemají. Je možné, že analýza potřeb poukáže na jiné významnější projekty,“ uvádí Jiří Nezhyba z Ekologického právního servisu.

CENY REALIT V OKOLÍ NABOBTNALY

Investice v regionu vyvolaly velký třesk cen pozemků a bytů. Majitelé očekávají, že na přítomnosti zahraničních investorů vydělají balík. Zvedly se nejen v okolí staveniště v Nošovicích, ale také v blízkosti průmyslových zón, kde plánují stavět subdodavatelé Hyundaie. Ceny ve FrýdkuMístku povyrostly přiměřeně. „Za rok jsme u pozemků zaznamenali růst v průměru o pět procent,“ uvádí Eva Kizeková z tamější realitní agentury.

Zato v Českém Těšíně, kam se chystá korejská společnost DongHee, informace cenami výrazně zahýbala. „Ještě před pár měsíci se daly nové pozemky pořídit za 150 korun za metr čtvereční, ale nyní majitelé požadují 200 až 400. Cena bytů stoupla za poslední rok o 15 až 20 procent. Původně by v paneláku stály okolo tří set tisíc korun, nyní pod částku tři sta osmdesát tisíc již majitelé nejdou,“ popisuje zástupce realitní agentury Sting v Českém Těšíně.

AGENTURY NESTÍHAJÍ

Poptávkou jsou téměř zahlceny agentury práce v kraji. Například Ostravská Job-centrum je zaneprázdněna pro subdodavatele Hyundaie. „Kvůli mimořádné poptávce po brigádnících musíme odříkat některé jiné zakázky,“ uvádí Radovan Burkovič ze zmíněné agentury. „Dodáváme hlavně firmám, které staví pro subdodavatele. Nyní jsme začali spolupracovat s firmou SungWoo Hi-tech, jež spustila výrobu. Zajišťujeme pro ně brigádníky. Víme, že pro ně pracuje hned několik agentur současně, potřebují totiž až čtyři sta pracovníků denně,“ vysvětluje.

Podle Burkoviče je poptávka po lidech nebývale vysoká. „Máme málo specialistů i nekvalifikovaných pracovníků. Proto hledáme mezi bývalými horníky, kteří si mohou k rentě přivydělat. Lidé se hledají také v Polsku a na Slovensku,“ líčí Burkovič. Velká poptávka je také po strojních a stavebních dělnících. „Vstupem investorů do průmyslových zón se na Ostravsku v posledních letech mimořádně staví,“ přibližuje situaci.

FIRMY SE BOJÍ O ZAMĚSTNANCE

Příchod asijských draků má i odvrácenou stranu mince: podnikatelé se cítí ohroženi. Už dnes je ohrožuje chronický nedostatek lidí. V regionu sice v poslední době mírně klesá počet nezaměstnaných, zároveň se zvyšuje počet volných pracovních míst. Zatímco míra nezaměstnanosti klesla za poslední rok o 1,3 procentního bodu na prosincových 12,9 procenta, počet volných míst se meziročně zvýšil z 3300 na více než osm tisíc.

Firmy se obávají, že jim zaměstnanci přeběhnou do automobilky či závodů subdodavatelů (o problému jsme psali v Profitu č. 15/2007). Díry na pracovním trhu prý zalepí Poláci a Slováci. Předseda představenstva mladoboleslavské Škody Auto Detlef Wittig se před časem nechal slyšet, že nedostatek pracovníků může znamenat dočasné omezení rozvoje automobilového průmyslu.

Bedřich Danda ze Sdružení podnikatelů a živnostníků podotýká, že i příležitosti pro malé jsou přiškrceny. „Usilujeme, aby malí živnostníci dostali šanci podílet se na příležitostech, které se kolem zahraničních investic naskýtají. Ale marně. Jakési mizivé šance sice mají, ale za cenu podbízivých nabídek. Realita je však taková, že ve výběrových řízeních uspějí zahraniční podnikatelé,“ říká.

Přese všechno to však vypadá, že nějaké příležitosti přece jen investoři s sebou do severomoravských končin přináší a snad ještě přinesou.

SEZNAMY DODAVATELŮ

NADAČNÍ FOND SE TÝKÁ TĚCHT OBCÍ:

  • Dobrá, Dobratice, Dolní Domaslavice, Dolní Tošanovice, Horní Domaslavice, Horní Tošanovice, Nižní Lhoty, Nošovice, Raškovice, Třanovice, Vojkovice, Vyšní Lhoty a města Frýdek-Místek.

NEJVĚTŠÍ INVESTICE V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI (v roce 2006)

investor sektor země původu

Hyundai Motor Company automobilový Jižní Korea

Plakor automobilový Jižní Korea

Briggs Stratton přesné strojírenství USA

CCG letectví-strojírenství Česko

Vítkovice zpracování kovů Česko

investice pracovní lokalita místa

30 mld. Kč 3500 Nošovice

17,69 mld. Kč 504 Mošnov

12,57 mld. Kč 130 Ostrava

2,44 mld. Kč 1050 Mošnov

bitcoin_skoleni

1,14 mld. Kč 1000 Ostrava

Poznámka: Tabulka uvádí výši investic, kterou společnosti přislíbily investovat v následujících letech. Pramen: CzechInvest

  • Našli jste v článku chybu?