Menu Zavřít

Čím dříve, tím levněji

14. 2. 2005
Autor: Euro.cz

LETNÍ ZÁJEZDYZájem o zájezdy do zahraničí na léto 2005 je vyšší než loni. Některé velké cestovní kanceláře zatím prodaly o desítky procent víc zájezdů než loni touto dobou. Meziroční nárůst počtu prodaných zájezdů až o desítky procent zatím hlásí velké tuzemské cestovní kanceláře.

Včas zakoupené zájezdy jsou většinou levnější. foto: Profit - Jiří Příhonský

bitcoin_skoleni

LETNÍ ZÁJEZDY Zájem o zájezdy do zahraničí na léto 2005 je vyšší než loni. Některé velké cestovní kanceláře zatím prodaly o desítky procent víc zájezdů než loni touto dobou. Meziroční nárůst počtu prodaných zájezdů až o desítky procent zatím hlásí velké tuzemské cestovní kanceláře. Vyplývá to z informací, které o letošních letních dovolených poskytly společnosti Čedok, Fischer, Exim Tours a Firo Tour. Podle analytika KPMG Tomáše Kulmana je to dáno zřejmě i tím, že si lidé chtějí dopřát luxusnější dovolenou. Zároveň je však pro ně stále důležitá cena, takže využívají až 15procentních slev za včasný nákup, které nyní cestovní kanceláře za takový nákup nabízejí. Podle ředitele analytické firmy Mag Consulting Jaromíra Beránka je růst u velkých cestovek dán hlavně tím, že lidé v posledních letech stále více kupují letecké zájezdy, které organizují právě tyto větší kanceláře. Čtyři největší tuzemské cestovky prodají víc než třetinu všech zahraničních zájezdů. „Ročně jejich podíl na trhu roste o 10 až 15 procent,“ říká Beránek. Analytik Kulman přidává i další příčinu stoupajícího zájmu: „Také ekonomická situace domácností se zlepšuje, a tak je možné, že si řada rodin dopřála zájezd k moři pod stromeček,“ domnívá se. Svou roli může ve zvýšeném pořídit si dovolenou na splátky. Prodej cestovní kanceláře Čedok je podle mluvčího Tomáše Brejchy v současnosti asi o pětinu vyšší než touto dobou před rokem. Stále více lidí si podle něho v posledních letech chce vybírat z co nejbohatší nabídky a zároveň využít slevu za včasný nákup. „Ceny zájezdů se slevou za takzvaný první moment jsou totiž často nižší než při výprodeji na poslední chvíli,“ připomíná Kulman. „V cestovní kanceláři Fischer si zatím svou letošní letní dovolenou vybralo o třetinu víc lidí než touto dobou loni,“ říká její mluvčí Dan Plovajko. Podle něho se totiž cestovní kanceláři začínají vracet klienti, které ztratila poté, co se objevily informace o finančních potížích bývalého vedení. Vyšší prodej registrují také další velké cestovky Exim Tours a Firo Tour. Velký zájem je podle Brejchy díky odstranění vízové povinnosti o Turecko, tradičně oblíbené je Řecko. Hitem budou opět Egypt a Bulharsko, kde jsou stále relativně nízké ceny pobytových zájezdů. V cestovní kanceláři Fischer patří tradičně k nejpopulárnějším destinacím Ibiza, Kanárské ostrovy, Mallorca či řecké ostrovy. Firo Tour prodává v současnosti dobře také Krétu a Tunisko. Podle Brejchy se dobře prodávají hlavně tří až čtyřhvězdičkové hotely s polopenzí. „Rok od roku Češi vyžadují kvalitnější ubytování a služby,“ konstatuje. Podle Plovajka stojí rostoucí poptávka po luxusnějším ubytování částečně také za velkým růstem prodeje se slevou za včasný nákup. „Lidé tak utratí za dovolenou stejně, jako kdyby ji kupovali později, mohou si však dopřát kvalitnější ubytování,“ dodal. Lidé si chtějí dopřát luxusnější dovolenou. foto: CK Fischer  TŘI TISÍCE ZA DOMÁCÍ DOVOLENOU**

Tuzemská dovolená získává v posledních letech opět na oblibě. Důvodem je zejména její cenová dostupnost oproti zahraničním lokalitám. Jak vyplývá z analýzy společnosti Veletrhy Brno, čeští občané utrácejí ve vnitrostátní turistice odhadem 72 miliard korun ročně. Každý z nich dá průměrně za domácí dovolenou, kterou tráví zčásti u známých nebo na chalupách, asi 3000 korun. Loni Češi uskutečnili bezmála šest milionů domácích cest nad čtyři dny, což bylo meziročně asi o 18 procent více. Z průzkumů vyplývá, že průměrný tuzemský turista, který cestuje po Česku, je vzdělaný, má vyšší příjmy a není ve střední generaci. Téměř tři čtvrtiny z nich použily vlastní vozy. Podle odborných šetření je velkým problémem domácí turistiky sezonnost, kdy ve špičce je infrastruktura přetížena a naopak jindy zůstává téměř nevyužita. Stále existuje nedostatek žádaných služeb pro sportovní, relaxační a zábavné trávení volného času.

  • Našli jste v článku chybu?