Situace evropských výrobců odráží hospodářský stav v celé Evropské unii. O jakých autech se bude v roce 2013 mluvit?
Dobře už bylo. Automobilový trh v Evropě má před sebou bolestnou fázi smiřování s realitou. Souběh měnové, bankovní a veřejnorozpočtové krize na jihu kontinentu je síla, s níž ostrovy prosperity na bohatém severu mnoho nezmůžou. Podle Asociace evropských automobilových výrobců se loni od ledna do konce listopadu prodalo v sedmadvacítce zemí Evropské unie 11,3 milionu osobních aut, během stejného období roku 2011 jich přitom bylo 12,2 milionu. A nezdá se, že by loňský propad o 7,6 procenta měly v roce 2013 vyvážit pozitivní zprávy.
Na záchranu z kapes daňových poplatníků automobilový byznys už spoléhat nemůže. Ve zdevastovaných veřejných rozpočtech není dost peněz ani na mnohem potřebnější věci než šrotovné. Naopak, zoufalé vlády činí zoufalá opatření. Zářijové zvýšení DPH ve Španělsku poslalo tamní automobilový trh dolů o hrůzostrašných 37 procent.
Octavia do světové desítky Na poradách v Mladé Boleslavi si přesto z nějakého Španělska určitě těžkou hlavu nedělají. Česká značka impéria skupiny Volkswagen má v plánu prodávat už za šest let 1,5 milionu aut ročně, k čemuž jí mají pomoci hlavně rostoucí trhy v Asii. Ale nejen tam. Na rok 2013 plánuje Škoda Auto nejméně tři velké novinky: modernizovanou vlajkovou loď Superb, druhou karosářskou variantu cenově dostupného modelu Rapid a zejména Octavii třetí generace. Bestseller na pomezí nižší střední a střední třídy využívá techniku nejnovější koncernové modulární platformy MQB, jejímž vlajkonošem je Volkswagen Golf sedmé generace. Díky rozvoru náprav delšímu o jedenáct centimetrů nabízí ještě více místa pro nohy cestujících i jejich zavazadla, zatímco benzinové motory TSI i naftové TDI skrývají pod známým označením novou techniku. Barokní tvary současné Octavie ustoupily hladkým plochám a ostře řezaným liniím v duchu aktuálního designu značky Škoda, pod nímž je podepsaný tým slovenského návrháře Jozefa Kabaně.
Na rozdíl od současné generace Octavie nebude v nabídce příplatkové výbavy nového modelu chybět systém sledující únavu řidiče, automatický parkovací asistent nebo samočinné přepínání dálkových světel – tedy technologie, které konkurence nabízí již několik let.
Nová Octavia vstoupí na trh již začátkem února a nepochybně se opět pevně usadí na nejvyšších místech prodejních statistik. A nejen v České republice… Šéf Škody Winfried Vahland na oficiální prezentaci nového modelu zopakoval, co od nejvyšších představitelů automobilky zaznělo již několikrát předtím: že Octavia by se měla stát jedním z deseti nejprodávanějších aut na světě.
Technický pokrok se nezastaví Ambice jako Octavia nemůže mít jiná novinka ve střední třídě, Mazda6. To ale ani není jejím cílem. Na starém kontinentu japonská automobilka tradičně loví zákazníky ve vodách těch, kteří nechtějí jít s davem a vedle netuctové značky si touží dopřát i příděl staré dobré radosti z jízdy. A to je aspekt, který se z moderní automobilové produkce povážlivě vytrácí, zejména tam, kde se jím nejvíce ohánějí ve sloganech.
Relativně malý japonský výrobce, poznamenaný vedle odbytové krize i velkým zemětřesením v Japonsku v roce 2011, zvolil zajímavou cestu k odlišnosti. Namísto přidávání nových technologií a systémů znovu vynalézá již jednou vynalezené. Například jeho agregát Skyactiv-G má nejnižší kompresní poměr ze všech zážehových motorů, zatímco
Skyactiv-D naopak nejnižší mezi diesely. Hodnota je v obou případech stejná, 14,0 : 1. Že je to technický detail, kterému zákazník ani nerozumí? Snad. Ale i díky němu plní vznětový motor emisní normu Euro 6, která začne platit až v roce 2014 a většina výrobců jí zatím nedokáže vyhovět bez drahých systémů na dodatečné čištění spalin. Mazda6 s motorem Skyactiv-D přitom žádný takový lapač oxidů dusíku nepotřebuje. I tak může vypadat pokrok: ne snad efektní, ale efektivní.
Mazda6 na trhu soupeří o stejné zákazníky jako třeba Ford Mondeo, ale po svém příchodu na začátku letošního roku to bude mít o něco snazší. Začátkem září Ford s pompou oznámil své produktové plány pro Evropu na následující roky. Do Amsterodamu kvůli tomu přijel i nejvyšší šéf této globální automobilky Alan Mulally. Hodně se přitom mluvilo právě o novém Mondeu, které se v Americe už prodává pod názvem Ford Fusion a na naší straně Atlantiku mělo nahradit sice zdařilý a po zásluze úspěšný, nicméně stárnoucí model.
Jen o několik týdnů později však přišlo od modrého oválu jiné oznámení. V rámci rozsáhlé restrukturalizace svých evropských aktivit a snižování nadvýroby Ford uzavře výrobní závod v belgickém Genku. Mondeo se místo toho bude vyrábět ve španělské Valencii, odkud je ale zapotřebí nejdříve přesunout výrobu modelu C-Max. Výsledek? Uvedení nového Mondea na evropské trhy se odkládá až na rok 2014. Hlavní novinkou roku 2013 tak pro Ford, který je v Evropě po Volkswagenu druhou nejprodávanější značkou, bude nová generace kompaktního SUV jménem Kuga.
Drahé značky krizi neznají Luxusního zboží jako by se krize netýkala.
Platí to i pro automobilky. Italské Ferrari slaví rekordní výsledky, když loni za první tři kvartály prodalo meziročně o šest procent více aut. Vysvětlení není namístě hledat ani tak ve vývoji ekonomiky či v populárním „rozevírání nůžek mezi bohatými a chudými“, jako spíše v produktovém plánu Ferrari. Maranellští uvedli na trh dvanáctiválcové kupé FF s uspořádáním sedadel 2+2 a pohonem všech kol. A zároveň 458 Spider – tradičně velmi žádanou verzi svého „základního“ osmiválcového modelu. Výsledky na sebe nenechaly čekat. V USA si Ferrari připisuje šestnáctiprocentní růst, v Japonsku dvacetiprocentní. Britové za prvních devět měsíců roku 2012 koupili dokonce o 37 procent více nových ferrari než rok předtím.
Nevídaných prodejních čísel dosahuje uprostřed vleklého hospodářského útlumu také Porsche. Německý výrobce sportovních vozů od začátku loňského roku prodal 129 tisíc aut, což představuje meziroční nárůst o 38,7 procenta. Firma tak už má prodáno více vozů než za celý rok 2011, který pro ni byl rekordní. A příští výroční prezentace před akcionáři se patrně ponese v ještě radostnějším duchu. Pravda, očekávaný hybridní supersport 918 s výkonem 566 kW a cenou 645 tisíc eur přispěje k vyšším prodejům značky nanejvýš 918 kusy – více se jich totiž nevyrobí. Zuffenhausenští však před koncem roku ukázali druhou generaci svého nejdostupnějšího kupé Cayman a podle všeho chystají do sériové výroby také kombi verzi luxusního sedanu Panamera, která byla k vidění na autosalonu v Paříži jako koncept Sport Turismo. Reakce veřejnosti i odborného tisku naznačují, že to bude ještě větší šlágr než dosavadní Panamera.
Především však Porsche na trh uvede sportovně-užitkový model Macan, o něco menší než dosud jediné SUV Cayenne.
Daří se – a nejspíš dařit bude – i těm méně aristokratickým z luxusních značek. Jak Audi, tak Mercedes-Benz hlásily během podzimu meziroční růst, BMW je „na svém“.
Není divu, že prémiovým německým značkám nechybí chuť dobývat nové a nové segmenty trhu. Audi uvede letos na trh A3 Sportback, pětidvéřovou verzi svého kompaktu.
Nová generace využívá stejnou koncernovou platformu MQB jako Octavia. Zatím oficiálně neohlášený, nicméně již nevyhnutelný se zdá příchod nové generace velkého SUV Q7 a motoristické časopisy z celého světa spekulují hned o několika nových sportovních modelech se čtyřmi kruhy na kapotě. Se sportovními vozy býval tradičně spojován jiný výrobce z Bavorska. BMW se ale v poslední době zaměřuje spíš na SUV a crossovery všech tříd, zatímco si připravuje půdu pro velkou elektrickou revoluci.
Bavoři sázejí na elektřinu Již během roku 2013 by se měl na trhu objevit elektromobil BMW i3. V této chvíli není zcela jasné, zda se vůz bude spoléhat čistě na energii uloženou v baterii, nebo bude vybaven i spalovacím motorem sloužícím jako generátor elektřiny. Takové řešení, použité například koncernem General Motors u sourozenecké dvojice Chevrolet Volt/Opel Ampera, by zbavilo mnichovskou novinku bezprostřední závislosti na dobíjecí infrastruktuře.
Právě řídká síť dobíjecích stanic spolu s dlouhou dobou nabíjení (řádově hodiny) a vysokou cenou pokročilých Li-ion akumulátorů činí z elektromobilů přijatelnou volbu pouze pro omezený okruh zákazníků. Automobil jako Nissan Leaf si koupí jen někdo, kdo denně ujede maximálně několik desítek kilometrů, doma i v práci může parkovat „u zásuvky“ a má v záloze ještě běžný vůz pro delší cesty.
Bude zajímavé sledovat, zda se BMW se svým značným finančním a inženýrským potenciálem dokáže poprat s těmito výzvami úspěšněji než výrobci, kteří se do riskantního byznysu s auty na elektrický pohon pustili dosud. Souběžně s i3, což bude menší jednoprostorové auto převážně do města, představí bavorský výrobce také sportovní elektromobil i8 a již dříve se ústy šéfa technického vývoje Klause Draegera nechal slyšet, že „mezi i3 a i8 zbývá dost volných číslic“. Třeba se za pár let BMW zapíše do historie jako první velká automobilka, která kompletně elektrifikovala svoji modelovou řadu…
Některé novinky se už prodávají Řada nových modelů pro rok 2013 byla již představena nebo uvedena na trh během posledního čtvrtletí loňského roku. To je ostatně běžná praxe nejen v automobilovém průmyslu. V evropském kontextu je nepochybně nejvýznamnější sedmá generace Volkswagenu Golf – bestselleru, jehož současná šestá generace se dokázala udržet na pozici nejprodávanějšího automobilu v Evropě i na samém sklonku své životní dráhy. Nejnovější Golf nepřináší žádnou revoluci v designu ani technice, „pouze“ opět nastavuje laťku komfortu a uživatelské přívětivosti v nižší střední třídě. Technický převrat se naopak odehrál v segmentu nejluxusnějších SUV. Nový Range Rover má jako první zástupce své třídy hliníkovou karoserii, díky čemuž je o 400 kilogramů lehčí, výrazně úspornější a ještě lépe připravený konkurovat v poskytované úrovni komfortu limuzínám.
Britský automobilový průmysl tímto unikátním modelem znovu potvrdil svoji životaschopnost, o níž se ještě před několika lety dalo vcelku oprávněně pochybovat. Je-li o čem pochybovat dnes, je to budoucnost výrobců automobilů na kontinentálním břehu kanálu La Manche. Koncern PSA Peugeot Citroën,
jehož hlavní produktovou zbraní pro následující měsíce má být dvojice identických levných sedanů Peugeot 301 a Citroën C-Elysée, nebyl v dobrém stavu už před krizí, ale společenské klima v zemi silného státu a vlivných odborů zatím vždy potřebné restrukturalizaci zabránilo. Že to nebude jednoduché ani v nejbližší budoucnosti, naznačuje vývoj z konce roku 2012. Oznámený plán propustit osm tisíc zaměstnanců se ukázal jako nedostatečný, do konce roku 2014 tak odejde z PSA dalších minimálně 1500 lidí. Navíc se francouzská vláda sedmi miliardami eur v dluhopisech zaručila za to, že si finanční divize koncernu bude moci půjčovat peníze levněji než dosud, což jí umožní zákazníkům nabídnout lepší podmínky financování nákupu vozů. Výměnou za to kabinet Françoise Hollanda může více hovořit do strategie koncernu…
Na růžích ustláno nemá ani italský Fiat.
V loňském třetím čtvrtletí sice dosáhl více než dvojnásobného zisku oproti roku 2011, za to však vděčí především dobrým výsledkům zámořského Chrysleru. Kvůli pokračujícímu propadu poptávky propustí Fiat celkem 1500 zaměstnanců své továrny v polském městě Tychy, která podle agentury Reuters vyrobí v roce 2013 méně než 300 tisíc aut. Ještě v roce 2009 jich přitom bylo více než dvakrát více. Starosti o práci zatím nemusejí mít v srbském Kragujevaci, kde Fiat vyrábí svoji hlavní novinku – malý rodinný vůz 500L, který převzal techniku a částečně i styl ikonického supermini Fiat 500. Pro rok 2013 se plánuje varianta Trekking se vzhledem (ale nikoli schopnostmi) vozu kategorie SUV.
Situace evropských automobilek odráží hospodářský stav v celé Evropské unii.
Není zapotřebí příliš velkého zjednodušování, abychom mohli říci, že čím více na jih, tím chmurnější vyhlídky se rýsují. I v příštích letech se snad auta budou v Evropě vyrábět a prodávat, ale s velkou pravděpodobností budeme svědky snižování stavů a zavírání celých továren v měřítku nevídaném celá desetiletí. Ve výhodě se ocitnou ti, kteří s předstihem pochopili krizi jako převlečenou příležitost. l •
Na rok 2013 plánuje Škoda Auto nejméně tři velké novinky: modernizovanou vlajkovou loď Superb, druhou karosářskou variantu Rapidu a Octavii třetí generace Nevídaných prodejních čísel dosahuje uprostřed vleklého hospodářského útlumu Ferrari i Porsche Řada modelů pro rok 2013 byla již představena nebo uvedena na trh během posledního čtvrtletí 2012. To je ostatně běžná praxe nejen v automobilovém průmyslu
7,6 procenta o tolik se propadl automobilový trh v loňském roce
O autorovi| Jiří Červenka, spolupracovník redakce