Z Číny se stalo jedno z nejdůležitějších odbytišť pro evropské automobilky a tento trend pokračuje i dále. Vyplývá to ze studie "Vliv Číny na automobilový průmysl ve střední Evropě" od společnosti Roland Berger Strategy Consultant, vydané v pondělí při zahájení pekingského autosalonu.
Foto: Profimedia
Studie také upozorňuje na to, že automobilky ze střední Evropy se dostávají čím dál tím více pod tlak kvůli čínským firmám (SAIC, Changan, Geelzy-Volvo atd.). Správná strategie rozhodne o tom, jestli a do jaké míry se automobilky a jejich dodavatelé ze střední Evropy prosadí, a jakou pozici si vybudují. Další výzvou je fakt, že čínský trh je roztříštěn. Nicméně ambiciózní čínská pětiletka s cíli efektivních využívání zdrojů a udržitelnosti znamená příležitost pro evropské know-how v oblasti hybridních a elektromobilů.
“Čísla v Číně stále rostou, a to výrazně. V roce 2018 bude trh s osobními automobily v Číně dvojnásobný oproti trhu v USA, nebo západní Evropě,“ poznamenal Rupert Petry, autor studie a řídící partner Vídeňské kanceláře společnosti Roland Berger. Osmiprocentní roční nárůst zde znamená přírůstek 33 milionů osobních vozů. Evropští výrobci tím získali významné podíly na trhu: “VW už nyní prodává 30 procent ze své celkové výroby v Číně. Na druhou stranu je už pět automobilek z Číny jako SAIC, Changan, Geely-Volvo, Chery a Dongfeng mezi Top 20 automobilkami na světě. Tento trend je navíc rostoucí,“ doplnil Petry.
Čínský automobilový se v jednotlivých regionech velmi liší. Na východním pobřeží dominuje luxusní segment, a tím je dobrým odbytištěm zejména pro německé automobilky. Na západě a ve vnitrozemí převažují menší a kompaktní vozy. “Všeobecně rostoucí příjem zvyšuje poptávku po osobních vozech. Příplatkové výbavy, zejména v oblasti ´info a zábava´ jsou velmi poptávány,“ podotkl Petry.
Pro automobilky a jejich dodavatele ve střední Evropě budou mít strategické pozice v Číně v nadcházejících letech obrovský význam. Zejména jde o výstavbu dalších výrobních kapacit. “Nepočítáme s relokací současné výrobní kapacity ze střední a východní Evropy, ale s výstavbou dodatečné kapacity. Samozřejmě bude záležet na lokálních požadavcích a právním rámci. Evropané musejí pro čínský trh vyvinout nové modely a to ve všech segmentech,“ domnívá se Petry, podle kterého je General Motors (GM) s místní nezávislou organizační strukturou dobrým příkladem pro dobrou strategii v Číně, včetně výzkumu, vývoje a „GM univerzity“.
Evropské automobilky podle studie čím dál tím více očekávají, že je jejich dodavatelé budou doprovázet i do Číny – to se týká také firem v Rakousku a střední Evropě. “Je to proto, že přístup ke stále důležitějším čínským dodavatelům není ze zahraničí možný. Stále více evropských a amerických dodavatelů (např. Bosch a Manga) má už svá R&D centra v Asii,“ píše se ve studii.
Také středoevropští výrobci jsou aktivní. Přibývají joint ventures s místními výrobci a to především v segmentu užitkových vozů. „V tomto segmentu vytvořili strategické partnerství Mercedes a MAN. V Číně si od toho slibují pokroky v designu, snížení emisí a celkově dosažení evropských standardů,“ vysvětlil Petry.
V následujících letech budou čínské automobilky vstupovat na evropský trh ojediněle a s rozvahou. “To je dáno chybějícími technologiemi. Dále budou dostatečně zaneprázdněni růstem na svém domácím trhu. Proto by pro ně bylo velmi složité zajistit financování nových závodů a distribučních sítí v Evropě. Neočekáváme tedy žádné investiční vlny z Číny do střední a východní Evropy,“ upozorňuje Petry. Podle něj bude do roku 2018 tvořit podíl čínských automobilek na evropském trhu necelé jedno procento. “Jistá expanze ale už začala: Greatwall, Chery a FAW už mají pobočky v Jižní Americe, Africe, střední a východní Evropě a jihovýchodní Asii,“ poznamenal Petry.
Podobně to vypadá i v případě čínských dodavatelů. V Evropě investují jen sporadicky, většinou z důvodu nákupu technologií. “V delším horizontu jsou ale investice ve střední Evropě možné, zejména u montážního sektoru. Zde má region střední a východní Evropy velmi dobré jméno – a to i v Asii,“ myslí si Petry.
Čínský automobilový trh se 14 značkami není příliš homogenní. Kvůli silnému růstu v uplynulých dvou letech dochází nyní ke konsolidaci. Do toho se plete také čínská vláda. V aktuální pětiletce (2011-2015) schválili orgány nové zákony, které zvýhodňují místní automobilky. V budoucnu mohou ale evropské automobilky zabodovat. “V oblasti efektivního využití energie dojde v následujících letech ke snížení spotřeby pohonných hmot o jednu pětinu – díky hybridům a elektromobilům. A tady mají automobilky ze střední Evropy významnou konkurenční výhodu oproti čínským automobilkám. Je to také velká šance pro rakouské dodavatele,“ domnívá se Petry. Čína má totiž ambiciózní plán: podle pětiletky se má do roku 2015 snížit exhalace CO2 o 30 procent.