Menu Zavřít

Čína otevřela nejdelší most přes moře na světě. Stavba stála 20 miliard dolarů

23. 10. 2018
Autor: čtk

Čínský prezident Si Ťin-pching dnes oficiálně otevřel 55 kilometrů dlouhý most spojující čínská území Hongkong, Macao a město Ču-chaj v pevninské Číně. Oznámila to agentura Nová Čína. Jde o nejdelší mostní konstrukci na světě vedoucí přes moře; doba cesty mezi třemi městy se díky mostu zkrátí ze tří hodin na 30 minut.

Stavba začala před devíti lety a přišla na 20 miliard dolarů (přes 449 miliard Kč). Pro běžnou dopravu začne most fungovat ve středu. „Oficiálně otevírám most Hongkong-Ču-chaj-Macao,“ řekl prezident v krátkém projevu při ceremoniálu v jihočínské provincii Kuang-tung.

Původní termín otevření mostu byl stanoven na rok 2016, stavbu ale zbrzdilo zkoumání dopadu projektu na životní prostředí, vyšetřování korupce i překročení rozpočtu. Během výstavby přišlo o život sedm dělníků a dalších 275 bylo zraněno. Většina úmrtí byla spojena s pádem z velké výšky. Most představuje klíčový prvek plánu Pekingu pro těsnější propojení 11 měst delty Perlové řeky, která pokrývá 56 tisíc kilometrů čtverečních a je domovem 68 milionů lidí.

Součástí mostu jsou dvě šestiproudové silnice a tunel dlouhý 6,7 kilometru, který byl vyhlouben, aby nebyly narušeny frekventované lodní trasy v oblasti. Tunel vede mezi dvěma uměle vytvořenými ostrovy. Most byl projektován tak, aby odolal zemětřesení o síle až 8,0 stupně, supertajfunu či nárazu velké nákladní lodě. Na stavbu se spotřebovalo přes 400 tisíc tun oceli.


Nejdražší mosty světa: obří projekty v Číně i kontroverzní Krymský most


Kritici čínské vlády ale most vnímají jako nástroj, jak přitáhnout Hongkong více pod kontrolu Pekingu. Někdejší britská kolonie Hongkong se v roce 1997 vrátila pod čínskou správu. Základní zákon ale obyvatelům Hongkongu zaručuje rozsáhlé osobní svobody, včetně svobody projevu, i nezávislou justici, což obyvatelé pevninské Číny nemají. V posledních letech nicméně Peking stále častěji zasahuje do vnitřních záležitostí Hongkongu.

Většina obyvatel Hongkongu netouží po těsnějším spojení s Macaem či pevninskou Čínou a obává se, že město zaplaví čínští turisté. V roce 2016 Hongkong zaznamenal 56,7 milionu turistických návštěv, uvádí CNN.

Podle prodemokratické hongkongské političky Claudie Moové politický význam nového mostu převyšuje jeho praktické využití. „Nebylo úplně nutné ho stavět, protože Hongkong už je spojen s pevninskou Čínou všemi možnými způsoby - po zemi, vzduchem i po moři,“ řekla Moová agentuře AP. „Oni ho ale potřebují jako politický symbol, aby připomínal lidem v Hongkongu… že jsou spojeni s mateřskou zemí. Je to téměř jako pupeční šňůra,“ dodala.

WT100

Ambiciózní projekt vyvolal také kritiku od ekologů. Delta Perlové řeky je totiž domovem ohrožené populace čínských bílých delfínů. Hongkong na obavy reagoval vytvořením mořských rezervací pro ochranu delfínů a dalších prvků místního ekosystému.

Dále čtěte:

Výročí Golden Gate Bridge. Symbol San Franciska byl otevřen před 81 lety

Symbol USA i pohřebiště dělníků. Hoover Dam se začal stavět před 88 lety

Šílený nápad: v Kalifornii zvažují zvednutí celého ostrova kvůli dotírajícímu oceánu

Jeřáb, jeskyně i předělaný boeing. Unikátní hotely z celého světa

Plovoucí vily, které nepotopí ani hurikán

Hotel na stromě a loď na kopci. Podívejte se na kuriózní stavby

„Symbol úspěchu“ konečně hotov: nejvyšší čínský mrakodrap se otevírá bez fanfár

Za luxusem do Londýna. Nejvíce pětihvězdičkových hotelů má britská metropole

Letiště, stadiony i parlament. Projekty za miliardy, které se nevyplatily

  • Našli jste v článku chybu?