Druhá největší ekonomika se zaměřuje na domácí trh. Na rostoucím dovozu se mohou svézt i čeští exportéři
Jako setkání trpaslíka s obrem vypadala diskuse o možnostech vzájemného obchodu Česka s Čínou. Jen podle podílů zemí na světovém HDP má Česko sílu 0,35 procenta a sama Čína přes deset procent.
Říše středu je také na nejlepší cestě stát se nejsilnější ekonomikou světa
„I po změnách ve vedení státu a strany je nejdůležitější zprávou, že naše země bude pokračovat v politice reforem a otevírání hospodářství, která více než 30 let přinášela průměrný růst deseti procent ročně. Zároveň se ale klade menší důraz na,pouhá čísla‘ a větší na kvalitu růstu. Ať už jde o životní úroveň, životní prostředí nebo hodnotnější produkci,“ uvedl čínský velvyslanec Jü Čching-tchaj na setkání s podnikateli v pražském hotelu Grand Majestic Plaza.
Se jmenovanými cíli souvisí i zaměření Číny na rozvoj domácí poptávky. I kdyby export aktuálně druhé nejsilnější ekonomiky přestal růst, vydrží potenciál vnitřního trhu podporovat růst celého hospodářství i několik desetiletí.
Číňané věří, že Evropa vyjde z krize jednotná a silnější. Má zůstat nejdůležitějším obchodním partnerem lidové republiky stejně, jako tomu bylo posledních deset let. Možnost být dynamickým obchodním partnerem má i Česko. Zároveň by ale spolupráce obou zemí podle velvyslance mohla a měla být silnější – jestliže vzájemný obchod představuje zhruba deset miliard dolarů ročně, je zatím například obchod Číny s Nizozemskem sedmkrát intenzivnější.
Snazší cesta Uspět na jednom z největších trhů není samozřejmě jen tak. Vědomo si toho je i ministerstvo průmyslu a obchodu, které Čínu označilo za jednu z prioritních zemí pro český export. Za nejperspektivnější obory považuje energetiku, strojírenství, ale i elektroniku, potravinářství a služby. Bez zajímavosti není ani to, že Čína je druhým největším trhem na světě pro luxusní zboží.
„Pro podporu vývozců také fungují v Číně už dvě zastoupení MPO v Šanghaji a Čcheng-tu a do budoucna se k nim přidá i Peking a Kuang-čou. Pokrytím se tak dostáváme do pozice velkých evropských ekonomik,“ uvedl ministr průmyslu Martin Kuba, jehož úřad nad setkáním Euro pro export převzal záštitu.
Obchodování s Čínou by se pak mohlo zjednodušit i díky budoucí internacionalizaci čínského jüanu (RMB). Pro obchodování s ním je stále méně restrikcí a klesá i související byrokracie. I když tento proces bude nějakou dobu trvat, nemělo by ho potkat takové zklamání, jaké podobné naděje sebralo japonskému jenu.
„Čína se z chyb Japonska v tomto směru poučila. Proces otevírání čínské měny světu je tamními úřady velmi dobře řízený,“ uvedl Paul Gooding, vedoucí rozvoje obchodu s RMB pro Evropu z londýnské pobočky banky HSBC.
Ta byla zároveň generálním partnerem akce, jako další partner ji doplnil Mezinárodní strojírenský veletrh 2013.
Silný partner Zájemcům o obchod s Čínou mohou kromě zastoupení MPO pomoci například na obchodním oddělení čínské ambasády, ale svého člověka pro tamní teritorium by měla mít každá mezinárodní banka. Před pokusem o proniknutí na čínské teritorium je však třeba vybavit se znalostmi o tamní kultuře, lidech i vzájemných rozdílech.
„Pro úspěšná vyjednávání je ale nejdůležitější takzvaný win-win přístup. Dohoda musí být výhrou pro obě strany, takovému principu Číňané věří a díky tomu Čína neustále roste,“ přidal jeden z postřehů Čchi-tung Cheng, generální ředitel Shanghai MaLing (Czech).
Čínský management totiž začíná dominovat při rozhodování o kontraktech, partnerství se západoevropskými nebo americkými společnostmi už nepomáhá tolik co dříve. Při podnikání na čínském trhu se tak vyplatí zvolit si silného místního partnera.
„Čím lepší má váš partner postavení, tím více dveří se vám otevírá. Když je úspěšný byznysmen, má v Číně veliký respekt, který se přenáší i na vás. Zároveň takový partner pomáhá ochránit investici, ačkoli se Čína v této věci už hodně kultivovala a ústní a písemné dohody jsou už na evropském standardu,“ uvedl příklad z praxe Pavel Juříček, předseda představenstva a generální ředitel Brano Group, která má v Číně továrnu od roku 2011.
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz