Snahu Chile diverzifikovat svůj vývoz, dosud stále silně orientovaný na měď, může kuriózně podpořit zájem o víno v Číně. V největší ekonomice světa roste a mění se poptávka po víně a Chile má z řady důvodů potenciál stát se jeho nejvýznamnějším dovozcem.
Obliba vína v Číně roste obzvláště u vyšších vrstev obyvatel. V zemi vznikají vinné bary, lahve se často předávají jako dar a nápoj vytlačuje tradiční čínské lihoviny. V současnosti je Čína pátým největším světovým trhem vína, dokonce v úplném popředí je podle listu Financial Times u vína červeného.
Zemi nedávno zasáhla vlna vládní protikorupční kampaně, která se dotýká také vína jakožto předmětu využívaného k uplácení. A čínští byznysmeni na to reagují – zájem o drahé francouzské značky upadá, a naopak roste zájem o levnější vína z jiných zemí. Například z Chile, které je pátým největším světovým producentem vína a po Francii druhým největším dovozcem do Číny.
Pro Chile je to více než obchodní příležitost. Je to naděje, že vinařství může zemi alespoň částečně pomoci od závislosti na exportu mědi. Vývoz komodity z Chile za posledních pět let poklesl o více než třicet procent, zatímco u vína vzrostl o necelých dvacet.
Objemově však stále měď vládne, jihoamerická země je světovou jedničkou v její produkci a exportuje ji ročně v hodnotě 40 miliard dolarů, což je přibližně polovina celého jejího vývozu. U vína jsou to pouze dvě miliardy.
Pomáhá dohoda o volném obchodě
Dalším faktorem vedle protikorupční kampaně nahrávající vínům z Chile je fakt, že Číňané kopírují vývoj ve světě a se zpožděním se stávají, co se týče vín, sofistikovanější. Již nevybírají slepě lahve z Francie, které mají punc nejvyšší kvality, ale jejich znalosti o světové produkci rostou.
Navíc, nejrychleji rostoucím kanálem prodeje vína v Číně je internet. Ten má tu vlastnost, že umožňuje cenové srovnání, což nahrává levnějším výrobcům.
Významná je rovněž skutečnost, že vinaři z Chile mají na čínský trh výhodný přístup. Před deseti lety Čína a Chile uzavřely dohodu o volném obchodu, tehdy samozřejmě převážně kvůli mědi. Čína se poté rychle stala největším obchodním partnerem Chile. A boom zažil vedle mědi i vzájemný obchod s vínem.
V období komoditní krize vystupují do popředí na obchodní trase Santiago-Peking jiné produkty než měď, kromě vína třeba také lososy. Chilské víno si již pomalu v Číně buduje značku. Jeho nástup může zbrzdit snad jedině vážná hospodářská recese v nejlidnatější zemi světa.
Čtěte dále:
Zaměstnávání v Číně: nelehký výběr, velké nároky a nestálost
Argentina se vrací na dluhopisové trhy. Vydá bondy až za 15 miliard dolarů