Mladoboleslavská Škodovka chce majetkově vstoupit do společného podniku s největší čínskou automobilkou
Zatímco dosud se veškerá pozornost obrací k investicím, které Číňané chystají v Česku, to dosud nejdůležitější se odehrává v opačném směru. Podle informací týdeníku Euro totiž mladoboleslavská Škoda Auto brzy podepíše takzvané memorandum o porozumění s největší čínskou automobilkou SAIC Motor Corporation a mateřskou společností Škodovky Volkswagenem. Smlouva by se měla uzavřít už na konci března, kdy do Česka zavítá čínský prezident Si Ťin-pching.
Jedná se o přelomovou dohodu, jejímž výsledkem budou investice ve výši stovek milionů eur. Peníze poputují například do vývoje elektrického pohonu aut či dalších technologií. SAIC Motor má v současnosti joint venture (společný podnik) s automobilkou Volkswagen, který funguje od poloviny 80. let minulého století a spadá pod něj zejména výroba vozidel Volkswagen a Škoda.
SAIC Motor Corporation má ve společném podniku padesátiprocentní podíl, Volkswagen 40procentní a zbylý desetiprocentní podíl připadá na Volkswagen (China) Invest. To by se ovšem mělo změnit.
V chystaném memorandu se podle důvěryhodných zdrojů hovoří o zájmu mladoboleslavské automobilky do společného podniku SAIC Volkswagen podílově vstoupit. Je to i poměrně pravděpodobné, přestože takový krok vyžaduje dodatečné schválení čínských úřadů. Škoda Auto nechtěla tyto informace komentovat.
Čínské požadavky
Pro Škodu Auto je v současnosti Čína trhem číslo jedna. Nikde jinde neprodá firma víc vozidel, přičemž loni se tento počet přiblížil třísettisícové hranici. V dalších letech by důležitost tohoto trhu měla citelně vzrůst a česká automobilka tomu chce ještě více uzpůsobit vlastní modelovou řadu. Čínští zákazníci mají specifické požadavky a Škoda Auto například vyrábí v Číně model Yeti ve dvou verzích, přičemž prodloužená verze se nikde jinde neprodává. Právě úspěch Yetiho » »
by se mohl stát jakýmsi „předobrazem“ budoucí podoby škodovek na čínském trhu.
Škoda Auto by se měla na čínském trhu zaměřit právě na vozy SUV a do této kategorie spadá i Yeti. Na autosalonu v Ženevě automobilka představila koncept velkého SUV nazvaný Vision S. Z této „studie“ bude vycházet vůz, který se veřejnosti ukáže v září na autosalonu v Paříži a zatím nese pracovní název A+ SUV. Podle informací týdeníku Euro by z tohoto modelu měly vzniknout dva deriváty vytvořené jen pro čínský trh. Jedním by mělo být kupé a druhým menší crossover. Na trh by časem měla zamířit i nová generace velmi úspěšného modelu Yeti.
Jmenované modely by se měly vyrábět v závodech v Ning-pu, An-tchingu, I-čengu a Nan-ťingu. K dostání pak budou ve vůbec největší dealerské síti Škody Auto na světě, která v Číně čítá 500 prodejních míst.
Láska k SUV
S vozy SUV by Škodovka v Číně mohla dosáhnout výrazných úspěchů. Podle posledních statistik z prvního čtvrtletí letošního roku takzvané sportovně-užitkové vozy tvořily zhruba 35 procent všech nově registrovaných vozidel. Nic na tom nemění ani přísnější emisní limity, které zavedla čínská vláda. Do roku 2014 přitom vozidla kategorie SUV v celkovém počtu nově registrovaných vozidel nikdy nedosáhla více než 20 procent, loni se ovšem tato hranice posunula až k 30 procentům.
Lídrem v tomto segmentu je čínská firma Great Wall Motor a jejími hlavními konkurenty jsou Geely Automobile Holdings, Guangzhou Automobile Group a právě SAIC Motor. Ta se snaží s konkurenty bojovat i spojením s internetovým obrem Alibaba, s nímž loni uzavřela několik smluv o spolupráci za zhruba 160 milionů dolarů. Za dalších 590 milionů dolarů SAIC Motor koupila podíl ve firmě vyrábějící chytré telefony Meizu. S pomocí řečených firem čínská automobilka vyrábí takzvané „internetové vozidlo“, které by měl pohánět operační systém Yun z dílny Meizu.
To by se mělo na trhu objevit údajně již ve druhé polovině letošního roku a mělo by přinést revoluci v komunikaci vozu s dalšími vozy a infrastrukturou. Je to směr, jemuž Čína hodně věří, a dá se čekat, že část peněz, které budou investovány po podpisu memoranda v Praze, poputuje právě do vývoje interkonektivity automobilů. Už v říjnu 2014 dokonce Deutsche Telekom podepsal smlouvu se společností China Mobile o dodávce platformy pro „internetová“ auta.
Loni největší čínský internetový vyhledávač Baidu již takový vůz uvedl na trh. „Internet ve voze se v budoucnosti stane nezbytností a pomůže uživatelům překonat potíže spojené s vlastnictvím auta a velmi jim zpříjemní cestování,“ řekl přednedávnem čínským médiím šéfinženýr SAIC Ťing Lej. Představy některých Evropanů o zaostalém automobilovém trhu v Číně jsou tak zcela scestné a tamní boom není zdaleka tažený jen levnými kopiemi evropských vozů.
Pohon ze zásuvky
Další investice v Číně mohou mladoboleslavské automobilce výrazně pomoci, aby na trh uvedla vozy s elektrickým pohonem. Právě Číňané v tomto směru patří mezi tahouny. Loni se na tamním trhu prodalo 300 tisíc elektromobilů, což představuje 1,4 procenta z celkového počtu prodaných vozů. Proti roku 2014 to znamená nárůst o 225 procent. Čína se tak v roce 2015 stala největším trhem s elektromobily na světě, když přeskočila Spojené státy, kde jsou prodeje nyní zhruba poloviční.
Zájem Číňanů o elektrický pohon vyvolaly zejména státní pobídky. Majitelé elektromobilů platí nižší pojištění, nižší silniční daň a mohou vyjíždět i ve chvílích, kdy je kvůli smogu provoz konvečních vozidel silně omezen. Ceny nejlevnějších elektromobilů v Číně navíc začínají na zhruba 250 tisících korunách, za něž se dá sehnat například miniaturní Xindayang. Budoucnost má ovšem patřit například startupu Faraday Future, který získal od čínské vlády miliardu dolarů na stavbu výrobního závodu v USA.
Čínský automobilový trh po loňském menším zpomalení opět roste, přestože ne tak rychle jako v uplynulých letech. Analytici to přičítají tomu, že trh v poslední dekádě rostl průměrným dvacetiprocentním tempem a určité zpomalení je nevyhnutelné. Počet automobilů v Číně je ovšem stale hluboko pod úrovněmi na rozvinutých trzích. l
Škoda Auto v Číně Hlavní fakta * pro Škodovku trhem Čína je od roku 2010 číslo jedna. * Roční objem prodeje se v Číně zvýšil z 27 300 vozů (2007) na 281 400 vozů (2015). * Sortiment nabízených vozů vzrostl ze tří (2012) na šest (2015). * První vůz vyvezla mladoboleslavská automobilka do Číny již v roce 1935, jednalo se o model Popular. Výrobní závody Ning-po, An-tching, I-čeng, Nan-ťing Produktové portfolio v roce 2015 Celkem šest modelů vyráběných lokálně: Škoda Fabia, Rapid, Rapid Spaceback, nová Škoda Octavia, Yeti (dvě verze) a Superb
SAIC Motor Státem vlastněný podnik se sídlem v Šanghaji. V žebříčku největších firem světa Fortune 100 Global Company mu patří 60. místo. V rámci Číny vyrábí nejvíce vozů - osobních i užitkových. V roce 2014 utržil 101,7 miliardy dolarů (2,5 bilionu korun). Jeho hlavními konkurenty jsou Chang’an Motors, FAW Group a Dongfeng Motor. Společnost SAIC byla založena již ve 40. letech minulého století a v Maově Číně patřila k několika málo výrobcům vozidel. Od roku 1964 do roku 1991 vyráběla automobilka vůz Šanghaj SH760, který se stal základem flotily čínských úřadů. V 80. letech minulého století firma SAIC založila společný podnik s Volkswagenem, který je vůbec nejstarším čínským joint venture. SAIC Volkswagen vyrábí vozidla VW i Škoda. V roce 1998 pak společnost SAIC založila joint venture s americkou automobilkou GM.
O autorovi| Michal Půr * pur@mf.cz