Menu Zavřít

Čínská platforma Temu čelí dalším problémům. Otázky ohledně kontroverzních obchodních praktik střídají protesty prodejců

5. 8. 2024
Doba čtení: 3 minuty
Autor: Depositphotos
  • Kolem čínské společnosti Temu vzniká spousta otazníků. Kromě zákazníků nyní kritizuje jeho obchodní model i řada prodejců, kteří musí dlouho čekat na vyplacení odměn a dostávají neodůvodněné pokuty
  • Zástupci platformy pochybení odmítají a tvrdí, že se snaží mít pro všechny zúčastněné férové podmínky a na řešení sporů aktivně pracují
  • Důvodem stupňujících se potíží je podle odborníků rychlý růst Temu, který se pojí s potřebou vyšších zisků samotné platformy i spolupracujících obchodníků. Nehledě na to, že zákazníci očekávají ještě nižší ceny a rychlejší doručení

Nezávislí obchodníci, kteří prodávají své zboží přes platformu Temu, se bouří proti jeho nekalým praktikám. Podle dat Marketplace Pulse jich více než 100 tisíc sídlí v Číně a řada z nich minulý týden protestovala před sídlem společnosti ve městě Kanton. Důvodem byly především neúměrně vysoké pokuty za domnělé porušení smluvních podmínek nebo zadržování peněz za již uskutečněné objednávky.

Protesty vyvrcholily minulé pondělí a trvaly až do poloviny týdne. Podle CNN se při nich stovky demonstrantů shromáždily před centrálou firmy vlastněné e-commerce gigantem PDD, skandovaly hesla a požadovaly zpět své peníze. Několika desítkám z nich se dokonce podařilo dostat dovnitř budovy a setkat s představiteli firmy. Atmosféra jednání měla být napjatá a došlo i na výměny názorů, ale obě strany údajně zachovaly klid.

Outstream Placeholder

Vymáhání pokut a zadržování peněz

Dva dodavatelé, kteří si kvůli obavám o spolupráci nepřáli být jmenováni, sdělili CNN, že si přišli stěžovat na pokuty účtované společností Temu za špatné zákaznické služby. Konkrétně po nich firma požadovala zaplatit za pozdní dodávky, nepřesné popisy zboží nebo zaslání nesprávných produktů. Čtyři z obchodníků uvedli, že pokuty dosahovaly až pětinásobku velkoobchodní ceny daných položek.

Jedna prodejkyně domácích potřeb také zmínila, že e-shop zmrazil zhruba dva miliony čínských jüanů (přibližně 6,5 milionu korun) z dokončených transakcí, které chtěla použít na pokrytí mezd a dalších nákladů. Z Temu dostala pouze informaci, že porušila podmínky, ale konkrétního vysvětlení se jí nedostalo. „Už jsem opravdu zoufalá. Myslím, že přijdu o podnikání i rodinu. Velmi lituji toho, že jsem začala s Temu spolupracovat,“ řekla v rozhovoru.

Jak často nakupujete na čínských e-shopech Shein, Temu či AliExpress

Mluvčí platformy navzdory důkazům rozsah protestu popřel s tím, že se v rámci něj v Kantonu sešlo jen asi tucet obchodníků. Většina z nich navíc měla prodávat módu, a to i prostřednictvím konkurenční firmy Shein.

„Nebyli spokojeni s tím, jak naše společnost řešila problémy související s kvalitou a dodržováním předpisů a zpochybňovali částku v hodnotě několika milionů jüanů,“ podotkl mluvčí a dodal, že prodejci odmítli vyřešit spory běžnou arbitráží a právními cestami uvedenými v podepsaných smlouvách. Přesto podle něj společnost považuje situaci za stabilní a ve spolupráci s obchodníky hledá vhodné řešení.

Masivní expanze vytváří oboustranný tlak

Tržiště Temu si se sloganem „nakupujte jako miliardář“ rychle získává příznivce po celém světě včetně Česka, kde působí od začátku letošního roku. Aplikace tohoto e-commerce giganta byla loni osmá nejstahovanější na světě a například ve Spojených státech se drží dokonce na prvním místě. Výrazně ale roste i v Jižní Americe, na Středním východě nebo v Jihovýchodní Asii.

Kromě nízkých cen jsou lákadlem pro zákazníky i další výhody, především doprava zdarma nebo možnost vrácení zboží do 90 dnů. Marketing se tedy výrazně podobá konkurenčnímu Sheinu, ale podle analytika společnosti Sensor Tower Abeho Yousefa se bude postupně víc zaměřovat na koncového zákazníka než na výši marží, což se osvědčilo i společnostem, jako je Amazon nebo Wayfair. Z dat Goldman Sachs konkrétně vyplývá, že letos vygeneruje Temu zisk v hodnotě 45 miliard dolarů, tedy dvaapůlkrát víc než v roce 2022.

MM25_AI

Ivy Yang, čínská technologická analytička a zakladatelka poradenské firmy Wavelet Strategy, uvedla, že obrovská expanze Temu vytvořila nerovnováhu mezi jednotlivými stranami řetězce. Spotřebitelé chtějí lepší a levnější zboží ještě rychleji, zatímco prodejci se snaží prodávat více a s vyšší marží, kdežto samotná platforma zase potřebuje neustále další příjmy, kterými financuje své obrovské investice do marketingu.

Amazon vyráží do boje s konkurenty Temu a Shein. Zákazníkům nabídne levné čínské zboží, jeho doprava ale bude trvat déle
Přečtěte si také:

Amazon vyráží do boje s konkurenty Temu a Shein. Zákazníkům nabídne levné čínské zboží, jeho doprava ale bude trvat déle

„Už nějakou dobu panuje nespokojenost a nyní dosáhla bodu zlomu. Prodejcům vadí nedostatek transparentnosti ohledně vyplácení i vysokých pokut a mají pocit, že je téměř nemožné na prodeji přes Temu vydělat,“ uzavřela Yang.

  • Našli jste v článku chybu?