U čínských břehů stojí desítky obřích tankerů z celého světa, které jsou naplněny ropou a čekají na odbavení a vyložení. Číňané se rozhodli kupovat levnou ropu do zásoby, ačkoli tempo růstu tamní ekonomiky zpomaluje. Majitelům lodí díky tomu rostou tržby, zatímco ropní producenti mají naději na konec propadu cen
V číslech: 19 ropných supertankerů
(nejméně) o objemu dva miliony barelů a více čekalo minulý týden v čínských přístavech na vykládku.
14 dnů namísto jediného dne – tak se od přelomu srpna a září prodloužila čekací doba.
106 000 dolarů
činila maximální denní sazba tankerů dopravujících saúdskoarabskou ropu do Japonska, nejvíce od července 2008 (je to zhruba desetinásobek nákladů lodí). 55 000 dolarů čítá letošní průměr téže sazby.
27,58 milionu tun
ropy kupuje Čína letos každý měsíc.
30 dolarů za barel ropy je odhad hladiny cenového dna od expertů citovaných agenturou Bloomberg.
20 dolarů za barel ropy je cenové dno podle odhadu investiční banky Goldman Sachs.
REJDAŘŮM SE DAŘÍ Čínská ropná žízeň dává majitelům tankerů dobře vydělat: když lodě stojí, jejich kapacita je pro další zájemce zablokovaná a ceny letí vzhůru. Zdroj: Bloomberg
STÁLE ŽÍZNIVĚJŠÍ Ačkoli letos čínská ekonomika roste tempem zhruba odpovídajícím 6,8 procenta HDP (nejnižší hodnota od roku 1990), ropný import říše středu dosahuje v tomto roce 9,8 procenta; průměrně kupují Číňané o půl milionu barelů denně více, než kolik potřebují.
DNO NA OBZORU? Čínské rozhodnutí (a schopnost) skupovat levnou ropu do zásoby brání cenám, aby ještě více propadly, než tomu bylo loni v létě. Zdroj: Bloomberg
ČÍNA: NOVÁ JEDNIČKA SVĚTOVÉHO ROPNÉHO IMPORTU Nečekaně houževnatá americká břidlicová produkce ropy a uměle posílená čínská poptávka mají za následek, že letos Čína poprvé předstihla USA v množství dovážené ropy. Zdroj: Thomson Reuters
Zdroje: EIA; Short-Term Energy Outlook 2015