Menu Zavřít

Čína pod proudem: každý týden vyjíždějí tisíce nových elektrobusů

27. 4. 2018
Autor: Profimedia.cz

Rozvoj elektrických autobusů letos uspoří 279 tisíc barelů ropy za den. Zejména v Číně jich přibývá raketovým tempem. Každých 5 týdnů čínská města nakoupí skoro 10 tisíc elektrobusů, což odpovídá celé flotile městských červených autobusů v Londýně.

Před sedmi lety byla na konferenci v Bruselu terčem vtipů, nyní udává celosvětový trend. Jde o čínskou automobilku BYD, jež před sedmi lety ukázala model elektrického autobusu na setkání zástupců autoprůmyslu v Bruselu. „Každý se smál tomu, jakou hračku BYD vyrábí,“ zavzpomínal na přijetí v Evropě Isbrand Ho, který zastupuje automobilku z čínského města Šen-čen v Evropě. „Podívejte se nyní, každý má nějaký autobus od nás.“ Elektrobusy jezdí ve dvou stovkách měst po celém světě.

Analytická služba Bloomberg New Energy Finance (BNEF) tvrdí, že mohutný nástup plně elektrických autobusů v mnoha městech změní hromadnou dopravu a přispěje k tlaku na ropný sektor. Pro rok 2018 odhadla, že elektrické autobusy sníží spotřebu ropy o 279 tisíc barelů denně. Což odpovídá denní spotřebě Řecka.

Kde jezdí čínské autobusy BYD:

Jedná se stále o pouhý zlomek celkové spotřeby ropy na světě. Mezinárodní energetická agentura (EIA) uvedla, že v tomto roce bude spotřeba ropy 99,3 milionu barelů denně.

Většina elektrobusů jezdí v Číně

Nástup bezemisních autobusů se dotýká zejména čínských měst. Na čínských silnicích jezdí 99 procent všech elektrických autobusů na světě, kterých bylo v loňském roce 385 tisíc. V nejlidnatější zemi světa přitom mají podíl na všech autobusech 17 procent.

Loni se v Číně prodalo 105 tisíc elektrických autobusů, z toho 90 tisíc plně elektrických a 15 tisíc hybridních. Trh s elektrobusy by se měl do roku 2025 ztrojnásobit.

Každých pět týdnů podle BNEF v městech bývalé Říše středu přibude 9500 zelených autobusů, což odpovídá celkovému počtu autobusů hromadné dopravy v Londýně. Plně elektrických jich v hlavním městě Británie jezdí 71.

Autobus v průměru spotřebuje tolik paliva, jako třicet automobilů, a proto by masové rozšíření elektrobusů mělo mít větší dopad na spotřebu pohonných hmot než prodej osobních elektromobilů.

Trh s elektrickými autobusy bude v následujících letech stále větší s tím, jak se radnice po celém světě přiklánějí k bezemisní veřejné dopravě, aby zlepšily ovzduší v metropolích. „Tlak na kvalitu ovzduší nezmizí a z toho budou profitovat výrobci elektrických autobusů,“ řekl analytik BNEF Colin Mckerracher.

Automobilka BYD už nyní změnila město Šen-čen, kam od roku 2011 dodala přes 14 tisíc elektrických autobusů. Na čínském trhu s elektrobusy drží BYD podíl 13 procent.

V roce 2016 jezdily v Londýně čtyři elektrické doubledeckery firmy BYD v rámci pilotního projektu.

V roce 2016 jezdily v Londýně čtyři elektrické doubledeckery firmy BYD v rámci pilotního projektu.

Autobusy pro americký trh vyrábí v Kalifornii od roku 2013. Třináct světových aglomerací, mezi nimi Paříž, Londýn, Mexico City nebo Los Angeles, se zavázaly, že do roku 2025 budou kupovat pouze bezemisní dopravní prostředky. Čínské automobilky cítí šanci. Firma BYD připravila koncept plně elektrického doubledeckeru pro Londýn, první čtyři kusy byly k vidění v rámci pilotního projektu v roce 2016.

V elektrické revoluci v dopravě je Čína jasnou jedničkou. Na autosalónu v Pekingu se vystavuje 174 různých elektromobilů, 124 z nich se vyrábí v Číně. Čínské automobilky se připravují na globální expanzi, za posledních pět let firmy investovaly po celém světě 31 miliard dolarů do zahraničních automobilek.

bitcoin_skoleni

Dále čtěte:

Už čtvrté SUV pro Čínu. Škoda představí do konce roku další model pro tamní trh

Bateriový boom: v Evropě vyroste 10 velkovýroben. Česko má jen nejistý projekt HE3DA

Hoďte auto na kompost. Studenti vyvinuli recyklovatelný elektromobil


  • Našli jste v článku chybu?