Vepřové z EU zakonzervují v Hrobčicích, odkud vyrazí do světa
Zatímco čeští potravináři mohou snít o vlastních fabrikách v Číně a mnohdy se jim ani nedaří probít se se svými výrobky na trh s neukojeným apetitem konzumentů, firma z rozvojové země si v Česku postavila továrnu na masové konzervy. Do Hrobčic u Bíliny přišla společnost Shanghai Maling za pracovní silou a surovinou. Hledá tu také vhodný odrazový můstek pro vývoz do celé Evropy i USA. Zatím to vypadá na dobrý marketingový tah - pro Američany může být konzerva z Evropské unie stravitelnější než z Asie. Ač starší ročníky Čechů mají ještě v paměti značku Maling, na jejich návrat k lančmítům Číňané moc nespoléhají - 95 procent z celkové produkce konzervárny plánují vyvážet. První vepřové v plechovkách odcestuje z Hrobčic do východní Asie, třetí destinace, na niž se chce čínský producent zaměřit. Pro export do Singapuru, Hongkongu, Japonska či na Filipíny potřebuje velmi kvalitní vepřové maso, kterého se v Číně (ale ani Česku) nedostává.
Rozhodující Heng.
Proč si čínští investoři vybrali Česko, a nikoli jinou středo- či východoevropskou zemi? „Uvažovalo se o Slovensku, Maďarsku a Polsku, ale Česká republika vycházela jako nejlepší volba. A to jak logisticky, tak v kvalitě surovin a pracovníků,“ říká Qidong Heng, generální ředitel a místopředseda představenstva Shanghai Maling (Czech). Ještě větší roli při rozhodování o lokalitě měla nejspíše jeho osoba. Heng má dobrý kontakt s mateřskou firmou, přičemž v Česku žije a podniká už patnáct let. S jeho jménem jsou spojené čtyři pražské restaurace - sushi bar Milhouse ve Slovanském domě, China Vision ve Vodičkově ulici a dva Sushi House (na Florenci a ve vysočanské nákupní galerii Fénix). Qidong Heng se také dlouhodobě věnuje velkoobchodu s asijskými potravinami, je společníkem firmy New Asia Food zásobující restaurace a hotely po celé republice. V české dceřiné firmě Shanghai Maling vlastní 30procentní podíl, majoritním akcionářem je Shanghai Maling Aquarius, kterého prostřednictvím „supermatky“ - Bright Food Group - vlastní Čínská lidová republika.
„Očekáváme roční obrat jednu miliardu korun při produkci až deset tisíc tun masných výrobků. V blízké době chceme výrobu rozšířit na 30 tisíc tun a obrat zvýšit na tři miliardy korun,“ vyhlásil prezident Bright Food Zongnan Wang minulé úterý při slavnostním zahájení výroby v nové fabrice, která rozjela zkušební provoz. Letos chce nový závod vyrobit tři až čtyři tisíce tun. Pokud se firma bude držet plánů, trojnásobný nárůst nastane do konce roku 2010. Avizované rozšíření výroby odůvodňuje Heng vysokou poptávkou po jejich produktech.
Dvakrát dražší.
Dosud se čínská společnost vždy zcela nestrefila do svých původních plánů - dokončení továrny, která vyrostla na místě bývalé traktorové stanice, se o několik měsíců prodloužilo a investice se nakonec více než zdvojnásobila. „Závod je větší, než se původně počítalo. Nekalkulovali jsme také s některými dalšími náklady - například s výstavbou vodovodu a kanalizace, která přišla asi na šestnáct milionů korun. Milionové položky představovaly úpravy strojní technologie dovezené z Číny, aby splňovala všechny tuzemské bezpečnostní předpisy,“ vysvětlil manažer projektu Jiří Vančura důvody, proč proti původním 200 milionům narostla investice na 430 milionů korun. Práci by mělo v novém masozávodě, v němž ještě probíhá kolaudační řízení, najít asi 150 lidí. Prozatím je to třetina, v září či říjnu, kdy se rozeběhne druhá směna, by se měl počet pracovníků zdvojnásobit.
Se surovinou, která také přilákala zpracovatele z daleké Číny, to není úplně jednoduché. „Do konzerv se denně zpracuje kolem 60 tun masa, a to nám producenti z okolí dnes nejsou schopni dodávat,“ říká Vančura. Zásobování řeší prostřednictvím firmy Animalco, významného obchodníka s masem. Z něj tři čtvrtiny tvoří dovoz a zbytek je české zboží. „Nyní se nedá říci, jestli tento zažitý poměr bude také u dodávek pro čínského odběratele. Zatím jsme zajistili vzorky ze všech zemí EU,“ uvedl ředitel Animalco Radko Jung. I z logistického důvodu by upřednostnil domácí zdroje vepřového, ale potřebné množství není vždy k dispozici v žádané kvalitě a sortimentu. „Pro nás je důležitá kvalita a cena. Je nám jedno, odkud surovina pochází. Potřebujeme jen určité části z celého prasete - bok, kýtu a plec,“ dodal Vančura. Jaká tradice se pod značkou Maling vrací na tuzemský trh? Kromě čínské receptury by výrobky měly nasadit vyšší laťku nejen v kvalitě, ale i ceně. „V obou parametrech se stavíme na úroveň zahraničních výrobců, jako je například dánský Tulip,“ slibuje Vančura. Nemíní prý soutěžit s laciným zbožím, které na přání obchodních řetězců dodávají někteří tuzemští výrobci. „Ve 400gramové konzervě prodávané i pod dvacet korun nemůže být kvalitní vepřové, jestliže jeho kilogram v průměru vyjde asi na 40 až 50 korun. Kde jsou potom další náklady?“ poukazuje Vančura.
Box 1:
Hrobčická konzervárna
Výrobce lančmítu dle čínské receptury, vepřového ve vlastní šťávě a šunky pod značkou Maling.
Časem má pod značkou Guding dodávat hotové speciality - vepřové se sladkokyselou omáčkou či vepřové na kari.
Box 2:
Investoři
Shanghai Maling Aquarius - akciová společnost, která se zabývá výrobou, prodejem a exportem vlastní produkce a výrobků svých dceřiných firem. Hlavními produkty jsou balená voda, konzervované potraviny, kořenící přípravky a omáčky.
Bright Food Group - mateřská společnost Shanghai Maling Aquarius, sdružující 29 akciových společností s majoritním podílem státu, které působí v potravinářství, zemědělství i turistickém ruchu v Šanghajském regionu. Obrat „supermatky“, která je největší potravinářskou firmou v Číně, se pohybuje kolem 150 miliard korun.
Box 3:
Oblíbený sever
Hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc (ODS) nezapomněl při slavnostním otevření konzervárny v Hrobčicích zdůraznit, jak ho těší, že pro první zahraniční investici si čínská potravinářská firma vybrala právě tento region. Na sever Čech přinesla prozatím i největší čínskou investici v Česku. Předstihla výrobce televizorů s plazmovými obrazovkami Changhong Europe Electric, který postavil továrnu za 315 milionů korun ve středočeském Nymburce. Ústecký kraj s nadprůměrnou jedenáctiprocentní nezaměstnaností byl s dvaceti miliardami korun investic, které přilákal v minulém roce, nejúspěšnějším krajem z celé republiky. Agentura CzechInvest ve své statistice uvádí, že na sever Čech díky ní zamířilo 31 domácích i zahraničních investorů. Nejvíce (šest) jich přišlo z Německa. Od svého vzniku CzechInvest sehnal pro kraj 161 investorů s finanční injekcí přes 110 miliard korun, u nichž práci postupně našlo více než 28 tisíc lidí - Čechů a cizinců.