Li Pao-čcheng se narodil v Pekingu, ale už dvacet čtyři let žije v Praze. Než začal provádět po Evropě Číňany vyšší střední třídy, obchodoval s textilem. Během krize ale šly obchody špatně, a tak se dal na provádění.
Nejdříve vodil zadarmo známé známých, jednoho dne ho ale oslovil čínský kamarád, který má cestovní kancelář, aby jeden zájezd provedl za peníze. Od té doby se pan Li prováděním živí a dnes je jedním z nejzkušenějších čínských průvodců v Praze.
„Mám v telefonu kontakty na sto padesát cestovek. Když mi zavolají, jedu,“ popisuje svoje zaměstnání. O práci nouzi nemá, spíš naopak - počty čínských turistů do Evropy rostou dvouciferným tempem a ještě dlouho budou.
Paris, je t'aime
Vloni vycestovalo z Číny celkem 109 milionů Číňanů, do roku 2019 by jich mělo být 174 milionů. Ještě v roce 2000 to přitom bylo pouhých deset milionů. Nástup čínského turisty je symbolem bohatnutí nejlidnatější země světa. Podobným způsobem zaplavila svět před třiceti lety vlna japonských turistů a dala vzniknout oblíbenému klišé o stádu turistů blýskajících fotoaparáty.
Číňané nejvíce cestují do Asie, Evropa je ale na druhém místě a její obliba prudce roste. Ze všech evropských měst mají Číňané nejraději Paříž. Vloni jich tam zavítalo 2,2 milionu. Pro srovnání: do Česka vloni přijelo 211 tisíc Číňanů. I to byl ale nárůst o pětinu. České velvyslanectví v Pekingu a konzulát v Šanghaji však vydaly jen něco přes 17 tisíc víz, je tedy zjevné, že většina Číňanů k nám cestuje z jiných evropských zemí.
To by mělo změnit přímé letecké spojení společnosti Hainan Airlines, které začne fungovat letos na podzim. Pan Li tomu ale moc nevěří. „Bude to lepší. Ale zas tak moc to nepomůže. Pro Číňany je lehčí získat vízum na německé nebo francouzské ambasádě. Vízum České republiky je těžké. I maďarské nebo rakouské jsou snazší,“ říká ostřílený matador.
Více se dočtete v pondělním vydání týdeníku Euro
Čtěte také:
Praha Asiaty táhne. Čínští turisté v Pařížské porážejí už i Rusy
Čína plánuje turistickou zónu společně s Ruskem a KLDR
Turisté loni v Česku utratili o desetinu víc, obvykle se zastavili na den