Menu Zavřít

Čipy v modrém kabátě

13. 1. 2005
Autor: Euro.cz

Železniční informatici připravují spojení dopravní a bankovní karty

Cestující si nabije v bankomatu elektronickou čipovou kartu Českých drah (ČD). V terminálu nádražní haly se mu na ni zapíše jízdenka. Na nástupišti zaplatí jejím prostřednictvím kávu a časopisy, ve vlaku svačinu. Použije ji pro cestu autobusem, zaplacení parkovného a pokuty v knihovně. To není sci-fi. Podaří-li se uskutečnit záměr Národní dopravní karta, zákazníci tuzemské železnice se během pár let takových vymožeností opravdu dočkají.
České dráhy připravují zavedení čipových karet až od minulého roku. Mnoho dopravců je už ale používá. „Naštěstí jsme začali pozdě,“ tvrdí ředitel odboru informatiky ČD Jiří Růžička. Existující systémy jsou prý poměrně uzavřené a fungují pouze lokálně. Růžička se domnívá, že by dráhy měly využít nejnovější technologie Philips, které umožní integraci všech systémů čipových karet a nabídnou i něco nového. Tím by mělo být spojení dopravní a platební karty. Dráhy proto založily pracovní skupinu, jejíž členové mají zkušenosti s elektronickými kartami v dopravě a v bankovnictví. Tým tvoří zástupci dodavatelů odbavovacích systémů a systémových integrátorů, například PVT, Hewlett – Packard, CHAPS, ODP-software, Mikroelektronika, EM TEST, SVT ČSAD. Projektovou studii zpracovává společnost PVT. „Jako subdodavatel jsme se podíleli na zavádění čipových karet v Plzni a vyhráli jsme výběrové řízení na podobný plán v Ostravě. Realizovali jsme MAX kartu Poštovní spořitelny a platební kartu Benziny,“ vypočítává ředitel PVT Jiří Fabian důvody, proč jeho firmu ČD na jaře oslovily.

Na vlastní kůži.

Než dráhy nabídnou čipové karty pasažérům, odzkouší je na zaměstnancích. Pro více než 70 tisíc železničářů nahradí karta služební průkaz, režijní průkazku, bude evidovat docházku a například závodní stravování. Tato etapa je podle ředitele divize CHIP PVT Zdeňka Jandy klíčová: „Bude možné odstranit případné nedostatky bez větších investic. To, že bude systém v provozu, by mohlo přilákat zájemce o zapojení do projektu.“ Pokud bude vše fungovat, první cestující začnou platit jízdenky elektronicky už letos. Karta bude postupně integrovat kilometrickou banku, Kartu Z, Junior nebo Senior pas. V budoucnu by pak měla fungovat jedna karta pro vlaky, autobusy a městskou dopravu. České dráhy odhadly náklady na zavedení systému čipových karet na více než sto milionů korun.

Testovali v Plzni.

Pro uskutečnění projektu potřebuje železnice především zařízení, které dokáže čipové karty přečíst. Ta se připojí na pokladny. Přenosnými pokladnami se čtečkou budou vybaveni i průvodčí. Dráhy část čteček nakoupily. Do 1100 čteček bezkontaktních čipových karet od ODP software investovaly necelých 20 milionů korun. V pilotním projektu je otestovaly v Plzni, kde se čipové dopravní karty používají více než rok. „Naše čtečky dokázaly přečíst plzeňské karty s chybovostí několikanásobně menší než jejich od zahraničního výrobce. Dnes máme ve vlacích nasazených sto čteček,“ uvedl Martin Čejka, vedoucí projektového týmu ČD. Další investice přijdou časem. Zákazník by měl mít v budoucnu možnost sám se odbavit v automatech ve stanicích a ve vlacích. Dobíjení kreditu na kartě by mělo být možné i mimo pokladny drah, například v bankovních terminálech potenciálně i bankovní kartou, pomocí internetu či GSM bankingu.

FIN25

Elektronická peněženka.

Služby, pro které budou čipové karty použitelné, by se měly postupně rozšiřovat. Železnice chce od začátku nasadit bezkontaktní čipové karty poslední generace, které jsou schopné nést řadu aplikací včetně bankovních. „Časem by mohla naše karta sloužit pro platby ve veřejných službách, nést elektronický podpis nebo zdravotní kartu pojištěnce,“ plánuje Růžička. Kartu chtějí ale dráhy především přiblížit bankovnímu produktu. Jak? Začlení do ní elektronickou peněženku pro drobné platby. Mikroplatby nejsou zatím příliš zajímavé pro banky, proto je tento segment trhu volný. Technicky to nebude problém. Samy finanční ústavy zatím používají kontaktní čipové nebo karty s magnetickým proužkem. Představitelé drah už začali s bankami vyjednávat o zřízení centra pro vypořádání plateb, takzvaného clearingového centra. Elektronickou peněženku může ze zákona provozovat jen subjekt s bankovní licencí. Ten svým jménem na účet dopravce karty vydává, uzavírá s dalšími obchodníky smlouvy o akceptaci karet a garantuje celý platební systém. Partnerství s bankou drahám sníží náklady na vydávání karet a zajistí síť dobíjecích a obchodních míst. V neposlední řadě dodá kartám důvěryhodnost u obchodníků a zákazníků.

Jeden to už vzdal.

Představenstvo železnice už projekt schválilo. Teď by mohly dráhy vybrat systémového integrátora, nebudou-li chtít zvládnout záměr samy. Jak uvedl Fabián, PVT by se do tendru určitě přihlásil. Následovat by měl výběr banky. Zavedením karet má železnice šanci zbavit se pověsti zkostnatělé organizace a drážní informatici si to uvědomují. „Rodí se unikátní projekt,“ tvrdí Růžička. Jeho dospívání jednoduché asi nebude. Jeden z původních členů pracovní skupiny už aktivity ukončil. „Nejsme plně přesvědčeni o tom, že zvolené řešení je optimální. Přejeme drahám, aby se to povedlo. My do toho ale nepůjdeme,“ uvedl mluvčí společnosti LogicaCMG Petr Hampl.

  • Našli jste v článku chybu?