Menu Zavřít

Čistý zisk zvedly mobily a internet

22. 2. 2008
Autor: Euro.cz

Firma opět vyplatí dividendu 50 korun na akcii

Z každé koruny, kterou během loňského roku provolali či probrouzdali po internetu zákazníci Telefóniky O2, zůstalo telekomunikační firmě 17 haléřů čistého zisku. Generální ředitel Salvador Anglada může sobě i zaměstnancům zatleskat. Telefónica za rok 2007 utržila 63 miliard korun (meziročně o tři procenta více) a vydělala 10,4 miliardy čistého zisku, což je téměř o třicet procent více než v roce 2006. „Potvrzuje se, že naše strategie zaměřená na růstové oblasti, jako je vysokorychlostní připojení k internetu, konvergované služby a sektor ICT, byla úspěšná. Loňské finanční výsledky jsou na horní hranici našeho očekávání,“ prohlásil Anglada. Představenstvo Telefóniky chce na valné hromadě navrhnout výplatu hrubé dividendy 50 korun na akcii, tedy stejně jako před rokem. Analytici očekávali dividendu kolem 45 korun. Zásluhu na zlepšené výkonnosti má především vzrůstající obliba vysokorychlostního internetového připojení přes ADSL (570 tisíc zákazníků) a solidní nárůst v mobilních službách. V této oblasti měla Telefónica O2 k 31. prosinci přes 5,1 milionu zákazníků (o pět a půl procenta více než rok předtím). To kontrastuje s pokračujícím propadem u pevných linek, kde v loňském roce ztratila Telefónica čtrnáct procent zákazníků. Počet pevných linek se drží těsně nad dvoumilionovou hranicí. „Pokles je výsledkem pokračující silné náhrady fixních linek ze strany mobilních služeb. Nicméně, pokles počtu pevných linek se v průběhu roku zpomalil, ve 4. čtvrtletí dosáhl čistý pokles počtu fixních linek 66 tisíc ve srovnání se 114 tisíci v prvním čtvrtletí loňského roku,“ vypočítává Anglada. Zatímco celkové výnosy z pevných přípojek loni klesly o dvě desetiny procenta na 29,6 miliardy korun, celkové tržby z mobilních telefonů vzrostly o čtyři a půl procenta na 32,6 miliardy. „Uspokojující je i fakt, že se nám podařilo zvýšit počet tarifních klientů o pětinu na téměř dva a čtvrt milionu. Zároveň stoupla průměrná měsíční útrata na zákazníka z 511 na 524 korun,“ říká spokojeně Anglada.
Telefónica O2 Czech Republic zahrnuje druhým rokem do finančních výsledků i výkony slovenské dceřiné společnosti, která loni v únoru spustila nabídku mobilních služeb. Ke konci roku dosáhl počet klientů 565 tisíc, tržní podíl slovenské O2 tak přeskočil hranici pěti procent. Díky investicím do výstavby mobilní sítě na Slovensku také vzrostla hodnota celkových investic „české“ Telefóniky – o 20 procent na 7,8 miliardy korun. Pro letošní rok operátor očekává nárůst výnosů v rozmezí dvou až čtyř procent a celkové investice devět miliard korun.

  • Našli jste v článku chybu?