Na podzim roku 2002 proběhly v naší zemi komunální volby. Na základě jejich výsledků došlo ke změnám ve složení městských i obecních zastupitelstev.V několika tisících obcí a měst byly zvoleny desetitisíce zastupitelů, kteří za svoji činnost na radnici pobírají odměny.
Na podzim roku 2002 proběhly v naší zemi komunální volby. Na základě jejich výsledků došlo ke změnám ve složení městských i obecních zastupitelstev.
V několika tisících obcí a měst byly zvoleny desetitisíce zastupitelů, kteří za svoji činnost na radnici pobírají odměny. Jak se v těchto případech postupuje při placení pojistného na zdravotní pojištění? Z hlediska placení pojistného musíme nejprve rozlišit, zda se jedná o uvolněné, nebo neuvolněné členy zastupitelstev obcí a měst. Pokud člen zastupitelstva vykonává svoji funkci jako uvolněný, započítává se poskytnutá odměna do vyměřovacího základu pro placení pojistného na zdravotní pojištění. Naopak, neuvolněný člen zastupitelstva je nemocensky pojištěn u svého stávajícího zaměstnavatele, popřípadě v rámci své samostatné výdělečné činnosti. Jako neuvolněný člen zastupitelstva není nemocensky pojištěn z titulu členství v zastupitelstvu, pojistné se proto z vyplacené odměny neodvádí. V případě odměn poskytovaných po skončení funkčního období je rovněž rozhodující, jsou-li tyto odměny vypláceny uvolněným či neuvolněným členům zastupitelstva. Odměna uvolněnému členu zastupitelstva po skončení funkčního období nemá charakter odstupného nebo odchodného, jedná se o příjem zúčtovaný po skončení zaměstnání, zakládajícího účast na nemocenském pojištění ve smyslu ustanovení § 3 odst. 4 zák. č. 592/1992 Sb., v platném znění, který podléhá povinnosti placení pojistného na zdravotní pojištění. Tento příjem lze kvalifikovat jako plnění věrnostní povahy, které není zahrnuto v některé z vyjmenovaných výjimek. Tato odměna náleží uvolněnému členu zastupitelstva ještě po dobu tří měsíců od konání voleb do zastupitelstva za předpokladu, že mu opětovně nevznikl nárok na měsíční odměnu. Nebereme-li v úvahu vlastní konání voleb, může být odměna poskytnuta po dobu tří měsíců ode dne zániku mandátu, odstoupení z funkce nebo odvolání z funkce. Odměna po skončení funkčního období nenáleží neuvolněným členům zastupitelstva. Výjimku v tomto případě představují neuvolnění starostové, kterým ke dni voleb do zastupitelstva příslušela měsíční odměna - z tohoto příjmu se pojistné neodvádí. Jak postupovat v případě, kdy je za zastupitele současně plátcem pojistného i stát? Podle zákona lze nárok na odpočet od dosaženého příjmu uplatnit v těch měsících, kdy je stát plátcem pojistného po celý kalendářní měsíc. Při splnění této podmínky je možno provádět odpočet po skončení funkčního období v těch měsících, v nichž je odměna zúčtována. Obec či město - hromadný plátce pojistného - musí důsledně dbát na to (například ověřením u příslušné zdravotní pojišťovny), aby pojištěnec-zastupitel byl ve „státní“ kategorii po celý kalendářní měsíc. Za účelem zamezení možnosti několikerého uplatnění odpočtu v rámci jednoho kalendářního měsíce je zapotřebí, aby si tento plátce pojistného nechal od zastupitele vystavit Čestné prohlášení, ve kterém dotyčná osoba potvrdí, že zákonný nárok na odpočet současně neuplatňuje u jiného zaměstnavatele, popřípadě ve své samostatné výdělečné činnosti. Jestliže zaměstnanec vykonává jako uvolněný zastupitel veřejnou funkci, poskytuje v této souvislosti zaměstnavatel zaměstnanci pracovní volno bez náhrady příjmu (neplacené volno). Pokud tento zaměstnanec svému zaměstnavateli doloží, že subjekt, pro který je v této době činný, za něj odvádí pojistné vypočtené alespoň z minimálního vyměřovacího základu, nepodléhá takto poskytnuté neplacené volno povinnosti placení pojistného na zdravotní pojištění (viz ustanovení § 3 odst. 5, písm. a) zák. č. 592/1992 Sb. v platném znění). V období od složení slibu do zániku mandátu se pojistné z titulu pracovního volna bez náhrady příjmu neodvádí po dobu, kdy je uvolněným členům zastupitelstev vyplácena odměna podléhající povinnosti odvodu pojistného.