Menu Zavřít

Cloud bez služeb? Neriskujte

11. 9. 2017
Autor: Euro.cz

Pokud si firma ke cloudovým službám nesjedná správnou podporu, předpokládané efekty se nedostaví,

říká Jan Knyttl ze společnosti SoftwareONE

Trh podnikového softwaru zažívá v posledních letech velmi zásadní změnu spočívající v odklonu od běžného softwaru směrem ke cloudovým technologiím a službám. Cloudové služby lze pořídit snadno na internetu a firma za ně platí podle počtu uživatelů a rozsahu využívaných funkcí. Vypadá to velmi jednoduše, ale přechod na cloudové služby nemusí pro firmu vždy skončit úspěchem.

„České firmy jsou přechodu na cloudové služby celkem nakloněny, ale dopouštějí se při něm podobných chyb jako při nákupu licencí klasických programů,“ konstatuje Jan Knyttl, ředitel české pobočky společnosti SoftwareONE, která se specializuje na poradenství v oblasti správy softwarového portfolia.

* Firmy si dnes mohou pořídit softwarové licence i cloudové služby přímo u jejich výrobce či dodavatele. Jaký je tedy význam prostředníka typu SoftwareONE?

U klasických licencí i u cloudu je důležité posoudit reálnou potřebu a správně zvolit rozsah a způsob pořízení. Být partnerem zákazníků pro tuto oblast bylo naším cílem již před pěti lety, kdy jsme českou pobočku zakládali. Byli jsme tehdy prvním prodejcem softwarových licencí, který se zákazníky skutečně pečlivě řešil, kolik a jakých licencí pro své servery či počítače opravdu nezbytně potřebuje.

Ušetřili jsme jim tím nemalé peníze.

Neprodáváme tedy licence doslova za každou cenu, a přesto jsme se i díky tomuto přístupu stali během velmi krátké doby jedničkou na českém trhu softwarových licencí. A s cloudem je to podobné.

* Jakých chyb se tedy může firma dopustit při přechodu na cloudové služby?

První velkou chybou je, když se o pořízení nějaké cloudové služby rozhodne jen jako o náhradě stávajícího softwaru a neřeší se, jak by tato změna mohla pomoci i jinak – jak díky ní třeba optimalizovat firemní procesy či zvýšit produktivitu a fl exibilitu lidí. Správná analýza potřeb a uživatelských scénářů totiž z takovéto investice vygeneruje mnohem větší přínos, a tím i vyšší návratnost. Další častou související chybou je fakt, že se na zavedení cloudových služeb pohlíží jako na IT projekt. Zapojení a silná podpora vedení je totiž dle našich zkušeností z projektů pro úspěch naopak klíčová.

* Svým zákazníkům nabízíte i služby odborné podpory ke cloudovým službám. Co taková podpora zahrnuje?

Firmy často ke cloudu přistupují s představou, že je zbaví všech starostí o jejich IT, protože nemusejí řešit servery, licence, instalace, aktualizace nebo zabezpečení a stačí jim jen počítače připojené k internetu. Pak ale třeba zjistí, že se v případě problémů nemají kam dovolat, že nevědí, jak nové technologie správně využít. My přistupujeme k přechodu do cloudu jako ke komplexní službě, která zahrnuje úvodní konzultace, návrh řešení a podporu při migraci, ale také zaškolení uživatelů, technickou podporu, a dokonce i monitoring, jak jsou nové služby opravdu využívány. Velký důraz klademe právě na adopční program pro zaměstnance. Setkali jsme se totiž s řadou případů, kdy s novými nástroji neuměli zaměstnanci pracovat nebo nevyužívali jejich potenciál. Cloudové služby pak neplní svůj účel a nespokojeni jsou všichni, vedení i zaměstnanci.

* Vaše firma získala pro rok 2017 prestižní ocenění Microsoft Country Partner of the Year. Můžete nám přiblížit, jak na něj dosáhne relativně malý partner se čtyřmi desítkami zaměstnanců?

Za tímto oceněním je opravdu tvrdá práce našeho týmu, díky které patříme mezi nejúspěšnější dodavatele softwarových licencí a cloudových služeb na českém trhu. Velmi dobře si stojíme také v rámci celé korporace. Naše konzultanty vysíláme do dalších regionů, aby zde pomáhali se zaváděním nových služeb a poskytováním poradenství zákazníkům ostatních poboček. Při pravidelném hodnocení inovací a kvality služeb patříme vždy mezi prvních pět nejlepších poboček SoftwareONE po celém světě.

bitcoin_skoleni

Firmy často ke cloudu přistupují s představou, že je zbaví všech starostí o jejich IT. Pak ale zjistí, že se v případě problémů nemají kam dovolat a nevědí, jak nové technologie správně využít.

O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?