Menu Zavřít

Co bude s budkami? Jen tak nezmizí.

9. 3. 2009
Autor: Euro.cz

Zájem o volání z veřejných telefonních automatů rok od roku klesá. Přesto v současnosti v Česku existuje přes dvacet tisíc „budek“, které provozuje Telefónica O2. Přestože jsou ztrátové, z ulic se v dohledné době nevytratí.

Telefonní budky by se v dnešní době, kdy má prakticky každý člověk v Česku mobilní telefon, mohly zdát přežitkem. Přesto jich v ulicích českých měst a obcí najdete stále zhruba 22 tisíc. Provozovatel veřejných telefonních automatů – Telefónica O2 – přiznává, že zájem o volání z budek rychle upadá. „Největší zájem o služby telefonních automatů byl zhruba v letech 1993 až 2002. V posledních letech provoz klesá ruku v ruce s tím, jak se rozvíjejí mobilní služby,“ konstatuje mluvčí Telefóniky O2 Martin Žabka.

Na ztráty přispívají všichni

Provoz telefonních budek se však vymyká běžnému tržnímu fungování. Téměř polovinu z nich totiž Telefónica O2 musí provozovat povinně na základě rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Jsou součástí takzvané univerzální služby, tedy souboru telekomunikačních služeb, které musí být dostupné na celém území Česka, i když mohou být pro poskytovatele ztrátové. „Přibližně devět tisíc veřejných telefonních automatů naše společnost provozuje v rámci univerzální služby. Automaty zařazené v univerzální službě zajišťují základní přístup občanů k veřejně dostupné telefonní službě a přes klesající provoz mají stále své opodstatnění,“ tvrdí Martin Žabka. Zbylých 13 tisíc budek funguje podle Žabky na komerční bázi.

Aby Telefónica O2 na provozování „povinných“ telefonních budek neprodělávala, získává na jejich provoz dotace. „Každoroční ztráta z provozování veřejných telefonních automatů zařazených do režimu univerzální služby je hrazena z takzvaného fondu univerzální služby, do kterého přispívají telekomunikační operátoři působící v Česku podle svého podílu na celém trhu elektronických komunikací,“ vysvětluje mluvčí operátora Martin Žabka. Podíly jednotlivých telekomunikačních firem na příspěvky do fondu univerzální služby určuje ČTÚ. Ten také fond spravuje. Například samotná Telefónica O2 do fondu odvádí celou polovinu příspěvků. Dalšími významnými přispěvateli jsou například T-Mobile (24 %), Vodafone (15 %), GTS Novera (5 %). Náklady na provoz telefonních budek v rámci univerzální služby v loňském roce dosáhly více než 190 milionů korun.

K čemu budky, když jsou mobily?**

bitcoin_skoleni

Současné telefonní budky slouží podle vyjádření Telefóniky O2 především ve výjimečných situacích. Jako hlavní prostředek komunikace je nevyužívá prakticky nikdo. Přesto Telefónica O2 neplánuje rušení veřejných telefonních automatů. „Telefonní budky mají stále své opodstatnění jako doplňková služba, a bude to tak ještě hodně dlouho, ne-li navždy,“ tvrdí mluvčí Martin Žabka. Podle něj budky poslouží zejména při volání na tísňové linky nebo v období krizových situací. „Mají také nezastupitelnou úlohu jako náhradní či doplňkové řešení v případě rozbitého, zapomenutého, ztraceného nebo vybitého mobilu,“ doplňuje Žabka. Speciálním případem jsou pak podle něj automaty v nemocnicích nebo pečovatelských domech přizpůsobené tělesně postiženým lidem.

Oživit fungování telefonních budek měly i doplňkové služby, které Telefónica O2 zaváděla. Jednou z nich byla například možnost poslat si z automatu krátkou textovou zprávu na mobil. „Zájem o zasílání SMS z automatů stále trvá, meziročně klesá jen velmi mírně,“ tvrdí Žabka. Další novinky, například v oblasti datových služeb, operátor nyní neplánuje. „Poslední novinkou bylo zavedení možnosti platby pomocí padesátikorunové mince a euromincí. Zatím nic dalšího nechystáme,“ uzavírá Žabka.

  • Našli jste v článku chybu?