V dnešní době již člověka máloco překvapí, takže mi asi budete závidět. Natrefil jsem totiž v Číně na několik kuriózních výrobků a vymožeností, které mi vyrazily dech. Vesměs se jedná o vynálezy, jež svou podstatou a funkcí překonávají evropské zvyklosti a u nichž čínští producenti věří v jejich komerční úspěch. Vzhledem k tomu, že jedna z prvních pouček marketingu zní: „Nikdy se nesnaž měnit spotřebitelovy zvyklosti“, můžeme odvážným čínským inovátorům jen držet palce a přát jim, aby se stal zázrak a kuřáci třeba masově přešli na „beztabákové nehořící dýmky“.
Ta fajfka funguje na stejné bázi jako netepelné domácí zvlhčovače vzduchu a na první pohled byste ji nerozeznali od běžných dýmek. Shora do ní zastrčíte kapsli s nikotinovou tekutinou (prodává se zvlášť v baleních po dvaceti), do troubele vložíte jednu tužkovou baterii a můžete bafat. Podle výkladu nadšeného prodavače se uvnitř dýmky nachází jakási turbínka, která tekutinu rozkládá na tak malé části, že z nich vlastně dělá mlhu. Umělou nikotinovou mlhu pak kuřák může vdechovat. Turbínka se aktivuje „potáhnutím“ a v baterii zbývá dost energie i na to, aby malá žárovka ve vrcholu dýmky vytvářela pravou kuřáckou idylu. Chybí už jen nahnědo obarvená voda na dávce ledu, která by dokázala bez alkoholu zamotat hlavu.
Pod stromečkem bych rád našel i televizoakvárium… Sedím v křesle v přijímací místnosti jedné firmy a nudím se. Letmo pohlédnu na akvárium po své levé ruce a už zase prohlížím něco jiného v místnosti. Když ale můj pohled padl na akvárium podruhé, zarazil jsem se. Musím být asi blázen, to akvárium je přece jiné než před chvilkou! Vycvičen agentem Muldrem z X-files věnuji tomuto detailu větší pozornost a hle, scenerie v akváriu se znovu mění, tentokrát z ponuré klidné sladkovodní scenerie na živou mořskou. Elektronická krabice asi tak metr krát metr funguje za normálních okolností jako standardní televize. V době plochých obrazovek se může někomu zdát poněkud těžkopádná, ale ve chvíli, kdy vás program omrzí a televizor vypnete, stane se technický zázrak a za obrazovkou začnou v trojrozměrném prostoru plavat akvarijní rybičky. Televizoakvárium, které jsme s kolegou zkoumali, mělo vypnutý zvuk, ale dovedu si představit, že vizuální vjem je doplněn bubláním filtru a šploucháním vody čeřené rybími ploutvemi. Pokud vás omrzí scenerie plná mečovek, můžete přepnout akvárium a sledovat třeba ladný pohyb skalár. To přepínání scenerie mne také k této technické vymoženosti přitáhlo, jinak bych si jí asi ani nevšiml.
Kdybychom měli letos větší stromeček, mohl bych si přát ještě další televizi. Tentokrát dost dobře tu největší na světě. Úhlopříčkou přes dva metry mne tato „bedna“ opravdu dostala. Můžeme si jen představovat, jaké bizarní zážitky by sledování různých programů na tomto gigantu mohlo působit. Tak například Ferda Mravenec by se zřejmě z nevinné dětské pohádky proměnil svou velikostí na vydařený horor o mutantech, z Hurvínka by se bezpochyby stal Golem. Ani se mi nechce domýšlet, jak by na takové obrazovce vypadaly lechtivější žánry… No, nejspíš si nechám zajít chuť, abychom se kvůli nové televizi nemuseli ze svého domova pro nedostatek místa vystěhovat. Pokud ale nevíte, co s volným prostorem, tato „televizka“ snadno vyřeší problém s prázdnou místností velikosti středně velké sokolovny.
Vím, výše uvedené požadavky na Ježíška jsou spíše z těch dražších, a navíc do Vánoc je daleko. Takže třeba už k Mikuláši byste mi mohli nadělit slané bonbony. Pytlík slaných bonbonů vyjde v Číně na pár korun. Poprvé jsem se s nimi seznámil v Šanghaji, ale jsou k dostání i jinde v Číně. Naprosto mne zmátly: v krásném zlatavém staniolu úhledně zabalené vyvolávaly dojem čokoládových bonbonů nebo přinejmenším nugátu. Také po rozbalení hnědá barva spíše napovídala, že půjde o karamel nebo něco podobného. Po vložení do úst jsem chvíli nevěřil svým chuťovým buňkám. Slané, a ke všemu ještě pěkně pálivé. Hrdinně jsem bonbon rozkousal a spolykal, jeho chuť mne ale provázela až do večera. Od přítele jsem se dozvěděl, že jsou to pálivé bonbony s rybí příchutí a že on je „moc rád“. Asi je dostává od dětství k čínskému Mikuláši.
Petr Pištělák pracuje jako Head of Marketing, Product & Communication v reprezentační kanceláři PPF v Číně.