Menu Zavřít

Co hrozí Electro Worldu

30. 10. 2002
Autor: Euro.cz

(EURO Online 20. 10. 2002)

Sdružení českých spotřebitelů (SČS), jehož jsem předsedou, vítá vznik a fungování tržního prostředí. Poněvadž „ochrana spotřebitele“ je většinou chápána ještě z doby „centrálně řízené ekonomiky“ za oblast, ve které působí především „stát“, je pro nás výzvou i Vámi zveřejněný článek.
SČS považuje za nutné při příležitosti otevření dalšího obchodu připomenout, že je vhodné oddělovat od sebe reklamu - respektive informace sdělované spotřebitelům, a to jak o prodeji, tak i nabízených výrobcích - od způsobu prodeje, kvality prodávaného zboží (pochopitelně s požadavkem na splnění požadavků na jeho bezpečnost, zdravotní nezávadnost a tak dále podle podmínek pro ten který výrobek). Vítáme zejména zvyšování konkurence na trhu. Reklama rozhodně nepůsobí pouze vůči spotřebitelům, ale pochopitelně vytváří „motivaci“ pro podporu konkurenčního prostředí. Proto vítáme třeba i agresivní reklamu při vědomí, že je určena především na získání „spotřebitelského zájmu“, tedy se zaměřením na získání pozice firmy na trhu. Poněvadž do cen elektroniky se promítá nejen silná koruna, ale i úroveň tržního prostředí, je zřejmé, že zákazník-spotřebitel otevřením nového obchodu rozhodně získal. Žel zatím jen v Praze a rozdíly v kupních cenách zejména v malých městech a obcích pouze ukazují na nevýhody „venkova“. Česká obchodní inspekce se svou vymezenou působností v oblasti veřejnoprávní nejspíš nebude sehrávat významnou roli a nelze ji od ní ani očekávat tam, kde je to věcí občanskoprávních vztahů. Spotřebitel by měl být seznámen s výrobkem, aby věděl, co od něj může očekávat. Právě u vydávaných letáků a reklamních akcí bychom uvítali, aby byl spotřebitel-laik více informován, a to nikoliv z důvodu splnění povinnosti zákona, ale z důvodu „služeb pro spotřebitele“. Rostoucí konkurence obchodních organizací je podle našeho nejlepší ochranou spotřebitele. Očekáváme, že soutěž obchodních organizací nebude končit jen u cen „několika vybraných výrobků“, ale s důrazem na kvalitu poskytovaných služeb se zvláštním důrazem na „informování spotřebitele“.

FIN25

Daniel Toušek,
předseda SČS
(tousek@utrin.cz)

  • Našli jste v článku chybu?