Po kontrolním hlášení k DPH přibude některým podnikatelům již od 1. prosince 2016 nová povinnost v oblasti daní, a to elektronicky evidovat své tržby. Zda se týká tato povinnost i vás a co byste měli o elektronické evidenci tržeb určitě vědět, shrnuje následující článek.
Účelem zavedení elektronické evidence tržeb (dále jen EET) je získání podrobnějších informací o příjmech (především hotovostních tržbách) poplatníků, které dopomohou k efektivnějšímu a cílenému výběru daní. Až čas ukáže, zda tento nástroj finanční správy svůj účel splnil či nikoliv.
Ať už jste drobný podnikatel nebo velká společnost, je nutné řešit problematiku EET a nastavení procesů při výkonu vaší podnikatelské činnosti v předstihu.
EET má dopomoci k lepší kontrole vybírání daní
Legislativní rámec
EET upravuje zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, který nabyl platnosti vyhlášením ve Sbírce zákonů dne 13. dubna 2016. Současně se zákonem o evidenci tržeb nabyl platnosti vyhlášením ve Sbírce doprovodný zákon č. 113/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb. Řadu informací můžete nalézt i na speciálně zřízených internetových stránkách etrzby.cz. Tyto stránky byly zřízeny finanční správou a najdete zde například i kontakty v případě, že máte k této problematice nějaké dotazy.
Kdo a od kdy má tržby evidovat?
V obecné rovině se EET bude postupně týkat fyzických osob podnikatelů a právnických osob. Povinnost elektronicky evidovat tržby nevznikne všem najednou k jednomu rozhodnému datu, ale bude postupně rozdělena do čtyř fází. Dle finanční správy má fázování umožnit pozvolné zatěžování systému, a zároveň poskytnout podnikatelům dostatečný prostor k přípravě na tuto novou povinnost.
Klíčovým vodítkem pro datum zahájení elektronické evidence tržeb je zatřídění podnikatelské činnosti, z nichž tržba plyne, do kódu klasifikace NACE. Pokud nevíte, jaký kód klasifikace NACE má podnikatelská činnost, kterou vykonáváte, naleznete bližší informace níže. Od zatřídění tržeb do jednotlivé činnosti se pak odvíjí vznik povinnosti podnikatele zahájit evidenci příslušných tržeb. Není přitom vůbec podstatné, zda je tržba z hlavní nebo vedlejší podnikatelské činnosti.
5 způsobů, jak obejít EET. Vyplatí se to?
Je důležité připomenout, že elektronické evidenci tržeb podléhají pouze tržby, které byly uhrazeny v hotovosti, platební kartou, šekem, směnkou nebo jinými obdobnými způsoby např. stravenkou. Elektronické evidenci tržeb nepodléhají tržby při převodu z účtu na účet.
Fáze spouštění EET |
---|
První fáze od 1. prosince 2016 V první fázi, která nastane již od 1. prosince 2016, budou elektronicky evidovány tržby v podnikatelských činnostech v oblasti ubytování a stravování. Jedná se např. o hotely, restaurace atd. Podrobněji o jednotlivých činnostech, které spadají do první fáze povinnosti elektronicky evidovat tržby, vás budeme informovat v dalších článcích. |
Druhá fáze od 1. března 2017 Druhá fáze vzniku povinnosti vykazování tržeb elektronicky nastane od 1. března 2016 a týká se podnikatelů v oblasti maloobchodu a velkoobchodu. Do této oblasti je zahrnut i hojně diskutovaný prodej zboží na trzích. |
Třetí fáze od 1. března 2018 Třetí fáze EET zahrnuje všechny ostatní činnosti, které nejsou definovány v první, druhé nebo čtvrté fázi. Jedná se například o taxislužbu, dopravní služby, lékaře, právníky aj. |
Čtvrtá fáze od 1. června 2018 Poslední, čtvrtá fáze zavádění povinnosti elektronické evidence tržeb, která nastane od 1. června 2018, se týká podnikatelů v oblasti vybraných řemesel a výrobní činnosti. |
Vzhledem ke skutečnosti, že rozdělení činností do jednotlivých fází spouštění EET je rozsáhlé, budeme se této problematice věnovat v samostatném článku, kde budete moci snadno zjistit, od kdy se vás povinnost elektronické evidence tržeb vztahuje.
NACE kód činnosti
Zkratka NACE pochází z francouzského termínu Nomenclature génerale des Activitiés économiques dans les Communautés Européennes a česky znamená statistickou klasifikaci ekonomických činností. Dle těchto klasifikací jsou shromažďována data pro evidenční účely, které v České republice eviduje Český statistický úřad. Každý obor podnikání je v rámci tohoto systému řazen do oddílů označených čísly a každý podnikatelský subjekt je v tomto systému snadno dohledatelný. Kód své podnikatelské činnosti naleznete v rejstříku ARES, což je přehled ekonomických subjektů v ČR.
Pilotní provoz EET od 1. listopadu 2016
Pilotní provoz poslouží k otestování jejich pokladních zařízení, rychlosti komunikace se servery Finanční správy a souladu elektronické evidence tržeb s jejich prodejními a účetními procesy. Finanční správě zároveň umožní vyladění všech parametrů systému v prostředí reálného provozu, čímž se minimalizuje riziko technických problémů v okamžiku ostrého náběhu.