Důvěrná zpráva Deloitte & Touche navrhuje posílení ČEZ.
Vylepšit monopolní postavení společnosti ČEZ pomocí ovládnutí minimálně čtyř distribučních podniků navrhuje pracovní verze zprávy, kterou poradenská firma Deloitte & Touche (D&T) dokončila v polovině září na objednávku ČEZ.
Třicetistránkový materiál, který má týdeník EURO k dispozici, navrhuje uskutečnit tři kroky. V prvním by měl stát co nejdříve prodat státní podíl v polovině vybraných distribučních společností firmě ČEZ za odhadnutou tržní cenu.
Následovat má prodej zbylých distribučních společností samostatně na volném trhu za tržní cenu (popřípadě vypsat výběrové řízení).
Po schválení nového energetického zákona (od ledna 2001), schválení regulačních pravidel, ustanovení regulátora a uvedení JE Temelín do provozu se potom může privatizovat ČEZ společně s přenosovou soustavou (ČEPS).
Takto provedená privatizace prý zajistí podstatně vyšší výnos, než kdyby společnosti byly prodávány zvlášť. Jak jsme již uvedli (EURO 37/1999), o ČEZ projevil eminentní zájem americký koncern AES Corporation (EURO 38/1999).
Navrhovaný postup privatizace je podle D&T zasazen do současného i vznikajícího legislativního rámce a jeho proveditelnost byla analyzována právnickou firmou White & Case. Materiál odráží snahu objednavatele - posilnit ČEZ o distribuční společnosti, ovšem ne o všechny.
Stát kromě Pražské energetiky, kde již ztratil majoritu, ovládá sedm rozvodných podniků. Avšak ČEZ podle informací týdeníku EURO má zájem především o ty, které leží blízko zdrojů elektřiny, tedy Severomoravskou energetiku, Jihomoravskou energetiku, Severočeskou energetiku a Západočeskou energetiku.
Společnost D&T při vypracování zprávy samozřejmě musela vycházet z daného stavu, který je výsledkem mnoha špatných rozhodnutí minulých vlád a který musí být respektován při přípravě dalších kroků (viz tabulka Hlavní faktory). Další tabulka (Hlavní implikace) uvádí důsledky, které by podle Deloitte & Touche měly nastat, pakliže se privatizace uskuteční podle jejího návrhu.
Dá se předpokládat, že s doporučením souhlasí i ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), protože tento resort se před dvěma měsíci ztotožnil i s podobným návrhem D&T v případě Transgasu a distribučních společností plynu. Otázkou je, jak na tento materiál zareaguje ministr financí Pavel Mertlík, který počítá s tím, že zahraniční společnosti se budou podílet i na privatizaci distribučních společností. Situaci komplikuje i skutečnost, že na MPO se ve vysokých funkcích nenajde úředník, který by byl schopen zprávě oponovat. Ministr Grégr je bývalým ředitelem podniku pro výrobu vysokozdvižných vozíků, jeho náměstek (odpovědný za energetiku) Robert Sýkora je stavař a vrchní ředitel pro energetiku inženýr Pouček je chemik.
Hlavní faktory ovlivňující stav české elektroenergetiky
- Došlo ke koncentraci zpočátku rozptýleného vlastnictví distribučních společností (REAS) do rukou několika zahraničních společností (Bayernwerk, RWE, Vattenfall, GESO, Eastern Group a další)
- Majoritní vlastnictví státu a ČEZ v sedmi REAS
- Přebytek výrobních kapacit
- ČEZ disponuje relativně nízkou hotovostí a vykazuje relativně vysokou zadluženost
- ČEPS (přenosová soustava) je ve stoprocentním vlastnictví podniku ČEZ
- JE Temelín ve výstavbě představuje politické i provozní riziko
- Absence dlouhodobých smluv na dodávky elektřiny mezi ČEZ a většinou REAS
- Deformované ceny elektřiny pro domácnosti jsou nízké, neodrážejí skutečné náklady a jsou křížově dotovány
- FNM potřebuje rychle naplnit příjmovou část rozpočtu
- Privatizované elektroenergetické podniky nejsou ve špatném stavu, avšak nejsou plně připraveny na konkurenční prostředí
- Trh s elektřinou v ČR se stává atraktivním, neboť má slušný potenciál růstu v ziskovosti
Zdroj: Deloitte & Touche, září 1999
Hlavní implikace navrhovaného řešení
- Vlastnictví REAS zvýší hodnotu ČEZ
- Nový energetický zákon pozitivně ovlivní hodnotu ČEZ a REAS
- Nový regulační rámec pozitivně ovlivní hodnotu ČEZ a REAS
- Všechna rozhodnutí musí ochraňovat práva minoritních akcionářů
- Dominantní postavení ČEZ bude eliminováno zavedením přístupu třetích stran
- Regionální monopol REAS nebude ovlivněn žádným privatizačním scénářem
- Zprovoznění Temelína zvýší hodnotu podniku ČEZ
- Přenosová soustava (ČEPS) by měla zůstat v podniku ČEZ
- Rozhodnutí o zavedení přístupu třetích stran v české elektroenergetice vyvolá u podniku ČEZ uvízlé náklady, které by měly být kompenzovány během přechodného období otevírání trhu z Investoři z kontinentální Evropy budou citliví na nákup jaderné elektrárny
Zdroj: Deloitte & Touche, září 1999