Menu Zavřít

CO NAJDETE V KAPSE

10. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Nejprodávanější série her loňského roku dostala nový impuls

Všudypřítomným fenoménem se během dvou uplynulých let stal pokémon. O fenoménu se dá hovořit z prostého důvodu: nezůstalo pouze u her. Postavičky pokémonů se po úspěchu na videoherních systémech přenesly na televizní obrazovky a filmová plátna. Seriál na motivy těchto her, který u nás vysílá každou sobotu a neděli TV Nova, byl koncem minulého roku rozšířen uvedením nové série. Byly natočeny také dva filmy a premiéra třetího je pod názvem Lord of the Unown Tower (Unown je druh pokémona, tedy česky Pán věže Unownů) ve Spojených státech ohlášena na 6. dubna. Zároveň jsou na trhu hračky, karetní hry či hudební nahrávky. Základem však nadále zůstávají videohry. Žlutá, červená a modrá. Původní myšlenka se objevila v roce 1996. Tehdy vznikla na platformě kapesního videoherního přístroje Game Boy videohra Pokémon Yellow, která představila stvoření žijící ve virtuálním světě, do něhož hráč vstoupil v podobě trenéra, který je má chytat a trénovat. V září 1998 se potom prostřednictvím franšízy objevila v USA, kde byla založena společnost Nintendo of America. Na americký trh však jako první vstoupily dvě nové edice hry s názvy Pokémon Red a Pokémon Blue. Od té doby bylo videoher ze světa pokémonů pro Game Boy, Game Boy Color a Nintendo 64 (N64) vytvořeno dvanáct. Na americkém trhu dosáhly celkové prodeje společnosti Nintendo of America výše 27 milionů kusů, celosvětově Nintendo prodalo 74 milionů her. V roce 2000 bylo podle údajů, které zpracovala americká společnost NPD Group, šest z deseti nejlépe prodávaných videoher tituly Pokémon a představovaly dvanáct procent celkového obratu z prodeje všech videoher. Kde se bere takový úspěch? Jak na ně. Prostřednictvím hry se hráč stává trenérem pokémonů. Jeho úkolem je stvoření chytat, a to tak, že s nimi bojuje vlastními pokémony. Pokud je porazí, připojí se k němu a bojují nadále po jeho boku. Pokémoni mají řadu charakteristických vlastností, jež se jim v bojích vylepšují. Čím více má hráč–trenér pokémonů, o to lepším je trenérem. Cílem je pochytat všechny pokémony ve hře a stát se Mistrem pokémonů. Společnost Nintendo zvolila obchodní model podporovaný jejími technickými možnostmi. Pro svou hru použila jako platformu přenosný Game Boy a správně usoudila, že hra, byť sebezábavnější, se nebude prodávat v dalších pokračováních stejně úspěšně, pokud nepřinese něco navíc – směnu pokémonů díky spojovacímu kabelu s ostatními hráči. Podstatou různých vydání hry (Yellow, Red, Blue, Gold, Silver) totiž je, že každá edice obsahuje pouze omezené množství pro ni typických pokémonů. Hráč musí vlastnit buď všechna vydání, nebo má možnost své pokémony vyměňovat s jinými hráči. Hry jsou převážně pro Game Boy, a proto je hráč může nosit všude s sebou (z toho vychází i název pokémon pocket monster, kapesní příšerka). Hry jsou navíc široce podporovány různými výrobky s pokémonovskou tematikou, počínaje hračkami a konče hygienickými potřebami. Na internetové stránce pokémonů je dokonce možné stáhnout si speciální internetový prohlížeč. Licence na výrobu takových produktů získaly mimo jiné společnosti Kellogg, Kraft Foods, Rexall Sundown, Colgate–Palmolive či American Greetings. Nekonečný příběh. Dokladem neutuchajícího zájmu o pokémony jsou hry Pokémon Gold a Silver pro Game Boy Color, jež byly na americký trh uvedeny v říjnu loňského roku a které ihned překonaly rekord v počtu exemplářů prodaných za první týden – 1,4 milionu kusů (do té doby byl nejprodávanější hrou během prvního týdne Pokémon Yellow s 0,6 milionu). V této souvislosti prohlásil Peter Main, viceprezident pro prodeje a marketing společnosti Nintendo of America: „Není pochyb o tom, že děti hry s pokémony milují. Dokonce tak, že se nejprodávanější hrou pro domácí konzole za rok 2000 stal v USA Pokémon Stadium pro N64 a nejprodávanější hrou pro kapesní přístroje Pokémon Yellow pro Game Boy Color. Pokémon Gold a Pokémon Silver však tyto prodeje překonají. Za necelých šest měsíců počítáme s celkovým prodejem deseti milionů těchto dvou videoher. Dalším trumfem společnosti Nintedo a podporou pro pokémony má být nový kapesní videoherní přístroj Game Boy Advanced, jenž se ve Spojených státech začne prodávat 11. června. Původně byla premiéra určena na červenec, ale společnost chce zjevně profitovat z očekávaného zvýšení zájmu způsobeného japonskou březnovou premiérou přístroje a jeho představením na výstavě Electronic Entertainment Expo. V tomto roce hodlá Nintendo vydat další dvě videohry ze světa pokémonů: Pokémon Stadium 2 pro N64 v březnu a Pokémon Crystal pro Game Boy Color v září. Prezident společnosti Nintendo Hiroshi Yamauchi navíc předběžně ohlásil vydání nové hry pro Game Boy Advanced, která by koncem tohoto roku mohla mít v Japonsku premiéru…

  • Našli jste v článku chybu?