Při výběru vánočních firemních dárků není nutné zachytit nejnovější trendy. Stěžejní je obdarovaného oslovit, ať už praktickým dárkem, nebo třeba výjimečným zážitkem.
Vánoční reklamní dárky Při výběru vánočních firemních dárků není nutné zachytit nejnovější trendy. Stěžejní je obdarovaného oslovit, ať už praktickým dárkem, nebo třeba výjimečným zážitkem.
Hrníček s logem i luxusní golfové hole mohou být prostředkem, jak o Vánocích potěšit vaše obchodní partnery či zákazníky. Spektrum firemních vánočních dárků, které tuzemské firmy během adventu rozesílají, je opravdu široké. Začíná u reklamních předmětů za desítky korun a končí u luxusního zboží za tisíce.
„Jako firemní vánoční dárky od nás společnosti nejčastěji objednávají sady na víno, stolní hodiny, podložky pod myš, hrníčky nebo elektroniku. Stále větší oblibě se těší také termosky, deštníky a oblečení,“ vyjmenovává Monika Bačgoňová z reklamní agentury K-art plus. Podobný seznam na vás vychrlí každý z branže. Jak se tedy orientovat v tom, co je zrovna v módě? Odpověď lidí z oboru zní – nijak. Není potřeba zachytit nějaký současný trend. Cesta k úspěchu může vést právě přes schopnost přijít s něčím originálním a neotřelým. Na druhé straně nic nezkazíte ani praktickým dárkem, byť se jedná o drobnost.
DO PĚTI STOVEK MŮŽETE DÁREK ODEČÍST Z DANÍ
Firemní dárek, který je opatřen logem (nebo názvem firmy, zboží či služby), je možné uplatnit jako daňový výdaj. Předmět ale nesmí mít vyšší hodnotu než pět set korun bez DPH. Od listopadu roku 2005 je možné odečíst z daní i víno, ale i to musí být opatřeno logem a vejít se do pětisetkorunového limitu. Sekty a perlivá vína jsou z toho vyloučena. Ostatní dárky, které podléhají spotřební dani, si odečíst nemůžete.
Rozdíl je v hodnotě
Skladba vánočních dárků se podle odborníků během let příliš nemění. „Samozřejmě přibývají novinky, které dříve nebyly v nabídce, zejména v oblasti technických dárků a příslušenství k počítačům. Stále roste podíl zimního reklamního textilu, dárků do kuchyně a častěji než dříve se prodávají také značkové věci,“ přibližuje Libor Daněk, ředitel velkoobchodu s reklamními předměty DG Tip. Hlavním rozdílem oproti celoroční sezoně je podle něho spíše vyšší hodnota a objem reklamního zboží používaného před Vánocemi než skladba dárků samotná.
„Do běžných propagačních předmětů firmy více investují jen zřídka. Hledí především na funkčnost a nákupní cenu do pěti set korun kvůli uznatelnosti daňových nákladů a umístění loga. O Vánocích je více v popředí touha vymyslet opravdový dárek, který bude obdarovaný používat delší dobu a vytvoří se tím lepší vazba,“ vysvětluje Daniel Čížek, manažer prodeje firmy Václav Čížek, která dováží a prodává psací a kancelářské potřeby.
„Dárek by měl být vybrán tak, aby obdarovanému udělal radost a zaujal ho natolik, že ho ihned nezaloží či nepředá dále,“ konstatuje Jitka Pacolová, vedoucí týmu externí komunikace společnosti T-Mobile.
Diáře jsou věčné
Stálicí mezi vánočními firemními dárky jsou diáře. Obstály i v nerovné soutěži s elektronickými plánovači. „Svoji roli jistě sehrálo i přizpůsobení diářů moderní době. Používají se stylové barvy, nové materiály a ucelené kolekce včetně doplňků, jako jsou portfolia, peněženky nebo aktovky. Diáře zkrátka mají své místo na trhu,“ míní Daniel Čížek.
„Zaznamenali jsme odklon části našich zákazníků k elektronickým systémům. Zároveň musím dodat, že se mnoho klientů po zkušenostech s elektronickými systémy vrací k osvědčené tužce s papírem,“ potvrzuje Tomáš Hůlka, ředitel společnosti ADK, výrobce diářů. Přesto, že se podle něj rok od roku zvedá zájem o designové modely, prodeje stále táhne klasika – konzervativní hnědá či černá barva. „Co se materiálů týče, prim stále hraje kůže. Využívat se ale začínají i nové, odolnější materiály, například nylon či cordura,“ přibližuje Hůlka.
Také Čížek hovoří o návratu ke klasickému pojednání diářů. „V posledních dvou letech zaznamenáváme silný růst poptávky po kvalitních kroužkových diářích a portfoliích. Vysvětlujeme si to tím, že spotřebitelé znovu objevují jejich funkčnost a nevidí v nich už prehistorický druh před vymřením,“ upřesňuje.
Propiskou nic nezkazíte
Z pohledu objemu prodejů jsou jak celoroční, tak i vánoční reklamní klasikou psací potřeby. Jejich nespornou výhodou je nízká pořizovací cena (například propagační kuličková pera lze pořídit i za šest korun) a zároveň vysoká užitná hodnota. Celkově v Česku upadá zájem o obyčejné plastové propisky. Nahradily je psací potřeby například kovové, které minimálně vypadají, že jsou dražší. Oblibě se těší psací soupravy nebo plnicí pera.
Výrobci na předvánoční období myslí a často přicházejí s dárkovými kazetami, které kromě samotných psacích potřeb skrývají další dárek pro spotřebitele. „Nejčastěji se kazety vybavují koženými penálky, noži na otevírání dopisů nebo třeba flash disky. Vymyslet opravdu zajímavou dárkovou kazetu je ale stále těžší. Ať už se to týká obalu, nebo dárku navíc,“ konstatuje Čížek.
PŘÍKLADY CEN
Propisovací tužky - 4,75 až 365 Kč
Psací sety - 28 až 1800 Kč
Keramický hrnek - 24 až 39 Kč
Termohrnek - 54 až 70 Kč
Dřevěná sada her (4 hry) - 74 až 230 Kč
Luxusní sada her (7 her) - 450 až 750 Kč
Diář (PVC) - 75 až 190 Kč
Diář (kůže) - 130 až 3000 Kč
Golfová tréninková sada - 350 až 1500 Kč
Novoročenky - 12 až 35 Kč
Pramen: Reklamní agentura Clip
Místo vína tandemový seskok
Pokud vás již klasické reklamní předměty, vína nebo diáře omrzely, můžete darovat zážitek. Touto cestou se vydává stále více firem, které se chtějí do paměti obdarovaného opravdu zapsat. „Zájemce si může zvolit mezi neskutečnou plejádou zážitků. Může nás také oslovit s tím, že chce obdarovat určitý počet lidí a má na to vyhrazenou určitou částku. My mu připravíme nabídku přímo na míru,“ popisuje Světlana Kratochvílová, majitelka společnosti Sportainment, která se zabývá organizováním team buildingových a jiných firemních akcí na klíč.
Zážitků je k sehnání na českém trhu nespočetně. Mezi už klasické patří například tandemový seskok, který stojí od čtyř do pěti tisíc korun. Z méně obvyklých nabídek je možné zmínit třeba projížďky na čtyřkolkách, nejrůznější kulinářské zážitky či možnost vyzkoušet si na den povolání někoho jiného. „Výhodou je, že obdarovaný se raduje dvakrát. Poprvé, když obdrží poukaz, a podruhé, když samotný zážitek prožije,“ míní Kratochvílová.
Přání posílejte ve starém roce
K Vánocům neodmyslitelně patří novoroční přání. „I přes obrovský rozmach internetu a elektronické pošty v předchozích letech nic nenasvědčuje tomu, že by se firmy začaly ve vyšší míře orientovat na elektronické novoročenky,“ konstatuje Rastislav Valovič, jednatel společnosti Argus CZ.
Adresáti by měli přání ve schránce najít už v předvánočním období. Často se totiž text vztahuje vedle nadcházejícího roku i k vánočním svátkům. Adresát by navíc měl mít možnost zareagovat.
„V posledních letech naši zákazníci preferují novoročenky vyrobené z přírodního papíru. Co se týče vlastního designu, zájem je především o klasické motivy. Z barev jsou nejvíc žádány tmavě modrá, červená nebo zlatá. Roste zájem také o bledě béžovou, stříbrnou nebo bledě modrou,“ přibližuje Valovič.
Co dřív přijde, do toho se píše
Přes široký výběr a mnoho možností je třeba na dárky, stejně jako na přání, myslet včas. O podzimních měsících se totiž majitelům reklamních agentur zdá ještě v následujícím srpnu.
Pro mnoho z nich jde o nejrušnější období v roce. „Doporučuji firmám minimálně měsíční rezervu před okamžikem, kdy chtějí dárky použít. Čím později klient projeví zájem, tím menší výběr má, a tím vyšší cenu zaplatí,“ upozorňuje Libor Daněk. Ještě větší časovou rezervu doporučuje Monika Bačgoňová. „Pokud chce firma na předměty umístit své logo, měla by je objednat dva měsíce dopředu,“ radí.
K obdarovanému by pak měl dárek dorazit ještě ve starém roce. „To ale není vždy snadné. Mnoho manažerů nastupuje vánoční dovolenou již v polovině prosince, takže je není snadné kontaktovat v době Vánoc. Navíc existují specifické dárky, třeba diáře, u kterých mnohdy platí, kdo dřív přijde, ten dřív mele‘. Pokud dostanete diář už v říjnu a od listopadu si do něj píšete termíny na další rok, už ho nevyměníte v prosinci za jiný. I kdyby byl hezčí,“ upozorňuje Daněk.
Se zakázkami na míru by pak podle něho měly firmy přijít nejpozději v létě. „Hledat originalitu k Vánocům v posledním čtvrtletí roku je pozdě. Není žádný prostor ani potřebný čas něco najít, natož získat výhodnou cenu,“ uzavírá.