- VolejteProfit připravuje ve spolupráci s ministerstvem zahraničních věcí poradnu, v níž bude odpovídat na dotazy týkající se Evropské unie. Jde nám o konkrétní dotazy ze všech oborů podnikání, ale i běžného života. Své dotazy posílejte na telefon 225 010 366 nebo e-mailem na: info-eu@profit.
- Volejte
Profit připravuje ve spolupráci s ministerstvem zahraničních věcí poradnu, v níž bude odpovídat na dotazy týkající se Evropské unie. Jde nám o konkrétní dotazy ze všech oborů podnikání, ale i běžného života. Své dotazy posílejte na telefon 225 010 366 nebo e-mailem na: info-eu@profit.cz Odpovědi najdete v brzké době v Profitu v rubrice EU
Volný obchod
* V rámci vstupu ČR do EU se hovoří o oblasti volného obchodu. Můžete vysvětlit, co toto označení znamená?
Oblast volného obchodu zahrnuje skupinu nejméně dvou celních území, mezi nimiž jsou odstraněna cla a jiná opatření omezující zahraniční obchod. Na rozdíl od celní unie, kde sdružené země zavádějí jednotný vnější celní sazebník, podržují si státy sdružené v oblasti volného obchodu svá vnější cla vůči třetím zemím.
Pohyb služeb
* Jaké změny čekají české firmy po vstupu ČR do EU v oblasti volného pohybu služeb?
Plné přistoupení k jednotnému vnitřnímu trhu přinese českým poskytovatelům i konzumentům služeb zisk z těchto důvodů: větší efektivita díky využití celoevropského prostoru, možnost většího výběru, zvýšená konkurence snižující ceny na trhu atd. Pokud se má za to, že potencionál plného využití služeb v rámci současného jednotného vnitřního trhu v EU není zcela naplněn, tím spíš to platí i pro Českou republiku. Díky principu vzájemného uznávání bude poskytovateli služeb stačit získat licenci k podnikání v České republice a dále bude moci poskytovat služby již v rámci celé Evropské unie. Naproti tomu princip domácí kontroly uplatňovaný v mnoha kategoriích služeb znamená, že podnikatel bude moci vést účetnictví i pro své pobočky a dceřiné společnosti pouze ve státě svého sídla. To všechno představuje podstatné snížení nákladů pro ty poskytovatele služeb, kteří se v evropském prostoru již pohybují anebo míní pohybovat. Často se objevují otázky, do jaké míry ovlivňuje uvolnění pohybu služeb strukturu trhu v tomto sektoru. Většina studií přitom poukazuje na to, že dopady nebudou nijak výrazné, protože podniky se jednoduše budou muset přizpůsobit potřebám svých zákazníků a tedy koncentrovat se v některých regionech. Rozhodující však v tomto ohledu jednoznačně bude připravenost českých subjektů adaptovat se na nové podmínky a schopnost využit příležitostí, které velký celoevropský trh bude nabízet.
Internet
* Co je iniciativa eEurope?
Tato iniciativa neboli Jednotný akční plán eEurope vznikla na zasedání Evropské rady v Lisabonu v březnu 2000. Cílem iniciativy je pomoci zvládnout změny a urychlit modernizaci ekonomiky v Evropě, s významnými důsledky na zaměstnanost, růst produktivity i řešení sociálních problémů. Prostřednictvím tohoto programu by mělo být zajištěno připojení každého občana, každé školy, každé domácnosti, podniku i úřadu na internet a jejich dovedení do nové digitální éry. Jde o to, vybudovat „digitálně gramotnou“ Evropu, podporovanou podnikatelským prostředím připraveným financovat a rozvíjet nové myšlenky. Součástí iniciativy je snaha, aby celý proces zahrnoval i řešení sociálních otázek, budoval důvěru spotřebitelů a posiloval sociální soudržnost.
* Na jaké odvětví je zaměřen program eContent?
Program eContent se zaměřuje na potřebu evropských podniků a občanů využívat vysoce kvalitní digitální obsah přizpůsobený jejich potřebám. Pojmem digitální obsah rozumíme obsah všech on-line služeb od webových portálů přes služby mobilních operátorů a bezdrátové aplikace až po digitální televizi a širokopásmové video. Služby tohoto druhu mohou být z různých oblastí: právní (administrativní) institucionální data, umění, kulturní dědictví, archivy, knihovny, finanční a ekonomická data, zábavně-informační materiály, zeměpisná data, doprava a turistické informace, na lokalitu vázané služby na místní úrovni, data týkající se zdraví, bezpečnosti a ochrany zákazníků, vědecké a technické informace. Program se soustřeďuje na projekty, které mají krátkou dobu uvedení na trhu (ve většině případů nepřesahují 24 až 36 měsíců) a rozvíjejí řešení vycházející z již existujících technologií. Projekty ale mohou experimentovat i s novými obchodními modely a partnerstvími. Program projektu je založen na třech hlavních akčních liniích: 1. zlepšení přístupu k veřejným informacím a rozšíření jejich využívání; 2. podpora vytváření obsahu ve vícejazyčném a multikulturním prostředí; 3. zvyšování dynamiky trhu s digitálním obsahem.
Dopady na podnikatele
* Bude mít rozšíření Evropské unie vliv na malé firmy?
Studie Evropské unie o dopadech rozšíření uvádí některé výhledy vlivu vstupu nových členů do EU na malé podniky. Podle studie bude mít vstup České republiky a dalších devíti zemí jen omezené makroekonomické důsledky. Ty však budou z velké části pozitivní a celkový růst HDP podpoří o dalších 0,2 %. Mírně se zlepší ekonomické prostředí menších podniků. Ve zpracovatelském průmyslu se největší riziko týká činností náročných na podíl lidské práce. V odvětví služeb by se firmy v EU měly dočkat výhod v obchodních a finančních službách a nejlépe by se mělo vést podnikům působícím v kandidátských zemích v cestovním ruchu a dopravě. Realizace politiky zaměřené na zlepšení znalostí a dovedností menších firem zajistí nižší zranitelnost menších podniků v rizikových odvětvích a odvětvím s potenciálem růstu umožní využít šance vyplývající z rozšíření z hlediska pronikání na nové trhy, uvádí studie.
Důchody
* Když budu chtít jako důchodce žít třeba v Itálii nebo Portugalsku, jak to bude s mým důchodem?
Přestože neexistuje tzv. důchod poskytovaný EU, existuje nárok na důchod z každé země, ve které byl občan důchodově pojištěn, a to za splnění podmínek platných v dané zemi, např. důchodové pojištění občana v délce nejméně jednoho roku. Vzhledem k tomu, že pro vznik nároku na starobní důchod jsou ve většině členských států EU nutné poměrně dlouhé doby pojištění, posuzuje se nárok se zřetelem k dobám získaným ve všech členských státech. To znamená, že se sčítají doby pojištění, které si lidé platili během doby, kdy aktivně pracovali, a to bez ohledu na to, ve které zemi pracovní činnost probíhala. Pokud důchodci vznikl nárok na důchod od více než jedné země, bude se celkový důchod skládat z více položek, které jsou odvozeny od délky jeho pojištění v každém státě. Důchod si může nechat důchodce vyplácet do kteréhokoli členského státu EU bez rizika jeho snížení. Důležité rovněž je, že nárok na důchod nezaniká přestěhováním do jiné země.
* Bude mít vstup ČR do EU vliv na výši důchodů?
Členství v EU žádný vliv na výši důchodů mít nebude. Předpisy, kterými se důchodové zabezpečení řídí, zůstávají v kompetenci členských států. Důchody se budou i nadále valorizovat v závislosti na výši inflace v České republice, a to přesně tak, jak tomu bylo před vstupem do Unie.
bezplatná infolinka MZV 800 200 200
Od pondělí do pátku (9-20 h) se můžete zdarma dozvědět informace související se vstupem do EU