Know-how může často pomoci víc než peníze
Dobrá zpráva je, že se společenská odpovědnost v České republice čím dál častěji stává nedílnou součástí podnikání, a to nejen velkých nadnárodních firem. Je ale škoda, že se pomoc většinou soustředí hlavně na peníze. Ty sice pomohou jednorázově, pro neziskové organizace však může být daleko cennější dlouhodobý přenos know-how a zkušeností mezi neziskovou sférou a světem byznysu.
Jedním z nejefektivnějších způsobů, jak do neziskového sektoru přenést know-how, díky němuž pak může s vlastními zdroji fungovat efektivněji, je dobrovolnictví. Je to forma pomoci, která je pro neziskové organizace prospěšná a pro zaměstnance přitom většinou atraktivní. I lidé z byznysu občas chtějí vykročit ze zaběhnutého prostředí a zkusit si něco nového.
I přes to, že se firmy do dobrovolnictví aktivně zapojují, je počet dobrovolníků v Čechách zatím velmi nízký. Podle výsledků průzkumu, který si nechal Vodafone zpracovat, pracuje pro neziskový sektor pravidelně bez nároku na odměnu jen dvanáct procent Čechů, tedy zhruba každý osmý. Zatímco v celé Evropě je to každý třetí. Průzkum také ukázal, že pouze dvě třetiny z Čechů, kteří dobrovolničí, tak činí z čistého altruismu, ostatní v tom hledají nové zážitky a narušení pracovního stereotypu. Češi se totiž při pomáhání chtějí bavit, a nejčastěji se proto věnují činnostem v přírodě, ačkoli sami uznávají, že nejvíce pomoc potřebují senioři a hendikepovaní.
Nemyslím si, že by Češi chtěli pomáhat méně než ostatní Evropané. Z průzkumu vyplývá, že část lidí má dobrovolnictví spojeno s brigádami za socialismu. Je dobré, že i firmy tento názor pomáhají měnit, a nejlépe to mohou dělat právě tím, když část pracovní doby zaměstnancům umožní pracovat pro neziskový sektor.
V Nadaci Vodafone se nám velmi osvědčil program Rok jinak, který napomáhá již čtyři roky přenášet know-how ze světa byznysu do neziskové sféry. V programu odborníci z komerční sféry pomáhají profesionalizovat neziskový sektor v oblastech, jako je fundraising, PR a komunikace či vytváření dlouhodobých strategií HR a rozvoje. Od Nadace po celý rok získávají mzdu ve stejné výši, kterou pobírali v komerčním sektoru. Mohou tak pomáhat neziskové organizaci, aniž by se museli obávat poklesu životní úrovně.
Věřím, že přenos know-how mezi neziskovým a komerčním světem bude stále běžnější. Je to totiž výhodné pro všechny strany. Neziskovým organizacím pomáhá získat cenné znalosti, stejně tak je to obohacení i pro zaměstnance z komerčního sektoru. Firmy zase díky tomu mohou pomáhat s dlouhodobým efektem, který není závislý na jednorázové finanční pomoci.