Praha měla výstavu lucemburské gotiky, Brno se může od dubna pyšnit Wannieck Gallery a nyní se svou výtvarnou událostí roku přichází také Olomouc. Ve čtvrtek 1. června oficiálně zahájí provoz dlouho očekávané Arcidiecézní muzeum.
Na projektu muzea, které by po vzoru obdobných institucí v západní Evropě představovalo kulturní bohatství z církevního majetku, se český stát a římskokatolická církev dohodly v roce 1998. Popud dal při své návštěvě České republiky papež Jan Pavel II. Olomoucké biskupství bylo založeno již v roce 1063 a olomoučtí biskupové, později arcibiskupové byli od středověku významnými mecenáši i sběrateli umění.
Výstavní prostory našlo muzeum v komplexu takzvaného Přemyslovského hradu v bezprostředním sousedství olomoucké katedrály sv. Václava. V soutěži na rekonstrukci historického areálu, jehož architektonická paměť sahá až do doby kolem roku 1000 a který má statut národní kulturní památky, zvítězil pražský ateliér HŠH architekti. Své zásahy do objektu se snažili omezit jen na funkčně a provozně nezbytné prvky a důsledně dodržovali zásadu odlišení starých a nových částí. Nové vestavby ze skla, oceli a betonu jsou téměř samostatnými objekty vloženými do existující skořepiny stavby.
Projekt se samozřejmě neobešel bez kontroverzí – ředitel muzea se například nechal slyšet, že architekti se snaží postavit si za cizí peníze vlastní pomník –, ale výsledek je nadmíru zdařilý. Jak praví oficiální tisková zpráva: „Vedle vystaveného umění je sám (objekt muzea) exponátem a předmětem obdivu.“ Rekonstrukce přišla na 270 milionů korun.
V muzeu bude umístěna stálá expozice Umění olomoucké diecéze čítající na tři sta exponátů, uspořádaných chronologicky od románského umění až po díla ze sklonku osmnáctého století. Díla většinou vznikla na Moravě, doplní je část věnovaná sběratelským aktivitám olomouckých biskupů. Vystavena budou díla evropského malířství, ale například i sbírka mincí a slonovinových sošek.
Jedním z pokladů z církevního majetku, které budou v novém muzeu vystaveny, je takzvaná Šternberská madona (na fotografii). Jde o mistrovskou ukázku sochařství z doby kolem roku 1400, která samozřejmě nemohla chybět na výstavě Karel IV. - císař z Boží milosti.