Jako právník Novy jsem měl za úkol dát dohromady spis, který bychom mohli použít pro arbitráž, říká ředitel televize Nova
Komerční televizní stanice čeká, jak dopadne projednávání novely mediálních zákonů. Pokud její zástupci nebudou s výsledky jednání spokojeni, je možné, že navrhnou arbitrážní řízení.
Euro: Bude nová arbitráž Novy, respektive jejího majitele společnosti CME s českým státem? V poslední době jsem byl napadán, že jsem vyhrožoval arbitrážemi. Nevyhrožoval jsem, a to ani v Parlamentu. Jen jsem upozorňoval, že pokud vláda a Parlament poruší dohodu ze začátku digitalizace a změní zákon, který dnes zakotvuje ukončení reklamy na České televizi, zahrává si s rizikem arbitráže. Nikdy jsem neříkal, že se do ní chystáme, ale reagovat bychom nějak museli.
Euro: V branži se ale má za to, že se na arbitráž připravujete. Řeknu na rovinu, že v průběhu celého procesu digitalizace – já v něm byl od začátku – jsem měl jako právník Novy za úkol dávat dohromady spis, který bychom v případě, že by stát uhnul ze svých slibů a pravidel, jež zaručil, mohli použít pro arbitráž. Ten spis existuje, připravení jsme.
Euro: Podklady máte a teď se jen rozhodnete, zda je použít podle toho, jak dopadne projednávání novely mediálních zákonů ve sněmovně? Podklady jsou, nějakými arbitrážemi jsem prošel, čili po cestě jsem věděl, co připravovat. Nechtěl jsem do věcí vstupovat s tím, že nevěřím státu. Bohužel naše zkušenost v minulosti byla špatná a teď se znovu ukazuje, že někteří lidé mají apetit pořád dokola opakovat tytéž postupy a nedbat, co bylo dohodnuto.
Euro: Kdo na změnu zákona tlačí?
Ministr kultury má těžkou pozici, protože jde o peníze, které plynou na bohulibé účely (z reklamy v ČT se platí fond kinematografie – pozn. red.). Používat Českou televizi místo státního rozpočtu a tahat z ní peníze dál je absolutně nesystémové, je to forma dodatečného zdanění lidí, kteří mají doma televizi a platí koncesionářské poplatky.
Ministr má těžkou situaci, protože když se těchto peněz vzdá, bude mu pak někdo říkat „chceš po mě další peníze z rozpočtu, přitom tady jsi se vzdal půlmiliardy“. To je pro něj velké dilema. Na druhé straně, jsou tam veliké tlaky od lidí, kteří s reklamou na České televizi obchodují. Jen tak se toho vzdát nechtějí. Společnost Media Master teď vyhrála tendr na další, myslím pětileté období. Přitom jsou podle mého názoru v konfliktu zájmů – prodávají reklamu na televizi Barrandov, které by se vyplatilo, kdyby bylo na trhu o půl miliardy víc, a zároveň prodávají reklamní čas České televize, která se těchto peněz má vzdát.
Euro: Myslíte, že bitva o zachování reklamy v České televizi se odehrává mezi vámi na Nově a panem Chrenkem, jehož skupině patří Barrandov? Ten zároveň podle deníku E15 ovládá společnost Media Master, ze které mu může díky kontraktu s ČT přijít v příštích pěti letech až 195 milionů korun. V tomto smyslu se o tom mluví a já osobně cítím, že tito lidé v pozadí té hry jsou.
Euro: Začátkem roku jste se rozloučili s dlouholetou právničkou Novy Markétou Havlovou, po které hned sáhla Česká televize. Kdo se vám o právní agendu stará teď? Máme vlastní právní oddělení, paní Havlová se rozhodně nezabývala digitalizací ani arbitrážemi. To bylo dlouhodobě podchyceno jinými právníky, i já jsem na tom pracoval. V případě arbitráže bychom se museli spojit s advokátní kanceláří mezinárodního kalibru jako v minulosti.
Euro: Už jste ji kontaktovali? Ne, tak daleko nejsme. Úvodní kroky před arbitráží jsou navíc nákladné, celkově to pak přijde na desítky až stovky milionů korun, do toho se zatím nepouštíme.
Euro: Vaši bývalí kolegové z advokátní kanceláře Kotrlík Bourgeault Andruško stále Nově nebo CME dodávají služby? Bývalí kolegové pořád pracují pro společnost, prakticky od roku 1999.
Euro: Ještě letos v lednu, kdy jste se objevil na semináři v Parlamentu poprvé veřejně v roli generálního ředitele CET 21 a použil tam slovo „arbitráž“, pro vás bylo nemožné, aby jakékoli množství reklamy na ČT zůstalo. Proč jste najednou obrátil a v červnu začal prosazovat, že by mohla zůstat na ČT2 a ČT4? Nechci se dostat k soudu se státem, cítím ale velké tlaky, a proto jsme připraveni ustoupit. Zároveň však nechci přistoupit na přechodné období dalších dvou let, po které by měla reklama v ČT zůstat, protože pak bychom celou tuto diskusi vedli znova.
Euro: Začátkem června jste plánoval se sejít s předsedou vlády Petrem Nečasem… S panem premiérem jsem se sešel. Ocenil jsem jeho konstruktivní přístup – velmi dbal o to, aby se neválcovalo, co bylo před lety dohodnuto.
Euro: Není mi jasné, proč byste se se státem soudili. Razili jste zásadu tří P – programu, penetrace a pokrytí. Program: bonusové licence jste dostali. Penetrace: informační kampaň proběhla solidně. Pokrytí: až na Zlínsko, sever Moravy a Pardubicko máte Českou republiku pokrytou digitálním signálem lépe, než jste měli analogovým, a přesto zároveň pořád vysíláte analogově pro 76 procent Česka. Proč nešetříte? Všechno, co můžeme podle technického plánu přechodu na digitální vysílání vypnout, jsme vypnuli. Dokonce teď analogové frekvence hromadně odevzdáváme. Ustoupili jsme z obranné strategie, začali jsme kmitočty odevzdávat. Možná ale kdybych celou analogovou sadu pořád držel, diskuse se státem by vypadala jinak.
Euro: Jaké budete mít pokrytí analogem k 11. 11. 2011, kdy se má přechod z analogové televize na digitální završit? Nula procent? V listopadu 2011 se má podle plánu vypnout veškerý analog všude kromě Jesenicka a Zlínska, ze všech hlavních vysílačů i v sekundární a terciární síti stanovišť. To vše vypneme, kromě oněch dvou oblastí.
Euro: Pokud zmizí klasická reklama z České televize, kolik z oněch 381 milionů, které dokáže ročně na reklamních příjmech generovat (údaj za rok 2010), připadne vám? Barrandov a zadavatelé reklamy argumentují, že vznikne duopol a s Primou si vezmete až 95 procent. Jedna premisa je, že se peníze rozprostřou podle současných tržních podílů (podle dat CME pro investory měla na celkových reklamních investicích do televize v 1. kvartálu 2011 Nova podíl 68 procent, Prima 22 procent, ČT 7 procent, ostatní malé televize 3 procenta – pozn. red.). Není ale zcela jisté, že zůstanou všechny na trhu televizní reklamy, možná uplynou do jiných mediatypů – print, rádio, internet.
Euro: Vaši kolegové – a ostatně i Prima – nepokrytě prohlašují, že peníze z České televize potřebují na nové kanály, které chtějí co nevidět spouštět. Určitě. Nové kanály máme připravené a peníze, které se na trh uvolní ukončením reklamy na ČT, se hodit budou. Doufejme, že z toho dostaneme co nejvyšší podíl, třeba právě kvůli novým programům.
Euro: Které to budou, pořád nechcete říct. Kdy se rozhodnete, že je spustíte? Co bude impulz? Musíme hlavně zhodnotit, co očekáváme od podzimu, zda bude na trhu poptávka po dodatečném množství reklamního prostoru. Ten jsme pak schopni dodat právě i prostřednictvím nového kanálu.
Euro: Kolik kanálů máte připravených? Nejdříve jeden, později několik.
Euro: Ten první je neplacený? Ano.
Euro: Když v březnu 2009 americký Time Warner koupil 31 procent akcií CME, oznámil vlastník Novy, že v evropských zemích bude v partnerství se studiem Warner Bros. spouštět a provozovat kanály právě pod značkou Warner Bros. To bude případ už chystaného kanálu, o němž mluvíme? Ne, ten bude určitě pod značkou Nova.
Euro: Kam ho dáte? Třeba v multiplexu tři místa jsou.
Euro: Jaký očekáváte meziroční vývoj v reklamě? Trh televizní reklamy bude mírně růst, v jednotkách procent.
Euro: Neušetřili byste, kdybyste se zbavili zpravodajské agentury Mediafax? Tu jste začátkem loňska koupili od svého superšéfa Adriana Sarbu za jedno euro, přičemž ztráta je už druhý rok kolem sta milionů korun. Rozhodli jsme se integrovat Mediafax přímo do CET 21, probíhá fúze. Chceme synergii využít pro expanzi našeho zpravodajství. Vytváříme takzvaný multichannel desk, virtuální stůl, na němž se scházejí veškeré zpravodajské informace, jež se pak posílají do jednotlivých zpravodajských kanálů – televize, internet, tisková agentura. Dokážeme Mediafax využít tak, aby investice byla zisková.
Euro: Zatím je vysoce ztrátová. To proto, že dosud neproběhla úplná integrace systému.
Euro: Integrujete už rok a půl, už byste mohli mít hotovo. Minulost nechci komentovat, jsem tu od 1. ledna a teď k cíli směřujeme rychle.
Euro: Bude chodit do státního fondu kinematografie aspoň 150 milionů korun ročně, které dosud z reklamních příjmů odváděla Česká televize? Panu ministrovi kultury jsem před projednáváním zákona řekl, že tam půjde 150 až 200 milionů korun ročně z reklamních výnosů soukromých televizí a není to časově omezené. S takzvaným poplatkem z reklamy také počítá pozměňovací návrh, který v polovině června projednala sněmovna. Pokud by byl problém nakonec odvody do legislativy prosadit – všichni provozovatelé televizního vysílání s tímto plánem nesouhlasí – jsme připraveni se k tomu přihlásit smluvně. Nepodmiňuji to tím, že se k příspěvkům přihlásí všechny televize, budeme přispívat i proporcionálně.
Euro: Budete tlačit, aby na český film šly peníze ještě z jiných zdrojů než z prodaných lístků od kina a nově z reklamních výnosů komerčních televizí? Zatím to nepodmiňujeme. Připravuje se nový zákon o kinematografii, tam je třeba dát pozor, aby se peníze rozdělovaly férově a průhledně. Jinak si neklademe žádné další podmínky.
Euro: Budete chtít o penězích, které budete na filmy posílat, také rozhodovat? Bude si o tom rozhodovat fond kinematografie, ten má svou svébytnou strukturu. Nerad bych se dostal do konfliktu zájmů, to bude jediná má podmínka. Pokud tam ovšem ostatní hráči na trhu budou mít své zástupce, budeme ho chtít taky.
Jan Andruško (40)
Rodák z Varnsdorfu
Absolvoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Jako právník a advokát od roku 1999 úzce spolupracoval se CME. Od roku 2005 v pozici společníka advokátní kanceláře Kotrlík Bourgeault Andruško jako hlavní externí právní poradce CET 21.
S účinností od 1. ledna 2011 byl jmenován generálním ředitelem CET 21, společnosti vlastnící vysílací licence televizních kanálů Nova, Nova Cinema, Nova Sport a MTV
Nova v arbitráži počtvrté?
Kvůli komerční televizi Nova běžely v minulosti už tři arbitráže
První arbitráž – amsterodamská – se odehrála mezi vlastníkem Novy, bermudskou skupinou CME a bývalým generálním ředitelem televize Vladimírem Železným. Začala 26. dubna 1999, týden poté, co CME sesadila Železného z čela servisní organizace ČNTS. CME Železného vinila z porušení smlouvy z 11. srpna 1997 o převodu obchodních podílů CET 21 v ČNTS na CME a žádala odškodné. Podle verdiktu z 9. února 2001 musel Železný, protože smlouvu nedodržel, vrátit CME 23,35 milionu dolarů s úroky, za to měl dostat zpět prodaný podíl v té době již bezcenné společnosti ČNTS. CME s požadavkem náhrady škody neuspěla.
Londýnská arbitráž hlavy CME Ronalda Laudera proti České republice začala 23. srpna 1999, dva týdny poté, co držitel licence CET 21 opustil ČNTS a 5. srpna začal vysílat z Barrandova s českým investorem MEF Holding. Dne 3. září 2001 se Lauderova žádost o náhradu škody zamítla, podle verdiktu se ČR sice „dopustila porušení svých povinností vyvarovat se svévolných a diskriminačních opatření“, když měnila své stanovisko v otázce, v jakém vztahu má být držitel licence se společností investora, ale investor až do rozchodu s Železným o průběžných změnách v uspořádání poměrů věděl a akceptoval je.
Třetí, takzvaná stockholmská arbitráž, mezi CME a Českou republikou, začala 22. února 2000. CME žalovala porušení Dohody o podpoře a vzájemné ochraně investic mezi Nizozemským královstvím a ČSFR z roku 1991. Konečný výsledek: ČR musí CME zaplatit 269,8 milionu dolarů (s úroky celkem kolem 355 milionů). Verdikt potvrdil švédský odvolací soud 15. května 2003.
O čtvrté arbitráži začal šéf Novy Andruško mluvit v souvislosti s letošními úvahami poslanců ponechat reklamu v ČT. Nova argumentuje dohodou ze začátku procesu digitalizace, na jejímž základě se komerční televize zavázaly odevzdat analogové kmitočty a pustit na ně digitálně vysílající konkurenty výměnou za to, že veřejnoprávní ČT přestane působit na trhu s reklamou. Nova sama ovšem nyní navrhla, aby ČT2 a ČT4 reklamu dál vysílala.