Podíl domácích výrobců notebooků do budoucna poroste
Využít rostoucího zájmu Čechů o notebooky se rozhodla společnost Tech Data Distribution, která minulý týden uvedla na trh novou značku přenosných počítačů Compline. „Identifikovali jsme určitý typ produktů, které nebyli výrobci schopni dodávat, navíc jsme přesvědčeni, že nová značka má šanci na rostoucím českém trhu uspět,“ říká Daniel Kunz, ředitel Tech Data. Vzhledem k postupnému zavádění produktu na trh nemá pro letošní rok konkrétní plán odbytu, v budoucnu by byl rád, kdyby firma prodávala desítky tisíc notebooků ročně.
Stolní versus přenosné.
V loňském roce se v Česku prodalo přibližně 413 tisíc nových počítačů za 485 milionů dolarů, tedy téměř za 12,5 miliardy korun. Zatímco odbyt klasických stolních počítačů klesl o osm procent zhruba na 282 tisíc přístrojů, prodej notebooků vloni meziročně vzrostl o 56 procent na 116 tisíc kusů. „Prodej stolních počítačů, takzvaných desktopů, částečně klesal na úkor vyššího zájmu o notebooky, které tvořily 28 procent trhu,“ vysvětluje analytik společnosti IDC Lukáš Raška. Právě tohoto trendu chtějí využít lokální „výrobci“ přenosných počítačů. Výraz výrobci však ne zcela vystihuje podstatu produkce notebooků. Firmy sice montují přístroje v Česku, ale z dovezených komponent, případně polotovarů, vyrobených v Asii. Společnost Tech Data, která je dvojkou českého trhu v distribuci produktů výpočetní techniky a elektroniky, není jedinou místní firmou, která se do výroby vlastních počítačů pustila. Se značkou Premio se na českém trhu již několik let pohybuje ostravská společnost AT Computers, která letos začala vyrábět i notebooky Comfor. Českobudějovický holding AAC je na trhu přenosných počítačů zastupen značkou Leo své dceřiné společnosti Libra Electronics a notebooky Brave od firmy ProCA.
Porostou.
Analytická společnost IDC odhaduje, že podíl lokálních značek na českém trhu notebooků v loňském roce dosáhl necelých 19 procent, přičemž v celém regionu střední a východní Evropy je to téměř 34 procent. „Předpokládáme, že podíl lokálních značek na českém trhu přenosných počítačů poroste. Hlavním důvodem bude dostupnost a rozšíření nabídky lokálních výrobců o vlastní produkty, které budou cenově a výkonově konkurenceschopné s nadnárodními společnostmi,“ řekl týdeníku EURO Roman Maceška, Senior Research Manager IDC. Kunz odhaduje, že trh notebooků v letošním roce poroste nejméně o 30 procent.
O nákladech, které Tech Data investovala do vytvoření nové značky a přípravy výroby notebooků Compline, Kunz říká, že se pohybují v milionech korun. „Ta suma není zatím konečná, podstatná část marketingové komunikace teprve přijde,“ dodává. Pro vytvoření vlastních produktů se prý lokální management Tech Data rozhodl během pár týdnů. „Možnost spuštění vlastní značky nám již dříve odsouhlasila naše centrála ve Spojených státech v rámci ročního byznysplánu, žádné další povolení pak už nebylo třeba. Samotné vymýšlení a schvalování trvalo zhruba tři týdny. Jméno jsme vybírali na základě určitých sociologických kritérií a především objektivních pohledů, například, zda je volná internetová doména daného jména,“ vzpomíná marketingový ředitel Tech Data Petr Pavlíček.
Velcí proti malým, místním.
Společnost Libra Electronics montuje své přenosné počítače, podobně jako Tech Data, či AT Computers, v České republice. Miroslav Koláček, produktový specialista notebooků Leo, tvrdí, že firma považuje 1839 kusů prodaných přístrojů za uspokojivý výsledek. „Vzhledem k tomu, že jsme na tomto trhu teprve druhým rokem, jsme spokojeni. Do budoucna však chceme tato čísla znásobit a postupně se dostat na úroveň 10 tisíc notebooků ročně,“ uvedl Koláček.
Aleš Kilnar, šéf AT Computers, předpokládá, že ostravská firma letos prodá šest až osm tisíc notebooků Premio a Comfor. „Není naším zájmem bojovat proti silným nadnárodním značkám, chceme je spíše doplňovat u zákazníků, kterým u velkých brandů něco nevyhovuje a vyplňovat tak mezeru na trhu,“ řekl Kilnar týdeníku EURO.
Jeho slova potvrzuje František Schneider, ředitel české pobočky Dellu. „Lokální výrobci notebooků nejsou pro nás, alespoň v segmentu korporátních zákazníků, konkurencí. Firemní klientela potřebuje především jistotu servisu a rychlého vyřešení problému, což nejsou lokální výrobci schopni často zajistit, proto se zaměřují spíše na koncové uživatele,“ tvrdí. Tomáš Čech, ředitel české pobočky společnosti Acer. Ta v loňském roce s podílem 37 procent vládla českém trhu notebooků. Čech soudí, že říci, zda se značka na trhu ujala, či nikoliv, nelze po roce, ale po čtyřech až pěti letech. „Je samozřejmé, že stále rychle rostoucí a relativně atraktivní trh láká nové hráče, ale nová značka počítačů či notebooků se objevuje na českém trhu snad každý měsíc. A podobně rychle značky i mizí,“ řekl Čech týdeníku EURO.
Jasný lídr Prodej notebooků na českém trhu
- Acer 43086
- Hewlett-Packard 24205
- Dell 10820
- IBM 8244
- Toshiba 5295
- Fujitsu Siemens 5250
Pozn.: údaje za rok 2003
Pramen: Gartner Dataquest
Česká špička Prodej „českých“ notebooků
- Premio 3377
- Brave 2014
- Leo 1839
Pozn.: údaje za rok 2003
Pramen: Gartner Dataquest