Číňané začínají přicházet na chuť kávě. Analytici slibují tamnímu trhu s touto komoditou 40procentní růst
Starbucks se dlouho neohřál za branami Zakázaného města. Když známý americký řetězec v rámci své expanze v Číně otevřel před pěti lety jednu pobočku v Pekingu uvnitř slavného historického areálu, čelil nebývalé kritice. Důvodem protestů nebyl fakt, že hrnek voňavého a povzbuzujícího nápoje vyjde dráž než galon benzinu. Čínským patriotům vadilo umístění konkrétní kavárny.
„Možná je v pořádku mít Starbucks někde u Zakázaného města. Ovšem ne uvnitř. To se nehodí. To není globalizace, ale eroze čínské kultury,“ napsal tehdy na svém blogu Žuej Čcheng-kang, populární redaktor známé televize CCTV.
Pověst firmy Starbucks kvůli incidentu, který v roce 2007 plnil první stránky čínských novin, však neutrpěla. Naopak, společnosti se sídlem v americkém Seattlu, která vstoupila na čínský trh v roce 1999, se v zemi daří. V Číně sílí střední vrstva, která ráda objevuje nové požitky a neváhá za ně platit. Navíc Starbucks se dokázal naladit na místní mentalitu a ke své široké nabídce přidal i různě upravovaný zelený čaj. Momentálně má v nejlidnatější zemi světa více než 650 poboček v 51 různých městech. Do roku 2015 plánuje otevření dalších 850. Podobně firma Costa Coffee z Velké Británie chce do roku 2016 zprovoznit nejméně 500 kaváren na různých místech země. Čím to?
Číňané začínají přicházet kávě na chuť. Za loňský rok spotřebovali obyvatelé Čínské lidové republiky, kterých je přibližně 1,3 miliardy, kolem 120 tisíc tun kávy. Přitom v Japonsku, kde žije 128 milionů lidí, se během téhož období zkonzumovalo 800 tisíc tun. Čaj má v Číně stále přednost. Za rok se ho spotřebuje více než milion tun. Hlavní roli hraje tradice popíjení čaje a také víra v jeho pozitivní účinky na trávení a celkové povzbuzení organismu. Na straně druhé starší generace v Číně ani neměla šanci se ke kávě dostat. Mezi lety 1950 až 1970 byla totiž na území pevniny považována za „kapitalistický produkt“. Existovala pouze dvě známá místa (jedno v Pekingu a druhé v Šanghaji), kde mohl být tento nápoj oficiálně servírován. A to především cizím státním návštěvám a diplomatům.
Z vlastní zahrádky Sehnat kvalitní kávu v čínských městech dnes není problém. Mnozí Číňané však stále nevidí a ani necítí velký rozdíl v instantní kávě a té, která se připraví z kvalitních a především čerstvě namletých zrn dovezených například z Kolumbie. Přístup mladé generace se přesto mění. Především v případě Číňanů, kteří studovali v zahraničí, kde si na kulturu popíjení kávy zvykli. Podle odborníků skýtá Čína v tomto směru do budoucna obrovský potenciál. Analytici Barclays Capital se domnívají, že tamní spotřeba kávy poroste až do roku 2015 v průměru téměř o 40 procent ročně.
Obrovské příležitosti, kterou kávou nenasycený čínský trh skýtá, se kromě řetězce Starbucks chopila řada západních firem. Nicméně ani domácí podnikatelé nezůstávají pozadu. Na jihozápadě země v provincii Jünnan se káva dokonce pěstuje. Geografické a klimatické podmínky nápadně připomínají Indonésii a Kolumbii, odkud pocházejí jedny z nejkvalitnějších odrůd. Poprvé se do této části Číny dostala káva v roce 1890, a to díky francouzským misionářům.
V loňském roce vyprodukovaly plantáže v Jün-nanu celkem 60 tisíc tun kávy, letos by to mělo být o dalších dvacet tisíc tun více. Na farmě u města Pchu-er, které bylo doposud známé díky nádherné scenerii a čajovým a tabákovým plantážím, vypěstovali letos přes 36 tisíc tun kávových zrn. Do roku 2016 chtějí dosáhnout 100 tisíc tun. Místní vláda již loni odsouhlasila plány na rozvoj průmyslu pěstování kávy na území Jün-nanu. Do roku 2020 by tamní plantáže měly dosahovat velikosti 607 tisíc hektarů s výnosy 200 tisíc tun ročně.
„Mezi Číňany přežívá stereotyp, že pouze káva ze Západu je autentická,“ uvedl pro China Daily Liou Ming-chuej, viceprezident Jün-nanské kávové asociace, který je zároveň generálním ředitelem AiniCoffee Group, největší společnosti v provincii. Firmu založil sice v New Yorku v roce 1993, nicméně po letech působení v zahraničí se vrátil do rodného města, aby se soustředil na čínský trh. A úspěšně. Před pár měsíci uzavřel jeho podnik se společností Starbucks joint venture.
Výsledkem je, že síť amerických kaváren začne brzy nabízet první vysoce kvalitní směs namíchanou z čínských kávových zrn. l
Starbucks se dokázal naladit na místní mentalitu a do své nabídky zařadil různě upravovaný čaj
O autorovi| Dáša Hyklová • hyklova@mf.cz