Menu Zavřít

Což takhle dát si outsourcing?

30. 8. 2004
Autor: Euro.cz

Některé činnosti je pro firmu levnější a efektivnější svěřit externí specializované společnosti. Vyčlenění takových činností a jejich zajištění externí firmou se nazývá outsourcing. Výhodněji než vlastními silami je možné pořídit nejen služby, ale třeba i celou výrobu.

O vznik a hlavně o masivní rozvoj outsourcingu se postarala rostoucí konkurence. Tlak na snižování nákladů vedl kromě jiného i k úvahám, zda určitou specializovanou činnost nebude levnější a výhodnější objednat u specializované firmy. Ta ji dokáže zajistit lépe a efektivněji než podnik, který navíc potřebuje soustředit zdroje na hlavní oblast svého podnikání. Jako krok ke zvýšení výkonnosti podniku často doporučují outsourcing také konzultační firmy. Pro společnost, která se tak zbaví části své dosavadní činnosti, má toto řešení velkou řadu výhod. Vedle podstatného snížení nákladů má vůči najaté firmě více možností reklamovat špatně odvedenou práci, popřípadě požadovat náhrady škod, než kdyby se na toto téma měla dohadovat s vlastními zaměstnanci. Pokud dodavatel navíc odkoupí veškeré zařízení a převezme i zaměstnance, kteří službu dosud ve společnosti zajišťovali, je to další plus. Připočtěme k tomu přístup k nejnovějším technologiím, který najatá specializovaná firma jistě nepodcení, a uvolnění vlastních zdrojů společnosti. Při správně a jednoznačně nastavených podmínkách pak může společnost nákupem služeb, které dříve zajišťovala sama, ušetřit až polovinu nákladů. Za outsourcing však nelze považovat šalamounské řešení v podobě vyčlenění určité činnosti do dceřiné firmy, která potom obsluhuje mateřský podnik. VYSTAČÍ SI S TŘETINOU AKTIVIT Metoda outsourcingu rozhodně není žádná horká novinka. Provozuje se od sedmdesátých let minulého století. Mezinárodní koncerny jako Kodak, Xerox či GM ji využívají pro některé podpůrné oblasti od let osmdesátých. Novinkou není ani v České republice. Tradici má například v závodních jídelnách, které provozují třeba firmy Sodexho a Eurest. Velmi rozšířený je outsourcing v oblasti informačních technologií. Dalšími velmi často outsourcovanými činnostmi jsou například PR a reklama, účetní služby, ostraha, úklid, správa a údržba budov či hledání lidských zdrojů. Jakou část ze své dosavadní činnosti může vlastně firma outsourcovat? Říká se, že klidně sto procent činností. Podobné řešení však není zřejmě z dlouhodobého hlediska výhodné ani rozumné. Podíl outsourcovaných činností však může být i tak poměrně vysoký. Podle analýzy společnosti LogicaCMG kolísá optimální rovnováha mezi tím, co firma zajišťuje vlastními silami, a pronájmem služby od externího dodavatele kolem poměru 30:70. To znamená, že by podnik měl realizovat vlastními silami přibližně třetinu svých aktivit. NÁKLADY SPADNOU AŽ NA POLOVINU Podle výzkumu společnosti International Data Corporation (IDC) v Česku stále roste zájem o outsourcing informačních technologií a v následujících letech se tento trend rozhodně nebude měnit. Studie mapuje zpracování a řízení dokumentů ve firmách. Data poskytla tisícovka největších podniků ze čtrnácti evropských zemí včetně Česka. „Úspory dosažené outsoursingem se pohybovaly mezi deseti až padesáti procenty,“ říká Vladimir Kroa z IDC CEMA. Ze studie IDC vyplývá, že nejdůležitějším kritériem při výběru dodavatele outsourcingových služeb v oblasti IT je pro 92 procenta dotázaných českých firem bezpečnost firemních informací a provozní flexibilita za dobu trvání smlouvy. Důležitou roli hraje pro 88 procent tuzemských podniků i snížení nákladů. Pro 86 procent firem je podstatný přístup k nejmodernějším technologiím. Podle informačního portálu Centra pro outsourcing IT rostou v České republice stále více výdaje za služby v informačních technologiích. Podle výzkumníků z IDC loni utratili zákazníci za služby v této oblasti 768 milionů dolarů, v přepočtu přibližně devatenáct miliard korun. Je to o 11,4 procenta více než předloni a iv dalších pěti letech má tento trend pokračovat. Nejvíce se za tyto služby utratí hlavně ve finančním sektoru. V Česku připadá na finanční obory čtvrtina příjmů ze služeb IT. OUTSOURCING MŮŽE PŘINÉST I PROBLÉMY Ukazuje se tedy, že outsourcing je stále přitažlivější. Téměř šedesát procent evropských organizací ho buď využívá, nebo o něm uvažuje. Rozhodování o tom, co je pro firmu výhodné přestat zajišťovat vlastními silami a využít raději služby specializované společnosti, však není jednoduché. Špatná volba přináší řadu problémů, které se projeví často až s delším časovým odstupem. Odborníci upozorňují, že například outsourcingem údržby může podnik snadno ztratit kontrolu nad klíčovými znalostmi o vlastním technologickém zařízení. Ale outsoourcingem účetnictví může získat standardní a profesionálně ošetřené vedení příslušné agendy. Záleží na tom, v čem daná firma podniká a jak moc závisejí činnosti, které vyčlení, na zvláštních znalostech poskytovatele. ZLATÝ DŮL Třicet největších světových IT firem poskytujících služby zaznamenalo vloni výrazný celkový růst příjmů. Výnosy se oproti předloňsku zvedly o téměř jedenáct procent a dosáhly podle IDC více než 209 miliard dolarů. Nejrychleji rostly právě příjmy ze služeb poskytovaných formou oursourcingu, a to téměř o osmnáct procent. Největší meziroční nárůsty přitom podle Centra pro outsourcing IT přináší oblast outsourcingu testování software a prověřování kvality. Příjmy ze zakázkového vývoje aplikací, integrace systémů nebo konzultací se zvedly o 7,2 procenta. Outsourcing se stal dominantním zdrojem příjmů šesti nejvýznamnějších společnosti IBM, EDS, Fujitsu, Hewlett-Packard, Accenture a CSC. Dohromady si přišly na 114 miliard dolarů. ZBAVIT SE DÁ I VÝROBY Stejně jako se dají outsourcovat nejrůznější služby, je možné vyvést z podniku i výrobu. Levně a kvalitně odvedená práce najaté firmy v konečném důsledku zvedne efektivitu zadavatele a často mu i zachrání existenci. Západoevropské i americké podniky rády využívají levnou výrobu a služby ze střední a východní Evropy a z Asie. Z dřívější konkurenční výhody se stala podmínka nutná k přežití. Pro české firmy to stále ještě znamená možnost stát se dodavateli řady významných západních společností. Ač se to na první pohled nezdá, outsourcing využívají i malé tuzemské firmy. N a počátku podnikání se jejich majitelé například snažili prodrat se džunglí právních a daňových předpisů velmi často sami. V určité chvíli raději svěřili finanční agendu kvalifikované účetní firmě. Ušetřený čas, energii a peníze pak soustředili na svůj hlavní byznys. PRO AMERICKÉ FIRMY PRACUJÍ I ČEŠI Největším odbytištěm pro outsourcované služby jsou Spojené státy, následované drahou pracovní silou. Dodavateli jsou hlavně levné asijské a také východoevropské země, k nimž dosud patří i Česko. Od nástupu Bushovy vlády stál outsourcing Ameriku 2,2 milionu pracovních míst. Letos to má být dalších 200 až 300 tisíc. Poradenská firma Forrester Research předpovídá do roku 2015 odliv 3,3 milionu džobů pro bílé límečky s platy přes 136 miliard dolarů. Není tedy divu, že vlády bohatých zemí proti outsourcingu pilně zbrojí. Šance pro Česko se zmenšují i kvůli tomu, že životní náklady se v tuzemsku postupně srovnávají se západními zeměmi. Česko tedy bude nutně každým rokem pro outsourcing méně atraktivní a podobné možnosti bude získávat stále hůř. Americké firmy velmi často „outsourcují“ do své vlastní účasti v zahraničí. Obecně patří ke kritériím výběru země a dodavatele levnější pracovní síla, kvalifikace a odborné vzdělání tamních pracovníků, politická stabilita a vymahatelnost uzavřených dohod na bázi mezinárodního práva. Nejdůležitější je však nakonec schopnost komunikace, pružnost dodavatele a jeho schopnost reagovat pozitivně na přání klienta. USA nejvíce outsourcují v Indii, Číně, Mexiku, Indonésii a východní Evropě. ZÁCHRANA PRO DÁNSKÉ NÁBYTKÁŘE Podle agentury CzechTrade se příležitosti k získání outsourcované výroby najdou hlavně v severoevropských zemích. Jednou z možností je dánské nábytkářství. Jeho rozvoj podporuje vysoká domácí spotřeba a také export. V zemi působí asi 450 výrobců nábytku. Jedno mají producenti společné - snahu snížit náklady spojené smasivním přesunem výroby mimo území Dánska, hlavně pak do zemí střední a východní Evropy a do Asie. Pro dánské nábytkářské firmy je v některých případech outsourcing cesta vedoucí k přežití. „Stáli jsme před volbou mezi zavřením továrny nebo outsourcingem. Zvolili jsme outsourcing a podařilo se nám najít vhodné partnery v Polsku a ve Vietnamu. Dnes zaměstnáváme 30 lidí v Dánsku, dalším deseti dáváme práci ve Vietnamu a 25 v polské partnerské firmě. Náš podnik díky těmto opatřením výrazně zvýšil svou konkurenceschopnost,“ říká Bjorn Bahsen, majitel nábytkářské firmy Trio Line z ostrova Fyn. Do zemí s nižšími náklady přesouvají stále více své aktivity (hlavně služby) i švédské firmy. Například firmy Astra Zeneca, SAS, Sony Ericsson, Volvo a TeliaSonera přesunuly IT, výzkum a vývoj a administrativní činnosti do Asie a východní Evropy. Dvě stovky pracovních míst z celkových 900 v IT oddělení koncernu Volvo jsou dnes v Polsku a Indii. Jde hlavně o programátory, systémové vývojáře a místa zajišťující podporu a údržbu. Výškoví specialisté bývají málokdy součástí mateřské firmy. Zakázka na rekonstrukci Ještědu nepřichází každý den. Vybudování informačního systému je jednorázovou prací, ale péče o jeho fungování se vyplatí dlouhodobě svěřit specializované firmě. Stravování ve středních a velkých firmách často zajišťují cizí zaměstnanci. foto: profimedia.cz/corbis Profit na vlastní uši**

bitcoin_skoleni

Chcete slyšet Profit na vlastní uši? Ekonomický magazín Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu ve spolupráci s Profitem přináší zprávy z podnikatelského prostředí. Každé pondělí a pátek vysílají jeho redaktoři od 9.15.

Záznam ve formátu mp3 si můžete stáhnout zde.

  • Našli jste v článku chybu?