Firma M. L. Moran má personálně ovládnout České aerolinie
Předseda dozorčí rady Českých aerolinií Václav Novák raketovým způsobem navyšuje rozpočet na externí konzultační služby. Na jedné straně tedy usiluje o úspory nákladů firmy a na straně druhé jí pouští žilou. Podle informací a dokumentů, které má týdeník EURO k dispozici, si hned v prvních týdnech svého působení v ČSA nechal desetinásobně navýšit rozpočet dozorčí rady na externí konzultanty. A pro příští rok počítá s růstem nákladů na konzultanty téměř o sto milionů korun.
Na Tvrdíkově trajektorii
Dozorčí rada ČSA, která zasedala minulý týden v úterý, se konala ve velmi napjaté atmosféře. Podle informací týdeníku EURO se na ní pohádali nejen prezident ČSA Radomír Lašák s Václavem Novákem, ale nepohodli se ani ministr financí Eduard Janota s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou.
Když předseda dozorčí rady Novák prezentoval svůj odhad hospodaření ČSA v příštím roce, prezident Lašák na něj údajně křiknul, ať taky přítomným ministrům přizná, že se vydává na Tvrdíkovu cestu a že počítá s navýšením prostředků určených na konzultační služby. Z představenstvem plánovaných 35 milionů na 127 milionů korun. „To není pravda, za Tvrdíka to bylo 300 milionů,“ chabě se hájil Novák.
Spor mezi oběma manažery trvá, přestože je Janota vyzval, ať připraví jeden společný restrukturalizační plán. Tento týden se podle některých zdrojů týdeníku EURO má rozhodnout o tom, zda v ČSA zůstane šéfovat Lašák, nebo zda do jeho křesla přesedne Novák a na jeho místo do čela dozorčí rady se posune Zdeněk Šmejkal, Novákův spolupracovník z firmy M. L. Moran. Pokud by se tak stalo, vedení národního leteckého dopravce by zcela ovládla soukromá firma M. L. Moran. Její představitelé by obsadili místa předsedů představenstva i dozorčí rady.
Zadarmo za 120 tisíc
Předseda dozorčí rady Novák se snaží stylizovat do role zachránce ČSA. Dokonce o sobě tvrdí, že za svoji práci pro ČSA nebere žádnou odměnu. „Teď pracuji zadarmo. Nemám domluvenou žádnou odměnu, ale jsme s panem ministrem Janotou domluveni, že se nějak domluvíme,“ uvedl minulý týden v rozhovoru pro MF Dnes.
Realita je však jiná. Z dokumentů, jejichž kopie získal týdeník EURO, vyplývá, že již od 18. září má Novák podepsanou smlouvu o výkonu funkce předsedy dozorčí rady a ta mu garantuje odměnu 95 tisíc korun měsíčně plus další benefity, jako jsou letenky, notebook či mobilní telefon. Navíc pobírá 25 tisíc korun měsíčně jako náhradu za to, že nepožaduje přidělení služebního vozu.
Samozřejmě by nebylo normální, aby pracoval zadarmo, ale proč to lživě vykládá do novin? Možná si myslí, že tím snáze přesvědčí odboráře, aby souhlasili se snížením vlastních mezd. Minulý týden ve čtvrtek se mu to ale nepodařilo. Jednání s odborovou organizací pilotů nedospělo k dohodě. Piloti vyjádřili ochotu okamžitě si snížit platy o 15 procent a o dalších až 18 procent by si je případně nechali osekat výměnou za zaměstnanecké akcie. Novák chtěl, aby jim platy klesly o 45 procent, a k rozhodnutí odborové organizace pilotů uvedl: „Piloti na podmínky, které jsme navrhovali, nepřistoupili.“
Již 23. září, tedy pár dnů po své nástupu do funkce, požádal Novák prezidenta společnosti o trojnásobné navýšení rozpočtu dozorčí rady v jejích nákladech na externí konzultace a audit, a to z půl milionu na 1,5 milionu korun. Žádost předsedy dozorčí rady s dodatkem, že „jde o zadání akcionáře“, se pro předsedu představenstva rovná příkazu, takže prezident Lašák tuto žádost okamžitě schválil.
Dva týdny poté si Novák řekl o navýšení konzultačního rozpočtu o dalších 3,5 milionu korun na celkových pět milionů. Podle zdrojů týdeníku EURO dostaly konzultační zakázky společnosti s ručením omezeným CSA a Aligier. K čemu konkrétně jejich služby dozorčí rada ČSA potřebuje, není známo. Václava Nováka se týdeníku EURO nepodařilo zastihnout. Mobilní telefon nezvedal a na SMS nereagoval.