Malé a střední firmy jsou základem zdravého podnikatelského prostředí každé ekonomiky. Základem zdravého vývoje jednotlivých společností je pak především dostatečný přehled majitelů o tom, jak si ekonomicky stojí jejich firma jako taková, ale i jak se vyvíjí jejich konkurence.
Je nutné, aby podnikatelé uměli včas rozpoznat důležité změny ve svém oboru a vyhnout se tak možným krizovým situacím včetně úpadku svého podnikání. Oborové srovnání je potřeba postavit na hlavních ekonomických ukazatelích, které však právě u širokého segmentu malých a středních podniků nejsou lehce dostupné. Určitý obraz mohou dát podnikatelům údaje například od Českého statistického úřadu. Ty se ovšem týkají převážně podniků s více než stem zaměstnanců a celkem rozsáhlý zbytek trhu vůbec nepokrývají. S unikátní možností, jak si ověřit svoji pozici ve vztahu ke konkurenci, teď přichází ČSOB, a to v souvislosti s uplatňováním nového firemního poradenství vůči svým zákazníkům.
Díky obrovským zkušenostem s úvěry shromáždila tato největší česká banka údaje z různých oblastí průmyslu i služeb, které pomáhají poznat kvalitu konkrétní společnosti a také odhadnout, co by ji mohlo v budoucnu ohrožovat. „Naše banka je nyní připravena tuto analýzu firmy, rozbor jejích slabých i silných stránek, sdílet společně s jejím majitelem. Porovnání vlastní pozice s oborovými ukazateli totiž může být pro danou společnost a její majitele rozhodující při plánování další strategie a růstu firmy,“ vysvětluje Zuzana Sotonová, manažerka bankovnictví malých a středních podniků ČSOB.
V ČSOB sledují nejužívanější poměrové ukazatele týkající se rentability, aktivity či likvidity menších a středních firem v jednotlivých odvětvích, a to v rozmezí několika let. Pochopitelně se zabývají také zadlužeností firem. Pro banku i samotnou firmu může být také velmi důležité, jak se dané ukazatele vyvíjejí v čase. Například vysoká míra rentability tržeb (graf č. 1) v oborovém srovnání by neměla být důvodem pro přehnané uspokojení, pokud trvale klesá. „Může jít o logický vývoj v souvislosti s růstem firmy a tím i snižování marží. V horším případě to může být důsledek zastarávání nabízeného zboží a signál pro obměnu sortimentu či inovaci výrobku,“ uvádí Zuzana Sotonová jeden z příkladů užitečnosti analýzy.
Podobně překvapivý závěr může vyznít ze situace, kdy firma dosahuje krátké doby inkasa pohledávek (graf č. 2). „Takový stav vítá každý podnikatel. Správný firemní bankéř by ho však měl upozornit, že pokud bude chtít, aby firma dále rostla a on dokázal získat další zákazníky, měl by zvážit, zda nepřistoupí na prodlužování splatnosti svých faktur,“ upozorňuje Sotonová.
PŘÍKLADY OBOROVÝCH POROVNÁNÍ V JEDNOTLIVÝCH POMĚROVÝCH UKAZATELÍCH
RENTABILITA TRŽEB A VÝŠE TRŽEB
(Rentabilita tržeb v procentech a výše tržeb v tis. Kč)
Ukazatel vyjadřuje finanční výkonnost firmy. Ziskovost, efektivita vyjadřuje poměr provozního zisku k celkovým tržbám společnosti. Daná společnost dosahuje nadstandardní ziskovosti v daném odvětví.
DOBA INKASA POHLEDÁVEK Z OBCHODNÍCH VZTAHŮ (celková likvidita v procentech)
Vyjadřuje průměrnou dobu, po kterou firmě její odběratelé zůstávají dlužni. Dosahovaná doba inkasa pohledávek je v daném odvětví velmi dobrá a umožňuje dané společnosti bez velkých obtíží financovat provozní potřeby. Pokud firma chce v budoucnosti růst, je pravděpodobné, že bude muset přistoupit na prodlužování splatnosti svých faktur, aby získala nové zákazníky.