Maloobchodní tržby v listopadu bez sezonního očistění meziročně vzrostly o pět procent po říjnovém poklesu o 0,7 procenta. Výsledek byl ovlivněn zejména růstem tržeb v motoristickém segmentu a vyšším počtem pracovních dní. Uvedl to dnes Český statistický úřad.
Foto: archív Profit
Po očištění o sezonní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v listopadu snížily reálně meziměsíčně o 0,3 procenta, ale meziročně se naopak zvýšily o 3,4 procenta.
Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily reálně meziměsíčně o 0,2 procenta a meziročně o 12 procent. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 15,2 procenta, z toho za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 16,3 procenta.
“Třetí nejvyšší růst v roce 2010 byl ovlivněn kromě vyššího počtu pracovních dní také zvýšeným prodejem nákladních automobilů a pokračujícím zvýšeným prodejem pneumatik. S tím souvisel i růst tržeb za opravy o 9,6 procenta, který byl nejvyšší od července 2008,“ uvedl ČSÚ.
„Za listopadovým nárůstem, který byl větší než se čekalo, nestálo vánoční nadšení, ale zejména motoristé, kteří využívali výhodných cen aut, nakupovali více vozů ve vyšších kategoriích a také více zimních pneumatik. Dárky se kupovaly zejména přes internet, kde pokračují významné nárůsty v porovnání s předchozím předvánočním obdobím. I když prosincová kalamita zkomplikovala řadě zákazníků cestu do obchodů, všichni se do nich nakonec dostali a první výsledky prodejců ukazují, že tam utratili mnohem více než před rokem. Zdá se, že zlepšující se ekonomická situace se projevila na vyšších útratách zákazníků, byť mimo svátky očekáváme, že většina spotřebitelů, zejména těch, kteří pracují ve veřejném sektoru, pojede nadále v úsporném režimu,“ říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze
společnosti PwC Audit.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se sezonně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o půl procenta a meziročně se zvýšily o 0,2 procenta. Sezonně neočištěné tržby vzrostly meziročně o 1,2 procenta, v tom za nepotravinářské zboží o 2,6 procenta a za potraviny o 1,3 procenta. Za pohonné hmoty naopak klesly o 4,9 procenta.
Rostl zejména prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby o 24 procent, textilu a obuvi o 8,7 procenta, počítačového a komunikačního zařízení o 6,8 procenta, výrobků pro kulturu a rekreaci o 5,3 procenta, v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 1,4 procenta a potravin ve specializovaných prodejnách o 0,6 procenta.
Naopak klesly tržby za pohonné hmoty o 4,9 procenta, v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 4,3 procenta, za smíšený sortiment ve stáncích a na trzích o 3,8 procenta, za sortiment prodávaný mimo prodejny, stánky a trhy o 2,6 procenta a za výrobky pro domácnost o 1,6 procenta.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 100,3 procenta. Podle statistiků dále rostly ceny pohonných hmot o 11,3 procenta. Podstatně méně se pak zvýšily ceny za zboží prodávané v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o procento a ve stáncích a na trzích o 0,9 procenta. Nejvýrazněji se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení o 7,3 procenta, použitého zboží o 5,3 procenta, textilu a obuvi o 4,3 procenta a zboží prodávaného přes internet či prostřednictvím zásilkové služby o 4,2 procenta.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem se v listopadu 2010 sezonně očištěné tržby v maloobchodě v evropské sedmadvacítce snížily reálně meziměsíčně o 0,4 procenta. Meziročně po očištění o pracovní dny vzrostly o 0,8 procenta. Nejrychleji rostly tržby v Polsku o 11,8 procenta, v Lotyšsku o 8,1 procenta a Estonsku o 7,5 procenta. Naopak nejvíce se snížily v Rumunsku o 8,9 procenta, v Bulharsku o 5,2 procenta a v Portugalsku, kde klesly o 4,7 procenta.