Ministerstvo obrany už si vybralo stroje, které nahradí zastaralé Antonovy
Vojáci už vědí. Experti českého ministerstva obrany ukončili marketingový průzkum trhu středně velkých dopravních letadel pro transport vojáků a zbraní. Vybrali si čtyři stroje, které by mohly nahradit dosluhující sovětské Antonovy. Jde o americký Hercules, italský Spartan, španělský C-295 a ruský Antonov An-74. Vyhlášení tendru na čtyři až šest nových letadel je předběžně plánováno na rok 2008.
Koupí si vlastní
.
Česká armáda uvažuje o výměně stárnoucích vrtulových Antonovů An-26 už poměrně dlouho. Není divu, do výzbroje je zařadila v roce 1983. Letadla (dostupné informace říkají, že armáda jich má momentálně pět) navíc nevyhovují současným potřebám ozbrojených sil členské země NATO. Mají krátký dolet, s nákladem šesti tun jen zhruba 600 kilometrů, nejsou zabezpečené proti případnému ostřelování raketami země-vzduch, nemají moderní navigační prostředky ani nemohou tankovat palivo za letu. České jednotky do zahraničních misí proto nyní nejčastěji jezdí vlakem, v lepším případě létají v pronajatých letadlech ukrajinských nebo ruských přepravců.
Původně měli vojáci získat tři zcela nové obří letouny Antonov An-70, v rámci deblokace ruského dluhu. Rusko však nabídlo jen tři Iljušiny Il-76MF, které českému ministerstvu obrany nevyhovovaly. Problém se strategickou vzdušnou přepravou vojáků se ale podařilo nedávno vyřešit. V pátek 24. března totiž začala platit dohoda mezi patnácti státy NATO a firmou Ruslan Salis (v německu registrovaná pobočka ruské společnosti Volga Dněpr) o pronájmu šesti velkokapacitních letounů Ruslan An-124-100. Od roku 2010 by měly větší evropské státy NATO postupně zavádět do výzbroje nově vyvíjený Airbus A-400M.
K dopravě pro kratší vzdálenosti chce ale česká armáda přece jenom koupit vlastní, ne tak velké stroje. Než se tak stane, budou vojáci létat Antonovy An-26. „V současné době používané letouny budou částečně modernizovány, aby vyhovovaly požadavkům pro nasazení v rámci NATO a mezinárodním leteckým předpisům. Modernizace se bude týkat jen určitých komponent, například avionického zařízení,“ sdělila týdeníku EURO Monika Machtová z tiskové služby ministerstva obrany. Náklady na modernizaci prý zatím není možné vyčíslit. Antonovy An-26 by měly projít modernizací v letech 2007 a 2008. Armáda počítá s tím, že bude vylepšené stroje sovětské výroby provozovat přibližně do roku 2016. Ministerstvo obrany uvádí, že obchodní soutěž na dodávku nových letadel bude vypsána v roce 2008 nebo 2009. Dodány by měly být v letech 2011 až 2015. „V současné době byl ukončen marketingový průzkum. V úvahu přichází několik dodavatelů nových letounů: Alenia Aeronautica c letounem C-27J Spartan, firma EADS-CASA s letounem C-295, Lockheed Martin s letounem C-130J a společnost Antonov s An-74T,“ stojí v písemné odpovědi ministerstva obrany na dotaz týdeníku EURO.
Málo místa pro Pandury.
Někteří výrobci armádou vytypovaných letadel už v Česku zahájili přesvědčovací kampaň. Například italská Alenia, která ale vyrábí svůj Spartan v kooperaci s americkým Lockheedem, tvrdí, že převede část výroby svých letadel do vodochodského Aera. Je tu ale drobný problém: Do Spartanu (ani do dalších dvou zvolených letadel) se nevejdou nově nakupované obrněné transportéry Pandur, které si armáda hodlá pořídit. Nákladový prostor vyhovuje maximálně pro terénní automobily Range Rover nebo lehká bojová vozidla. Jediným letounem, který by pro přepravu rakouských transportérů vyhovoval, by tak byl americký Hercules vyráběný zbrojovkou Lockheed Martin. Jde o celosvětově nejrozšířenější transportní vojenský letoun.
Hercules je ale zřejmě nejdražším letadlem z nabídky. A co víc: výrobce se ho ani nesnaží české armádě prodat. „Lockheed tady prostě žádný lobbing nedělá. Američané se chovají stejně jako v tendru na stíhačky. Nedělají nic a čekají, že si před nimi česká vláda klekne a bude je prosit, aby dodali letadla,“ uvedl zdroj blízký firmě.
Američané se navíc rozhodli, že by české armádě Herculesy prodali jedině přímo, na úrovni vláda-vláda v rámci programu Zahraniční vojenské prodeje (FMS). Šlo by tedy o celý „balík“, letadla včetně veškerých náhradních dílů a služeb. Velmi drahý balík, ovšem s garancí Bílého domu. To částečně vysvětluje i mlčení Lockheedu, v programu FMS by o prodeji jednala výhradně americká ambasáda.
Česká armáda ale přesto dostane šanci vidět Hercules v akci. Týdeník EURO má informace, že na přelomu května a června jeden ze strojů US Air Force přistane na letišti v Pardubicích a předvede českým vojákům nakládku a vykládku nákladu.