Menu Zavřít

Čtyřválcové kacířství u Porsche pokračuje modelem 718 Cayman

25. 4. 2016
Autor: Porsche

Automobilka ze Zuffenhausenu nedávno představila modernizovaný roadster Boxster, kterému se do označení vloudilo číslo 718 a do motorového prostoru přeplňovaný čtyřválec. Nyní se modernizaci ve stejném duchu podrobilo i technicky příbuzné kupé Cayman.

Shodou okolností teprve minulý týden jsme přinesli zprávu o tom, že Škoda Octavia dostane litrový tříválec. Downsizing ovšem nebere zajatce ani v prestižnějších sférách automobilového trhu. Porsche 718 Cayman, nová verze základního sportovního kupé legendární značky, je silnější, rychlejší a technicky vyspělejší než dosud. Jenže namísto ušlechtilého atmosféricky plněného plochého šestiválce má za sedadly uložený čtyřválec s turbem, v základu navíc jen dvoulitrový. Překvapivé to ale není. Model Boxster, který se od Caymanu liší vlastně jen stahovací střechou, absolvoval stejnou proměnu už před několika týdny.

 Porsche 718 Cayman S Porsche 718 Cayman Porsche 718 Cayman S Porsche 718 Cayman (šedý vůz) a 718 Cayman S se liší objemem a výkonem motoru, oba však mají čtyři válce

Co přesně je nového? V nabídce budou opět dva modely, základní 718 Cayman a výkonnější 718 Cayman S. Dvoulitrový motor vstupního modelu má 220 kW (300 koní) a 380 Nm. Cayman S dostal půl litru objemu k dobru (celkově 2,5 l) a navíc turbodmychadlo s proměnnou geometrií. To se už léta běžně používá u dieselů, ale u benzinových motorů je kvůli teplotě výfukových plynů velkou výjimkou. Vlastně jediné auto, které dosud touto technologií disponovalo, je 911 Turbo.

I díky tomu se Cayman S pyšní výkonem 257 kW (350 koní) a točivým momentem 420 Nm. Není to tak dávno, co takové parametry nenabízela ani základní 911 Carrera.

Zrychlení? Podle toho, co si zaplatíte

Jak je u Porsche zvykem, dynamika závisí na přesné specifikaci auta. Pokud si připlatíte za dvouspojkovou převodovku PDK a paket Sport Chrono, pokoří 718 Cayman S metu 100 km/h za 4,2 sekundy. Porsche na rozdíl od ostatních německých automobilek ignoruje „dobrovolné“ elektronické omezení maximální rychlosti, takže Cayman se rozjede na 275 a Cayman S dokonce na 285 km/h.

Ačkoliv parametry motorů i jízdní výkony jsou lepší než dosud, komunita fanoušků sleduje příchod čtyřválců s obavami. Přeplňované čtyřválce se totiž nevyrovnají atmosférickým („bez turba“) šestiválcům v důležitých subjektivních charakteristikách, jako je kultura chodu, bezprostřednost odezvy na plyn či zvuk.

Nový podvozek, exteriér i výbava

Spolu s novými motory dostaly oba modely rovněž nově naladěný podvozek a řízení. Ačkoliv chování na silnici bylo ozdobou už stávajícího Caymanu, Porsche slibuje další zlepšení jízdních vlastností. V nabídce je opět příplatkový podvozek PASM se sníženou světlou výškou a stavitelnými tlumiči, které umožňují přizpůsobit charakteristiku tlumení aktuálním podmínkám a stylu jízdy.

 Porsche 718 Cayman S Porsche 718 Cayman S Porsche 718 Cayman Výkonnější 718 Cayman S akceleruje z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy a rozjede se až na 285 km/h

Porsche tentokrát změnilo nejen techniku pod karoserií, ale i karoserii samotnou. Podobně jako Macan nebo modernizovaná Panamera má nový Cayman kapkovité světlomety s diodami denního svícení uspořádanými do čtverce. Mezi zadními lampami se objevil tmavý pás s nápisem „Porsche“, který akcentuje šířku karoserie. V kabině se změnila horní část palubní desky, volant (inspirovaný supersportem 918 Spyder) a infotanment PCM.

Dodávky evropským zákazníkům začnou až na podzim, ale objednávky Porsche přijímá už dnes. Na českém trhu začíná nový 718 Cayman na částce 1 480 000 Kč, výkonnější 718 Cayman S stojí 1 832 000 Kč.

Označení 718 se ve výrobním programu Porsche neobjevuje poprvé. Původně ho nosil lehký závodní vůz z konce 50. let. Svůj závodní debut v Le Mans 1957 vůz ještě nedokončil, o rok později byl ale už třetí celkově a první ve své kategorii. Porsche 718 také třikrát vyhrálo kultovní závod Targa Florio a dvakrát mistrovství Evropy v závodech do vrchu.


Čtěte dále:

bitcoin_skoleni

Extremistické Audi TT RS je rychlejší než Porsche 911

Tesla Model S přijíždí s novou tváří, kratším nabíjením a lepším vzduchem v kabině

  • Našli jste v článku chybu?