Neohroženě se vrhají do bláta, písku a vody. Po celodenní dřině v sedle a mnoha našlapaných kilometrech přijedou zcela vyčerpaní a k nepoznání zašpinění do cíle. Extrémní cyklistické maratony přitahují tisíce lidí a nabízejí zajímavý prostor pro podnikatele a sponzory.
Závody terénních kol Neohroženě se vrhají do bláta, písku a vody. Po celodenní dřině v sedle a mnoha našlapaných kilometrech přijedou zcela vyčerpaní a k nepoznání zašpinění do cíle. Extrémní cyklistické maratony přitahují tisíce lidí a nabízejí zajímavý prostor pro podnikatele a sponzory.
Staří Římané to věděli dávno. Kdo chce vládnout, musí dát lidu chléb a hry. Dnešní výrobci kol, stejně jako obchodníci s nimi, také rychle pochopili, že nejlepší reklamou jsou závody, na které přijedou ze širokého okolí davy příznivců této celoživotní vášně. „Jako majitelé velkoobchodu a výrobci kol máme celkem levnou formu propagace před aktivními cyklisty,“ říká Lukáš Bárta z úpického Bike4U. Jeho tým každoročně pořádá v Jestřebích horách několik cyklistických akcí, například mistrovství republiky, závody pro děti a pohár horských kol.
Zábava i živobytí
Průkopnickému období, kdy závody organizovalo několik nadšenců s minimálním zázemím, již odzvonilo. Novodobí gladiátoři přinášejí svým mecenášům zisky. Akce jsou lépe zabezpečeny, účastní se jich více lidí a sponzorů. „Je to určitá zábava, která přináší i odměnu ve formě zisku,“ popisuje Tomáš Pavel. Jeho agentura MAX 1 marketing pořádá závody v Hradci Králové od roku 2003. Výtěžek pokryje náklady, mzdy zaměstnanců a potřebné služby jako internet, webové stránky, telefony. „Dělat závody pro lidi nás baví, a když to na závěr přinese i nějaký zisk, pomůže to rozvoji cyklistiky v našem regionu,“ přidává se Bárta.
Sponzoři vítáni!
Ať přijede závodníků sebevíce, vždy se počítá s významnou pomocnou rukou sponzorů. Každá cyklistická akce má navíc určité náklady, které se musí zaplatit, ať přijede závodníků padesát, nebo tisíc. Na pořadatelích je potom odhadnout, jaký je potenciál pro daný typ závodu, kde bude vhodné závod uskutečnit, a také výši startovného. „Podstatné je také to, jak moc je akce zajímavá pro sponzory a jakou hodnotu pro ně tato reklama má. Od toho se odvíjí výše rozpočtu a velikost samotné akce,“ podotýká Bárta. „Reklamu lze získat již za pět až 10 tisíc korun, od generálního sponzora se předpokládá příspěvek 150 až 350 tisíc korun, podle velikosti akce,“ vyčísluje Pavel.
Sponzorovi garantují reklamu v televizi, rozhlase, novinách, na internetových portálech a propagaci v místě startu a cíle. „Můžeme mít jednoho generálního partnera, jehož jméno se objeví v názvu akce, je tudíž nejvíce vidět, a dále několik hlavních partnerů, kterým garantujeme exkluzivitu v jejich oboru,“ dodává Bárta. Své místo zde naleznou i menší sponzoři, kteří chtějí akci podpořit a mít při ní určitou reklamu. Často se používá také reciproční plnění, kdy partner věnuje dárky účastníkům nebo poskytne reklamu zdarma ve svém médiu.
Smrt v sedle
Nedostatek dobrovolníků se nevyhýbá ani cyklistickým závodům. „Každoročně těžko sháníme lidi, kteří ukazují závodníkům směr. Stát celý den v jakémkoli počasí na jednom místě za symbolickou odměnu asi příliš netáhne,“ uvažují pořadatelé každoročního závodu v Železných horách. Na organizaci Festivalu cyklistiky se během víkendu podílí zhruba 300 lidí, přičemž skoro všichni jsou dobrovolníci z místního oddílu a dalších tamějších spolků. Úzký realizační tým tvoří asi deset lidí, kteří se přípravám věnují tři až čtyři měsíce před akcí.
„Najímáme 30 až 70 pořadatelů z řad studentů, aby nikdo na trati nebloudil. Najímáme si záchranné služby a cateringové firmy, které nám dělají rauty pro naše partnery,“ popisuje Pavel. Přes maximální úsilí se však vyskytují krizové situace, které teprve prověří připravenost pořadatelů. „V předvečer festivalu se nad Úpicí přehnala obrovská bouře, která festivalový areál takřka srovnala se zemí. Přes noc jsme museli řešit následky, aby mohl festival bez problémů proběhnout,“ říká Bárta. Mnohem horší však je, když při závodě zemře cyklista, například na infarkt, což se již také stalo. „Nám letos odletěl velký stan a zdemoloval automobil. Proti těmto neočekávaným vlivům jsme řádně pojištěni. To je asi nejdůležitější věc,“ doplňuje Pavel.
Závodníky sleduje NASA
Otcové cyklistických klání se snaží každoročně přijít s nějakou novinkou, která by zlepšila průběh závodů. „V letošním roce jsme od amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) koupili výsledkový chipový systém v hodnotě půl milionu korun,“ pochlubil se Pavel. Nejznámější maraton v Železných horách zase doslova zaplavil počet účastníků, takže v některých místech se trať ucpala. „V příštím roce proto uvažujeme o startu ve vlnách podle letošního umístění, jak to je obvyklé v zahraničí,“ prozrazují pořadatelé. V Česku to zatím není příliš vžitá praxe, která naráží na typicky české nešvary. „Řada slabších závodníků to odmítne respektovat a bude se tlačit mezi výkonnější bikery, aby z toho profitovala,“ obávají se. Budoucnost těchto prospěšných aktivit tedy mají v rukou všichni zúčastnění. Bude záležet pouze na jejich vzájemné domluvě, jestli obliba poroste či, po slibném rozjezdu skončí ve slepé uličce.