Bicykly zřejmě zdraží až napřesrok. Zhruba o deset procent.
V českých obchodech je prakticky nemožné najít bicykl, na kterém by nebyl nějaký díl z Číny nebo Tchaj-wanu. Většina kol je v těchto zemích dokonce montována. Právě na dovoz jízdních kol a součástek pro bicykly z Čínské lidové republiky ale uvaluje Evropská komise speciální antidumpingová cla ve výši 30,6 procenta. Většina importérů přiznává, že letošní kolekci dovezli v předstihu a do konce letošního roku jsou předzásobeni za „staré“ ceny. Pokud tedy kola zdraží - dovozci odhadují, že řádově o deset procent - stane se tak až od příštího roku.
Putování za kvalitou.
Každým rokem se v Česku prodá kolem 350 až 400 tisíc jízdních kol, z čehož si zhruba čtvrtinu zákazníci vyberou v hypermarketech a obchodních řetězcích. Jednou z nejsilnějších firem na trhu je společnost Universe Agency, dovážející značky Author a Madison. Firma v Česku ročně prodá zhruba 110 tisíc kol, z nichž je 90 procent montováno na Tchaj-wanu, nebo v Číně v závodech vlastněných tchaj-wanskými firmami, jak uvádí prezident firmy Martin Havlena. Zbylých deset procent asembláže je prováděno v Česku, a to přímo v prodejnách, kde se kola připravují k prodeji. Důvody pro montáž kol v Asii jsou podle Havleny jak finanční, tak kvalitativní. „Řada lidí má zkreslené představy o čínských a tchaj-wanských produktech, ale my jsme tam šli právě za kvalitou práce,“ říká Havlena a dodává, „S koly je to jako s oblečením, odběratel sám může ovlivňovat výběr komponent, a tím i výsledné ceny. Pokud budu od dodavatele chtít kolo za tisíc korun, musím si být vědom, že za takové peníze bude produkt vypadat sice podobně jako jiný, dražší, ale bude mít výrazně jinou kvalitu.“
Šlapající lobbisté.
Zatímco dosud byly dovozy kol z Číny zatíženy 3,5procentním clem, po vstupu do hospodářské zóny Evropské unie budou importéři nuceni platit clo ve výši deseti procent a téměř 31procentní antidumpingovou přirážku navíc. Toto opatření, které si v unii vylobbovali evropští producenti kol, však skončí v polovině příštího roku, a zůstává otázkou, zda bude prodlouženo. „Snaha evropských výrobců o to jistě bude, ale myslím si, že stejně jako neprosadili prodloužení dumpingových cen na kola z Tchaj-wanu, pro něž skončil dumping letos v únoru, nepodaří se jim prosadit prodloužení na Čínu,“ tvrdí Jaroslav Luňák, ředitel společnosti Olpran, která z těchto dvou zemí dováží téměř sto procent svých výrobků.
Tomáš Taich, redaktor časopisu Velo, soudí, že zdražení kol po vstupu do unie hrozí především vybavenějším a dražším bicyklům s cenou nad hranicí deseti tisíc. „Všichni dovozci mluví o zdražení, ale nikdo nic konkrétního zatím neoznámil. Očekávám zvýšení cen o pět až dvacet procent,“ říká Taich. Martin Havlena předpokládá, že Evropská komise do konce letošního roku vyjádří svůj souhlas nebo nesouhlas s ukončením antidumpingových opatření na čínská kola. „Do té doby budeme prodávat ze současných zásob. Dál se uvidí, ale opatření unie se dají obejít například přesunutím výroby do Vietnamu,“ uvažuje Havlena.
Evropská sebevražda.
Ceny kol na českém trhu se, jak soudí Havlena, budou v příštím roce pohybovat o deset až patnáct procent výše než letos. Jaroslav Luňák odhaduje zdražení v jednotkách procent. Ceny cyklistických doplňků se prý měnit nebudou, i proto, že se jich antidumpingová opatření netýkají. Kromě toho se do ceny kol projeví nižší sazby DPH, na druhé straně se stále zdražují vstupy, především cena materiálu. O přesunutí montáže kol do Evropy Martin Havlena neuvažuje. „Vyrábět bicykly v Evropě je sebevražda. Naše sezona je vyměřena sluncem a zaměstnávat lidi na pět měsíců v roce je prakticky nemožné, kdežto v Asii sezónnost prakticky neznají,“ prohlašuje.
Vietnam nevadí
(cla na asijská kola)
ČR před vstupem do EU Po vstupu do EU
Čína 3,5 % 10 % + 30,6 % antidumping
Tchaj-wan 7 % 15 %
Vietnam 7 % 10 %
Pramen: dovozci kol