Výstava fotografií oceněných letos v soutěži Czech Press Photo je do konce ledna otevřena na Staroměstské radnici. S umístěním konkrétních snímků a reportáží, které v Czech Press Photo uspěly, lze polemizovat, celková úroveň oceněných fotografií je však poměrně dobrá. Důležitější, než kdo vyhraje, je ale pro nezúčastněného pozorovatele výpověď soutěže o úrovni české fotožurnalistiky jako celku. Letošní sdělení je celkem jednoznačné: nestojí za mnoho. Navzdory názvu soutěže totiž mezi oceněnými snímky nejsou skoro žádné, které jsme v českých novinách měli skutečně možnost vidět. Cena se uděluje v osmi různých kategoriích – aktualita, reportáž, sport, portrét atd. Z redakčních fotografů však uspěl pouze Jan Zatorsky, který fotografuje pro časopisy Týden, Instinkt a Nedělní svět, a to v kategorii každodenní život. Ostatní první ceny si rozdělili fotografové pracující pro zahraniční agentury nebo působící na volné noze.
Že je na tom český tisk, pokud jde o práci s fotografií, opravdu dost špatně, hned po vyhlášení výsledků potvrdila MF Dnes, když se na titulní straně chlubila tím, že získala čestné uznání v kategorii umění. Vedení redakce zjevně ani nenapadlo, že je to vlastně ostuda, když zpravodajský list dokáže uspět jen v této spíše doplňkové kategorii. Právě ji navíc porota hodnotila jako nejhůře obsazenou a první místo v ní nakonec vůbec neudělila. Další věcí je, že oceněný cyklus Ježíš jako Husákovo dítě, který vytvořila Nguyen Phuong Thao pro Magazín MFD, je až neuvěřitelně kýčovitý a hloupý. Nic proti snaze o aktualizaci, ale v tomto případě se fotografka nezmohla na nic víc než na trapnou hru s převleky. Kristus vypadá jako hipík, římští vojáci mají uniformy české policie a apoštolové jsou banda bezdomovců. Opravdu na tom někomu přijde něco objevného nebo sdělného?