CzechInvest se rozsáhle zapojil do pomoci v boji proti
důsledkům pandemie. V čem především?
Těch aktivit, na kterých se podílíme, je hodně. V prvních
dnech jsme zásadním způsobem podpořili call centrum linky 1212. Ujali jsme se i
sběru relevantních podnětů od volajících. Ty dodnes pravidelně zpracováváme a
předáváme jako podklad pro jednání vlády. V regionech poskytujeme online
konzultace, pro podnikatele jsme vytvořili rozcestník podpory firem. Snažíme se
jim radit, jakou podporu mohou čerpat. Naši specialisté zabezpečují také
poradní linku pro přeshraniční pohyb osob, zboží a služeb.
Další činností, kterou děláme od počátku, je propojování
nabídek a poptávek po zdravotních a ochranných pomůckách. Aktivita se natolik
rozvinula, že z ní po několika dnech vznikl webový portál CoVpoint a další
iniciativy pod hlavičkou Spojujeme Česko. Spolupracujeme také na přípravách
programů pro podnikatele, jako je Czech Rise Up. Ve spolupráci s ministerstvem
průmyslu a obchodu organizujeme hackathon Hack the Crisis. Pomáháme s
administrací žádostí ošetřovného pro OSVČ, administrací úvěrů a záruk ČMZRB.
Vedle toho musíme zabezpečit naše tradiční činnosti, tedy podporovat investice,
malé a střední podnikání a startupy.
Jedním z úspěchů, o kterém se v souvislosti s portálem
CoVpoint psalo, je propojení firmy Sigma Lutín s ČVUT a následná spolupráce
Sigmy s firmou ACAM Solution. Jak se podařilo propojit všechny tři subjekty za
tak krátkou dobu?
Jednoduše. Na to je CzechInvest prostě určen. S vysokou školou ČVUT spolupracujeme dlouhodobě. Sigmu jsme jako výrobce kriticky potřebného filtru FFP3 oslovili prostřednictvím naší regionální kanceláře v Olomouci. A společnost ACAM Solution známe z minulosti jako úspěšný startupový projekt z Brna. Stačilo ty firmy jen dát dohromady a ony už věděly, co dělat. Během několika dnů vznikla nová polomaska, následně během extrémně krátké doby dokázal ACAM pomoci Sigmě automatizovat výrobní linku a tím znásobit výrobu filtrů. Prostě český podnikatelský um v praxi.
CzechInvest je zaměřen na podporu inovativních firem a
startupů. Využíváte jejich inovativní potenciál v době koronaviru?
Je skvělé vidět, že celá řada firem, které prošly nebo
procházejí našimi programy, se snaží nějakým způsobem přispět v boji proti
koronaviru a pomoci. Namátkou brněnský Motionhouse natočil vtipná edukační
videa na téma proč nosit roušku a spolupracoval na videu Petra Ludwiga Jak
významně zpomalit koronavirus, které se dostalo až do CNN.
Startup Mapotic pomohl vytvořit praktickou mapu, na které
běží platforma #DámeRoušky, Integromat pak rozběhnout web Spojujeme Česko.
Firma CityZen začala šít textilní bavlněné roušky pro chrudimskou nemocnici a
místní dětské lékaře, MapTiler pro změnu dodává mapy pro covid statistiky. Řada
firem nabízí volné kapacity. Pokud je to možné, snažíme se tyto kapacity
využít, nebo je propojit s těmi, kteří pro změnu nějaké služby nebo výrobky
poptávají.
Jaké změny přinesla pandemie do fungování samotného CzechInvestu?
V podstatě ze dne na den se proměnilo zadání od ministerstva
průmyslu a obchodu. Pracovníci CzechInvestu se okamžitě zapojili do mnoha
podpůrných aktivit, které ministerstvo a vláda zavedla a začala poskytovat.
Dopad je samozřejmě i praktický. Většina zaměstnanců pracuje z domova, nastalá
situace nás donutila přehodnotit priority práce, naučit se pracovat na dálku a
využívat moderní komunikační platformy. Přineslo to i pozitivní věci.
Zažil CzechInvest už někdy něco takového?
Pracuji v agentuře už 15 let a takovou dramatickou situaci
jsem nezažil. A myslím si, že se to netýká pouze naší agentury. Celá naše
generace ještě nic takového nezažila. Nevím, s čím by se to dalo srovnat.
Přestože je to někdy složité a chaotické, učíme se nové věci. Jsem patřičně
hrdý na svůj tým, s jakým entuziasmem a vnitřní silou na nových úkolech
pracují.
Spustili jste po vzoru Estonska a Polska hackathon Hack
the Crisis. Co si od něj stát slibuje? Není to jen dublování soukromých
iniciativ?
Chceme urychlit vybrané projekty, které odrážejí priority
země v boji proti koronaviru. Jsme si vědomi, že už tu fungují soukromé
iniciativy a myslím, že si vedou velmi dobře. Chceme to však celé zastřešit a
dát tomu státní podporu, jako je tomu v jiných státech. Vzhledem k tomu, že
máme kontakty ve státní i soukromé sféře, často víme, za kým jít a kde
zatlačit, aby se to celé posouvalo kupředu. Využít chceme také kontakty z
platformy Spojujeme Česko. Přihlášenému týmu zároveň pomůžeme v maximální možné
míře s administrativou tak, aby se mohl plně věnovat své práci.
Bude to pro CzechInvest první taková zkušenost, nebo se
vám tento formát už v minulosti osvědčil?
Agentura pořádala několik hackathonů především v oblasti
kosmických technologií. Zkušenosti s tím máme. Tento rozsah je však nový pro
všechny. Máme ale naštěstí i nějaké vzory ze zahraničí, kde hackathony pro boj
s pandemií nového koronaviru spustili dříve. Například Polsko. Domluvili jsme se,
že si nasdílíme příklady dobré praxe a tam, kde to bude vhodné, vzájemně
propojíme i naše mentorské sítě.
Ministr Havlíček vás jmenoval do funkce generálního
ředitele CzechInvestu. Původně jste byl jen pověřený řízením do konce roku
2019, respektive do sloučení s agenturou CzechTrade. Co se změnilo?
Změnilo se toho spoustu. Od mého pověření v červenci 2019 se
ukázalo, že sloučení agentur je složitější. Do toho jsme byli velmi aktivně
zapojeni do implementace některých opatření z nové inovační strategie ČR. Velmi
úzce jsme začali spolupracovat s ostatními státními institucemi na podporu
podnikání, jako je právě CzechTrade, CzechTourism, Česká exportní banka,
Českomoravská záruční a rozvojová banka.
Zavedli jsme takzvanou sdílenou podporu podnikání a snažíme
se maximálně ulehčit podnikatelům cestu ke státní podpoře a informacím. Během
podzimu jsme také změnili naši organizační strukturu tak, aby lépe a
efektivněji mohla naplňovat naši novou strategii. To vše pan ministr zohlednil,
a proto neměl v současné chvíli potřebu hledat jiného manažera. Můj mandát není
nijak časově omezen.
Čeho byste ve své funkci chtěl dosáhnout?
První mety, kterou jsem si v původně omezeném čase vytyčil,
jsem již dosáhl. Poskládal jsem velmi efektivní tým managementu, nakombinoval
jsem zaměstnance s mnohaletou praxí v CzechInvestu s nově příchozími z jiných
oblastí. To velmi občerstvilo výkon a také firemní kulturu v agentuře.
Další a dlouhodobější cíl je, aby podnikatelé brali
CzechInvest jako první a přirozenou volbu, pokud budou mít nějakou potřebu,
požadavek nebo podnět vůči státu. Budou nám důvěřovat a my svou prací
prokážeme, že udělali správně, když se na nás obrátili. Pro našeho zřizovatele
i pro daňové poplatníky musí dávat smysl, proč CzechInvest existuje a že jeho služby
jsou potřebné a žádoucí.
Ještě zpět ke koronaviru. Měli bychom se ze současné
situace něco naučit?
Tak to bych rád věděl i já. S nadějí očekávám, co se z toho celého vyvine. Doposud snad vždycky lidstvo vyšlo z každé krize posíleno. Osobně velmi věřím podnikavosti českých lidí. A tak trochu na jejich kreativitu a podnikatelského ducha do budoucnosti sázím.
PDF verze dubnového čísla magazínu Export a podnikání ke stažení