PODPORA EXPORTUPřestože náš obchod s Rakouskem roste, jeho podíl na celkovém vývozu zatím zůstává relativně nízký. Také proto se agentura CzechTrade rozhodla podpořit exportéry přímým zastoupením u našich jižních sousedů.
PODPORA EXPORTU Přestože náš obchod s Rakouskem roste, jeho podíl na celkovém vývozu zatím zůstává relativně nízký. Také proto se agentura CzechTrade rozhodla podpořit exportéry přímým zastoupením u našich jižních sousedů. Rakousko je jako sousední země jedním z nejvyhledávanějších vývozních trhů našich exportérů. „Přestože českému zahraničnímu obchodu dominuje Německo, Rakousko je dlouhodobě třetím nejvýznamnějším vývozním trhem. Podíl Rakouska na celkových vývozech České republiky se zvýšil nad 6 procent, dovozy z Rakouska zaujímají 4 až 4,5 procenta celkových dovozů do ČR,“ říká ke vzájemnému obchodu ředitelka CzechTrade Jitka Hanzlíčková. U Rakouska tedy růst našeho vývozu dlouhodobě předstihuje dovoz. Zatímco v roce 1999 přebytek obchodu dosáhl 3,75 miliardy korun, v roce 2003 to bylo již 23,85 miliardy korun. Vývoj obchodu od počátku letošního roku a vstup ČR do EU podle Hanzlíčkové naznačují, že by letošní výsledek mohl být o další 2-3 miliardy lepší. BARIÉRY PŘETRVÁVAJÍ Navzdory geografické blízkosti a rozvinutosti obchodu existují v obchodních vztazích mnohé odlišnosti. Pro české podnikatele v některých oborech přetrvávají bariéry. „Naší přítomností na rakouském trhu chceme usnadnit vstup novým českým firmám a pomoci českým exportérům získat maximum aktuálních informací a kontaktů. Významnou příležitostí je tlak na snižování nákladů, který vede rakouské firmy k přesunu výroby, především do okolních „levnějších“ zemí. Od této skutečnosti si slibujeme získat pro české výrobce řadu menších či větších zakázek a subdodávek,“ doplňuje ředitel zahraniční kanceláře ve Vídni Ivan Papoušek. ZÁJEM O VÝROBKY S PŘIDANOU HODNOTOU „To, co české malé a střední podniky ztrácejí na kapitálové síle, často získávají na pružnosti přizpůsobovat se změnám v prostředí. Společně sexportní připraveností je tato schopnost rychle se přizpůsobit na náročném rakouském trhu mnohdy nejdůležitějším faktorem úspěchu. Proto především takovéto firmy, ať malé či velké, bychom chtěli v Rakousku podporovat,“ dodává Ivan Papoušek. Stěžejní část našeho vývozu tvoří osobní automobily a elektrická zařízení, přístroje a spotřebiče. Skupina strojů a dopravních prostředků se podílí na našem exportu více než 45 procenty. Skupina tržních výrobků se pohybuje kolem 20 procent. „Znamená to, že se nám daří na vysoce konkurenční rakouský trh prosazovat výrobky s vysokou přidanou hodnotou. Podíl vyvážených surovin dnes již nepřekračuje 10 procent,“ konstatuje Jitka Hanzlíčková. Mezi dalšími vývozními artikly je nábytek (2,5 procenta), textilní příze a tkaniny (2,3 procenta), roste také podíl potravin a nápojů. „Mlékárně Kunín se v loňském roce podařilo prosadit do rakouské sítě supermarketů Aldi,“ připomíná Jitka Hanzlíčková. Na rakouském trhu uspěla česká piva Budvar, Starobrno, Plzeňský Prazdroj a dále například Becherovka. NUTNOSTÍ JE „POVOLENÍ K VYSLÁNÍ“
Stranou nestojí ani zájem z rakouské strany o výrobní kooperaci především ve stavebnictví a službách. „V poskytování služeb ve stavebnictví a příbuzných oborech (zahradnické služby, čistění a úklid, sociální a bezpečnostní služby) jsou české společnosti omezovány. Aby mohly tyto služby v Rakousku realizovat, musí získat od rakouských úřadů pro své zaměstnance nejdříve tzv. EU-Entsendebestätigung (povolení k vyslání). To může trvat až 6 týdnů,“ upřesňuje Ivan Papoušek. Významným odvětvím je i strojírenství, které má v Rakousku podobný charakter jako v ČR a je dobrým potenciálním partnerem pro outsourcing, zejména ve strojních komponentech a zpracování kovů či přenesení výroby do ČR. „V této souvislosti nabízí agentura CzechTrade službu šitou na míru takovým požadavkům CIPAS. Její podstatou je vyhledat vhodné partnery pro dlouhodobou výrobní spolupráci,“ dodává Jitka Hanzlíčková. Podle odhadů CzechTrade je v kontaktu s českými partnery zhruba 6 tisíc rakouských firem.