Agentura na podporu exportu Czechtrade otevřela novou kancelář v nigerijském Lagosu. Jde o čtvrtou pobočku agentury v Africe. Letos chce posílit i svou přítomnost v Německu. Provoz celkem 50 poboček přišel stát loni na 220 milionů korun. Nejvíc obchodů zprostředkovaly pobočky v byznysově proslulých lokalitách.
V lednu zahájila provoz naše nová zahraniční kancelář v nigerijském Lagosu, ta má pořadové číslo 51,“ potvrzuje pro Euro.cz František Kotrba, mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu, které Czechtrade zřizuje. „Nigérie a Evropská unie mají dohodu o volném obchodu, která umožňuje dovoz českých výrobků do země v rámci legislativy EU,“ dodává ředitel kanceláře v Lagosu Štěpán Ctibor Beneš.
V posledních letech se v Nigérii podle něj podařilo navázat obchodní vazby jak významným českým značkám, jako jsou Škoda Auto, Aero Vodochody nebo Veba Broumov, tak i středním a menším podnikům, jakými jsou výrobci české průmyslové trhaviny, společnosti Explosia a Austin Detonator, nebo výrobce žiletek Czech Blade.
O nynější aktivitě agentury svědčí i plán posílení přítomnosti ve Spolkové republice Německo prostřednictvím zřízení nové zahraniční kanceláře v Mnichově.
Provoz kanceláří Czechtrade není levnou záležitostí. Podle resortu průmyslu činí náklady na provoz sítě celkem padesáti zahraničních kanceláří CzechTrade zhruba 220 milionů korun.
„V teritoriích, kde klienti vyžadují nejvíce služeb, pracovních cest nebo prezentací českých výrobků, také proporčně rostou náklady. Mezi nejnákladnější lze tedy počítat Dubaj, Londýn, Moskvu nebo Chicago,“ říká Kotrba.
Nejvýkonnějšími, co se dokončených služeb a zprostředkovaných kontraktů týče, byly zahraniční kanceláře v Dubaji, Düsseldorfu, Chicagu, Londýně, Moskvě a Stockholmu. „Činnost kanceláří vyhodnocujeme z mnoha hledisek. Celkově jsme v roce 2016 dokončili více než 1700 asistenčních služeb zhruba pro 1100 českých exportérů. Těm jsme zajistili také účast na celkem 120 zahraničních veletrzích a výstavách,“ uvádí Kotrba.
Výkon kanceláří u tradičních českých obchodních partnerů, jako je Německo, je přirozeně viditelnější než v zemích jako Vietnam nebo Mexiko. Právě proto je však podle ministerstva přítomnost zastoupení na mimoevropských trzích z hlediska diverzifikace vývozu tuzemských výrobků a služeb tak důležitá.
Čtěte také: