České firmy v roce 2009 s přispěním služeb agentury CzechTrade uskutečnily nejméně 219 úspěšných exportů v celkovém objemu více než 3,2 miliardy Kč. Podle Aleše Řiháčka, ředitele odboru strategie, marketingu a komunikace, celkově rostla vytíženost zahraničních kanceláří agentury (podíl práce na konkrétních zakázkách klientů na celkovém disponibilním času zahraničních kanceláří). V průměru dosahovala téměř 40 procent, čímž se dostala na úroveň, jakou vykazují přední světové proexportní agentury…
Autor: Martin Siebert
„Navíc potvrdila, že těžiště podpory exportu se přesouvá do oblasti služeb s nejvyšší přidanou hodnotou – do oblasti zahraničního marketingu ve formě individuálních zakázek,“ uvedl Řiháček. Mezi šest nejvíce vytížených kanceláří patřily Varšava (93,71 %), Kolín nad Rýnem (79,34 %), Stockholm (65,64 %), Dubaj (60,08 %), Moskva (55,82 %) a Paříž (55,39 %).
Tradičně cca dvě třetiny z objemu exportu klientů CzechTrade tvořily také v roce 2009 ruské trhy, které obhospodařují kanceláře agentury v Jekatěrinburgu, Petrohradu a Moskvě. Stříbrnou příčku v úspěšnosti získala kancelář v Dubaji a bronzovou Bukurešť. Firmy přitom služby zahraničních kanceláří „oznámkovaly“ prostřednictvím dotazníků známkou 1,3 ze čtyřbodové škály, kdy jednička znamená nejlepší ohodnocení. Na konci roku 2009 disponovala agentura sítí 33 zahraničních kanceláří s působností ve 36 zemích. Bylo otevřeno dlouho očekávané zastoupení v Kazachstánu, které hned od začátku zaznamenalo velký zájem ze strany českých firem. Některá teritoria začala agentura pokrývat prostřednictvím externích zástupců, například v Calgary, Kodani či Vilniusu.
Tržby agentury dosáhly v roce 2009 téměř 27 milionů korun, což bylo o cca dva miliony více než v roce předchozím.
Mezi úspěšné klienty CzechTrade s největšími objemy realizovaného exportu patřily mj. společnosti INCO engineering, ŽĎAS, KIT digital Czech, BAUER TECHNICS a GALATEK.
Novinky pro rok 2010
Také letos přichází agentura CzechTrade s novými službami, po kterých firmy volaly. Jako reakce na poptávku některých vývozních aliancí zavedla tzv. screening trhu. Ještě před vlastním vstupem na trh si tímto způsobem mohou firmy prověřit, jaké šance v dané oblasti a teritoriu mají. Ušetří tak ve výsledku nejen svůj čas, ale i finance.
Pod heslem »Zahraniční kancelář CzechTrade je i vaší zahraniční kanceláří« funguje služba dlouhodobá exportní asistence na zahraničním trhu. Je určena těm exportérům, kteří chtějí dlouhodobě sledovat a navštěvovat vybraný trh, případně se na něm etablovat.
Další novinkou je exportní poradenství. To využijí zejména klienti, kteří mají jasný exportní zájem i produkt, ale nedostatečný marketing. V tomto směru CzechTrade spolupracuje se zkušenými zahraničními experty, od nichž převzal část know-how. Nabízí exportujícím podnikům zhodnocení jejich exportních schopností, stanovení cíle a zdroje, analýzu vybraných trhů, sestavení marketingového plánu i rozpočtu.
Více na BusinessInfo.cz.