Menu Zavřít

Ďábel bývá ukryt v detailech

27. 8. 2007
Autor: Euro.cz

Reforma veřejných financí tedy nakonec prošla sněmovnou. Na první pohled jsou její parametry jasné. Sazby daně z příjmů, z korporátních daní, z DPH, zrušení registračních pokladen, minimálního daňového základu. Je to ale všechno, o čem média až doposud psala?

Reforma veřejných financí tedy nakonec prošla sněmovnou. Na první pohled jsou její parametry jasné. Sazby daně z příjmů, z korporátních daní, z DPH, zrušení registračních pokladen, minimálního daňového základu. Je to ale všechno, o čem média až doposud psala?

I když se vláda dušovala, že hned ta první verze reformy je posvátná kráva, na niž si nenechá sáhnout, její zaříkávání se zbortilo jako domeček z karet pod náporem lobbistických tlaků a poslanecké lidové tvořivosti. Nejde jenom o poslední změny, které byly vyvolány revoltou Vlastimila Tlustého, ale i ty o něčem svědčí. Přinejmenším o tom, že ani politici, kteří byli na změnách zainteresováni, a kteří jejich dopady tedy měli znát do mrtě, nevěděli o všech konkrétních dopadech.

Do reformního ringu vstoupilo ministerstvo financí a vláda vyzbrojeny nepochybně přesnými výpočty. Tu ubereme, tu přidáme, plus minus - autobus. Do toho však přišly již zmiňované změny. Na některé kývlo samo ministerstvo financí, respektive vláda, jiné se ztratily či v dalších případech objevily přímo ve sněmovně. Dá se pochybovat o tom, že účetní z ministerstva u každé změny provedli odpovídající kvantifikační korelaci k původní verzi, a že tedy budou jednotlivé položky odpovídat v konečném součtu původním odhadům. Kdo si dnes vzpomene na stravenky, snížení investičních limitů, či zdanění dividend?

bitcoin_skoleni

To vše jsou však zjevné věci, které jsou jasné. Ne vše je však tak průzračné, zvláště pokud na první pohled nejsou každému jasné důsledky jednotlivých opatření, a všechny korelace k jednotlivým reformním opatřením.

O výpočtu daně ze superhrubé mzdy ví každé malé dítě. Dokáže si ale kdejaký živnostník spočítat, že kvůli tomu již nebude moci napříště vést odvody na sociální a zdravotní pojištění jako nákladovou položku, ale že se mu o ně rozšíří daňový základ? A pokud ano - spočítal někdo, zda se započítáním těchto nákladů na tom bude lépe, stejně, či ještě hůře než před reformou? A to i vzhledem ke sníženým sazbám daně z příjmu fyzických osob a odečitatelným položkám? Zatímco v médiích vycházejí „zaručené“ výpočty, jaký kdo bude mít po reformě příjem, odborníci na daňovou problematiku a účetnictví jsou k nim skeptičtí. Počkejte si na konečné znění zákonů, až vyjde ve sbírce, říkají. Pak se o tom bavme. Jenom abychom se ještě navíc nedivili.

  • Našli jste v článku chybu?