Jen málokteré auto vzbudilo u Čechů takový zájem jako Dacia Duster. Praktické SUV s pohonem všech kol, které se nebojí nešetrného zacházení v nelehkých podmínkách a s nízkou cenou? Pro národ chatařů a chalupářů mimořádně zajímavé!
Foto: Dacia
A loni se ukázalo, že duster Čechy skutečně oslovil, patřil totiž k nejprodávanějším čtyřkolkám na tuzemském trhu. Není nutné zastírat, že hlavním důvodem úspěchu je nízká cena a s ní související poměr cena/výkon.
Kdo šetří, má duster
Dacia Duster totiž rozhodně není auto, které si zaslouží přívlastek „krásný“. Na druhou stranu se nedá říct, že by bylo ošklivé. Působí tak nějak nápadně a je znát, že se designéři soustředili především na účelnost i nízké výrobní náklady.
To ostatně platí i o interiéru. Z jednoduché palubní desky koukají ovladače známé ze starších renaultů, jejichž ergonomie je diplomaticky řečeno překvapivá. Především tlačítko elektrického ovládání zrcátek umístěné pod ruční brzdu nebo ovladače elektrického stahování zadních oken na tunelu za předními sedadly způsobí nechápavé kroucení hlavou. Přední okna se zase stahují tlačítky na středovém panelu. Důvod je zřejmý – ušetřilo se na zdvojeném ovládání.
Vnitřek je opravdu sestavený tak, aby především fungoval, na nějaké kudrlinky tu nebyl prostor. I proto vás v případě nového vozu v nose pošimrá typická „vůně“ gumy, v tomto případě použité na bytelné koberečky. Jestli chcete auto, které vás bude uvnitř rozmazlovat, hledejte jinde. Ale pokud toužíte po voze se snadno udržovatelným interiérem, je duster tím pravým. Vše se totiž dá snadno umýt mokrým hadrem. Místa je všude dost a dobře poslouží i kufr s objemem 418 litrů.
Diesel je slyšet
Roli pohonného ústrojí na sebe v testovaném voze vzal známý naftový čtyřválec 1.5 dCi, zde v silnější verzi se 110 koňmi. Síly má i na tak bytelné auto překvapivě dost, v terénu by se však větší výkon občas hodil. Motor je poměrně hrubý a nepotěší ani jeho odhlučnění.
Za vyloženě „dusterovinu“, na niž si musí řidič zvyknout, lze považovat extrémně krátké převody, což je výsledek honby za co nejnižšími náklady. Pokud chcete s autem do terénu, je dobré mít v něm redukční převodovku. Jenže ta pochopitelně něco stojí, proto Dacia vymyslela chytrý „krok stranou“. Zkrátila převody a především jednička je vyloženě superkrátká. V praxi se majitel dusteru naučí rozjíždět na dvojku. A nejvyšší stupeň, tedy šestku, bude využívat i v městském provozu.
Nevýhoda takového řešení je zřejmá – na dálnici se zvyšuje spotřeba a ani zvuk vytočeného motoru uši nepohladí. Není to ale nesnesitelné a spotřeba se pohybovala kolem 7,5 litru.
Dacia Duster 1.5 dCi 4×4
motor vznětový čtyřválec
objem 1 461 cm3
max. výkon 81 kW (110 k)
max. toč. moment 240 Nm
max. rychlost 168 km/h
z 0 na 100 km/h 12,5 s
spotřeba 5,3 l/100 km
cena test. verze 444 900 Kč
Tak trochu retro
Krátké převody se zato hodí v terénu, kde je Dacia až překvapivě schopná. Pomáhá jí skvěle fungující pohon všech kol od Nissanu (lze zvolit také systém stálé čtyřkolky) i nadprůměrná světlá výška a krátké převisy zajišťující velké nájezdové úhly. Jedinou překážkou tak může být jen menší zkřižitelnost náprav. V terénu je tedy duster hodně dobrý.
A na silnici? Velkou pochvalu zaslouží skvěle komfortní naladění podvozku. Na sportovnost zapomeňte, karoserie se v zatáčkách ráda naklání a auto je výrazně nedotáčivé, ale pohodlí na palubě je báječné. Nerovnosti podvozek tlumí bezvadně. Příjemné je i komunikativní řízení, zvyknout si musíte jen na slabší brzdy. Obecně se dá říct, že řídit dustera je tak trochu retro.
Výsledek? Pro někoho, kdo je zvyklý na rozmazlování moderních vozů, může být duster trochu k smíchu. Ale na druhou stranu existuje spousta řidičů, pro něž je SUV od Dacie přesně to pravé. Zvlášť za ceny, za které se prodává. Nejlevnější duster s pohonem všech kol totiž vyjde na hodně příjemných 329 900 korun. Za diesel je třeba připlatit o 40 tisíc víc.