Nové továrny na výrobu baterií rostou i v Evropě jak houby po dešti. Jednou z nich má být továrna Daimleru v Kamenci nedaleko Drážďan. Jejich boom má umožnit snížení výrobních nákladů přes 40 procent do roku 2021. Do roku 2030 by už elektromobily mohly být levnější než současně vyráběné vozy s tradičními spalovacími motory.
S přechodem od tradičních motorizací k elektromobilům je třeba počítat a proběhne možná rychleji, než si je většina řidičů ochotna připustit. Ukazuje to i vývoj v Evropě, kde se začínají stavět další továrny na výrobu baterií po vzoru Tesly a její gigafactory v nevadské poušti.
Naposledy to byla Angela Merkelová, jež osobně podpořila výstavbu továrny na baterie automobilky Daimler. Ta má stát půl bilionu eur a bude kompletovat lithiově-iontové jednotky pro uchovávání elektrické energie.
Nová továrna se začne stavět 130 kilometrů jižně od Berlína v saském městě Kamenec u Drážďan, kde už od roku 2012 Daimler menší továrnu na výrobu baterií má. Pro případné dodávky lithia z Krušných hor by to nebylo daleko.
Jak je blízko těžba lithia v Krušných horách? Čtěte více:
O krok blíž k cínoveckému lithiu. Australané mají další licenci
Na tuto skutečnost upozornily i britské Financial Times. Ze spolkové země Sasko by se tak mohlo stát evropské Silicon Valley.
„Sasko je pionýrem vzhledem ke změnám v automobilové produkci,“ prohlásil Martin Dulig, saský ministr hospodářství. Výrobu elektrovozů plánuje také koncern VW ve městě Zwickau. Už nyní v Drážďanech vyrábí e-Golf. Do roku 2025 má vyrábět až milion elektromobilů ročně. BMW zase montuje své i3 a i8 v Lipsku.
Výroba baterií v Kamenci by měla začít v polovině roku 2018. Kromě baterií pro automobily má továrna vyrábět i baterie pro ukládání zelené energie pro domácnosti po vzoru americké konkurence Powerwall od Tesly. Daimler začal spolupracovat s americkým dodavatelem solárních systémů pro domácnosti Vivint Solar.
Kde má stát nová továrna na baterie firmy Daimler
„S ohledem na následující roky budeme mít větší penetraci na trh elektromobilů, což bude požadovat větší nároky na ukládání elektrické energie,“ řekl k tomu Boris von Bormann, který šéfuje firmě Mercedes-Benz Energy Americas.
Německý startup Sonnen věští změny v energetice:
Sonnen slibuje revoluci v energetice. V ČEZ si mnou ruce
Analytické oddělení agentury Bloomberg pro nové energie, New Energy Finance, předpokládá, že rozšiřování výroby baterií pro auta i pro domácnosti bude klíčové pro prudké snížení cen elektromobilů a také pro stacionární uchovávání energie ze zelených zdrojů, jako je slunce a vítr.
„S tím, jak se snižují náklady na výrobu baterií a roste i jejich kapacita, můžeme čekat, že elektromobily budou levnější než jejich ekvivalenty se spalovacími motory do roku 2030,“ potvrdil Nikolas Soulopoulos z londýnské analytické služby Bloomberg New Energy Finance (BNEF).
Cena lithium-iontových baterií pro elektromobily má už do roku 2021 klesnout o 43 procent, nyní se cena za kilowatthodinu pohybuje okolo 273 dolarů a podle BNEF do roku 2021 klesne na 156 dolarů. Baterie přitom tvoří u elektrovozů třetinu výrobních nákladů.
Pomoci k tomu má zvýšení výroby. Kromě Tesly, která chce stavět dalších několik továren gigafactory po světě (uvažuje se také o ČR), už začala loni stavět firma Samsung továrnu v Maďarsku a LG Chem v Polsku. Ve Švédsku hodlá firma NorthVolt postavit továrnu na baterie za 4 miliardy eur do roku 2023. Globální výrobní kapacita baterií se má zvýšit ze současných 103 GWh na 278 GWh v roce 2021.
Plány Tesly jsou velkolepé. Více čtěte:
Projekt Gigafactory se rozrůstá. Tesla postaví až čtyři další továrny, jednu v Číně
Snížení cen chytrých baterií pro domácnosti i podniky má umožnit rychlejší nástup zelených energií. Největší italský distributor elektřiny Enel zkouší pilotní projekt, který páruje baterie s větrnými parky.
„Baterie jsou určitě klíčové pro to, aby umožnily rozšíření obnovitelných zdrojů,“ tvrdí Riccardo Amoroso, vedoucí inovací v italské energetické firmě. Podobně testuje finská firma Fortum baterie pro ukládání energie ze solárních a větrných parků.
Elektrovozy se zatím nedaří prodávat v masovějším měřítku, jak si například slibovala německá vláda. Ta si vytkla cíl, že do roku 2020 bude po německých silnicích jezdit okolo milionu aut s bateriemi. Nyní je podíl elektromobilů na trhu s auty v řádu desetin procent, do roku 2030 by to však mohlo být až dvacet procent všech nově prodaných aut, predikuje BNEF.
Dále čtěte: