Díky vědomí ekologické image a rostoucím cenám...
Celý podtitul:
Díky vědomí ekologické image a rostoucím cenám u čerpacích stanic se odbyt konečně rozbíhá – dokonce i v USA
(text)
Téměř po celou dobu své desetileté historie měla divize Daimleru pro výrobu automobilů Smart renomé, že děla malá auta, která přinášejí velkou ztrátu. V letech 2005 a 2006 firma Daimler se sídlem ve Stuttgartu vykázala, že na restrukturalizaci divize vyrábějící drobné dvousedadlové vozidlo vynaložila tři miliardy dolarů. Znechucení vedoucí pracovníci v jedné chvíli slavnostně slíbili, že divizi prodají nebo že bizarní autíčko sprovodí ze světa, když se jim nepodaří chronickou ztrátu vyřešit.
Vypadá to, že Smart prostě asi předběhl svou dobu. Jeho odbyt nyní neočekávaně stoupá dokonce i v USA, kde je tato značka k dostání od ledna. Firma Smart USA prodala ve Spojených státech přes 14 000 automobilů – přibližně dvojnásobek toho, co Daimler očekával – a kupující na tento vůz čekají celý rok. Celosvětový odbyt Smartu se letos zvýšil o 57 procent na 81 300 vozidel a Daimler ve své továrně ve francouzském Hambachu zvýšil počet směn. Daimler nezveřejňuje výsledky o Smartu samostatně, ale analytici očekávají provozní příjmy v přibližné výši 75 milionů dolarů z odbytu v hodnotě 1,5 miliardy dolarů. Pětiprocentní marže je srovnatelná s asi osmiprocentní marží u vozů značky Mercedes jako celku.
SYMBOL POSTAVENÍ Ceny benzinu vysvětlují nárůst prodejů Smartu jen částečně. Pravdou je, že Smart s tříválcovým motorem a stěnami karoserie z nápadně barevných plastů ujede na jeden galon pohonných hmot obrovskou vzdálenost. Při spotřebě jednoho galonu benzínu na 65 kilometrů na dálnici je Smart palivově nejúčinnějším nehybridním benzinovým automobilem na amerických silnicích. Dieselová verze (která se neprodává v USA) ujede na galon téměř 115 kilometrů. Avšak zákazníci, kteří si Smart kupují, nejsou žádní průměrní šetřílci. Mnozí z nich jsou bohatí lidé se smyslem pro design, kteří viděli Smarty při cestách do Evropy a vlastní alespoň jedno další auto. K překvapení Daimleru jen pět procent amerických zákazníků volí základní model za 11 590 dolarů, místo toho si objednávají parádnější verze jako kabriolet v ceně 16 590 dolarů. I když někteří řidiči tvrdí, že Smart na dálnici vypadá jako myš mezi slony, Ron Moreau, čtyřiasedmdesátiletý obyvatel virginského Williamsburgu, přiznává, že se svými dvěma modely Lexusu sotva kdy vyjel od července, kdy si za 16 800 dolarů koupil Smart Passion. „Člověk se nechce šťourat v nose, když jede autem, protože se všichni dívají,“ říká. Spolu s modelem Mini BMW je Smart dokladem toho, že Američané si budou kupovat malé automobily za vyšší než základní cenu. Velkou změnou nejsou ani tak ceny benzinu, ale posun v postojích. Kupci, kteří dbají na postavení, se teď obávají, že sportovní užitkové vozidlo jim dává cejch přispěvatelů ke globálnímu oteplování, kteří pomáhají podporovat petrodiktátory. V současnosti si řidiči kladou otázku: „Musí člověk spotřebovat dva litry benzinu, aby si koupil litr mléka?“ říká Anders Sundt Jensen, šéf značky Smart u Daimleru. Vydělávat peníze na malých automobilech, dokonce i na těch drahých, zůstává problémem. Vzestup Smartu je výsledkem nejen silného odbytu, ale i snižování nákladů, jako například zastavení výroby čtyřdveřového modelu, jehož prodej je nízký. Daimler v USA zadal subdodavatelské prodeje megadealerské firmě Penske Automotive, aby nemusel hradit náklady dealerské sítě. Takže firma Smart USA má pouhých 25 zaměstnanců. Smart vynaložil na marketing necelých deset milionů dolarů, většinou na propagační akce, jako například na konvoj do 50 měst, kde si lidé mohli tato auta omrknout a řídit je. Existuje samozřejmě riziko, že odbyt Smartů zeslábne, až novota pomine. A stále intenzivněji se snaží konkurence. Mimo hranice USA je Toyota připravena uvést na trh svůj elegantní model iQ, který je o 30 centimetrů delší a pojme tři dospělé. Daimler však sází na to, že vertikální profil dvousedadlového Smartu, díky němuž mají řidiči automobily plné velikosti v úrovni očí, ho zvýhodní před níže zavěšeným iQ. Marc-Rene Tonn, analytik banky M.M. Warburg v Hamburku, prohlašuje: „Tento segment roste tak rychle, že je v něm prostor pro každého.“
/popisek vpravo od foto na s. 76/
K příjemnému překvapení Daimleru se většina kupujících v USA přiklání k luxusním Smartům
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl