Úvod přílohy
Železnice představuje kvalitní dopravní cestu, která umožňuje rychlou a pohodlnou přepravu nákladů a osob ve velkých objemech. To ale znamená, že železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Proto Česká republika přikročila v posledních letech k budování moderních tranzitních železničních koridorů. Dva jsou již v podstatě předány do plného provozu, dva další čekají na zahájení prvních staveb a v neposlední řadě na to, kolik peněz vláda na jejich realizaci uvolní.
Nové dva tranzitní železniční koridory byly zařazeny Evropskou komisí mezi třicet prioritních projektů EU. Problém je však v tom, že nově modernizované koridory by mohly významně konkurovat železniční přepravě našeho západního souseda. Pokud by byly oba koridory z prioritních projektů EU vyňaty, bylo by financování modernizace významně ohroženo. V současné době se již nejedná o problém výhradně České republiky. Nejsme uzavřenou enklávou, přes naše území probíhá čilý tranzitní obchod. Nehovoříme již o tranzitních koridorech, ale o evropských trasách. Když EU posuzovala nejvýznamnější projekty, na které hodlá dát finanční prostředky ve střednědobém horizontu, byly právě tyto evropské trasy, tedy české tranzitní koridory v těchto plánech hodnoceny jako velice významné. Česká republika však v současné době nemá dostatek finančních prostředků na realizaci obou koridorů, a tak může být jejich zahájení posunuto na dobu, kdy bude státní rozpočet pro modernizaci železnice příznivější. Pokud ovšem začneme s realizací ihned, dáme tím Evropské unii jasný signál: jsme připraveni, víme, jak je dopravní infrastruktura důležitá a sami děláme vše pro to, aby Česká republika nezůstala bílým místem na mapě hlavních evropských železničních tras.
box:
Proč ČR potřebuje koridory
„Nákladní dálnice“
Bez koridorů se nezvýší konkurenceschopnost železniční dopravy a dálnice ještě více zahltí kamiony.
Nové koridory ekonomickým přínosem
III. a IV. koridor odčerpá ze silnic v regionech, kterými obě cesty povedou, část nákladní dopravy, zejména tranzitní. Dojde k výraznému zatraktivnění jižních a jihozápadních Čech pro zahraniční investory, kteří budou moci využít rychlý a efektivní způsob dopravy zboží.
Koridory pomáhají přílivu zahraničních investic
Objem zahraničních investic v ČR je mnohem vyšší než v okolních zemích. Důvodem je mimo jiné právě lepší rozvinutost infrastruktury v Čechách a na Moravě. Bez jejího dalšího rozvoje o svůj náskok přijdeme.
Spojení s Evropou
Naše síť koridorů se po dokončení v roce 2016 spojí s uzly multimodálních panevropských dopravních koridorů. III. a IV. koridor jsou zařazeny mezi 30 prioritních evropských projektů.
Železnice je levnější než dálnice
Průměrné náklady na jeden kilometr modernizované železniční koridorové tratě představují v cenové úrovni roku 2000 pouze 128,1 milionu Kč. Na rozdíl od silničních staveb se u koridorů nepočítá s rozpočtovými rezervami.
Návratnost vložených finančních prostředků
Z makroekonomického hlediska je návratnost spočítána na dobu patnácti až dvaceti let s nemalými celospolečenskými přínosy, jako jsou například vliv na životní prostředí, zvýšení daňových příjmů z realizace, zvýšení zaměstnanosti, zvýšení bezpečnosti, krácení přepravní doby, zajišťování potřeb státu, zvýšená atraktivita pro zahraniční investory a tak dále. Návratnost investice je vypočtena na základě celkových investičních nákladů, tedy i včetně zdrojů EU. U dálnic takovéto výpočty neexistují.
Financování z fondů EU
Čerpání z fondů EU je pro III. a IV. koridor navrženo v celkové výši 42,9 miliardy Kč pro celé období realizace (2005 – 2016), což představuje 36,5 procenta celkových investičních nákladů na tyto projekty, a tento podíl překračuje doporučení uvedená v materiálech EU vztahující se k financování prioritních projektů.
Přísná kontrola nákladů
Evropské banky, které poskytly finanční prostředky na výstavbu koridorů, požadovaly dohled nezávislé konzultační firmy. Na prostředky poskytnuté z fondů EU dohlíží jako supervizor britská konzultační firma Babtie a jsou průběžně prováděny audity orgány EK.
Koridory jsou již vytížené
Koridory, jež jsou nyní v provozu, jsou jako tranzitní cesta vytíženy přibližně na 95 procent možné kapacity.