Menu Zavřít

Dálnice D1 je zase o něco delší

31. 10. 2005
Autor: Euro.cz

DOPRAVNÍ VÝSTAVBA Cestování do Zlínského kraje se zásadně urychlí. Minulý týden byl totiž otevřen další, téměř 18 kilometrů dlouhý úsek dálnice D1 z Vyškova do Vrchoslavic, který přiblížil páteřní komunikaci krajské metropoli Zlín.

Nový úsek dálnice má přilákat i potenciální investory.

DOPRAVNÍ VÝSTAVBA Cestování do Zlínského kraje se zásadně urychlí. Minulý týden byl totiž otevřen další, téměř 18 kilometrů dlouhý úsek dálnice D1 z Vyškova do Vrchoslavic, který přiblížil páteřní komunikaci krajské metropoli Zlín. Dokončený úsek dálnice z Vyškova do Vrchoslavic navazuje na nejstarší českou dálnici D1 z Prahy přes Brno do Vyškova. Podle plánů bude tato dálnice dále pokračovat okolo Prostějova do Lipníku nad Bečvou, kde se napojí na dálnici D47 do Ostravy a do Polska. „Dokončení celé této trasy plánujeme do pěti let, tedy do roku 2010. Celá dálnice D1, pod kterou bude po dostavbě začleněna i dálnice D47, tak bude měřit 377 kilometrů,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman. STAVBA ZA MILIARDY

Kompletní výstavba nově otevřeného dálničního úseku trvala zhruba tři roky a stála šest miliard korun. „Řada lidí může vnímat otevření jednoho úseku dálnice jako něco méně podstatného, ale skutečností je, že se dálnice opět prodlužuje a řada lidí na ni čekala,“ uvedl při slavnostním otevření premiér Jiří Paroubek. Hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš považuje nový úsek za „první splátku České republiky svému východnímu cípu“. Díky dálnici se prý ulehčí obyvatelům některých obcí a měst od dosavadní tranzitní dopravy a na nové komunikaci vydělá i region jako celek. „Kraj totiž bude díky dálnici pro investory mnohem atraktivnější,“ uvedl Lukáš.

Na novém úseku dálnice vzniklo přes 451 tisíc metrů čtverečních vozovek, z toho 334 tisíc metrů čtverečních tvoří cementobetonové povrchy. Stavba si dále vyžádala třicet kilometrů přeložek a oprav přilehlých komunikací II. a III. tříd a účelových komunikací a několik přeložek inženýrských sítí. Postaveno bylo celkem 22 mostních objektů v celkové délce přes 1255 metrů.

DALŠÍ DÁLNICE ZA ROK

Kromě nového úseku, který byl v posledních minimálně dvou letech největší dálniční stavbou v České republice, bude letos otevřeno dalších 16 nových kilometrů dálnice D11 u Chlumce nad Cidlinou. Zde se ale zatím počítá s obousměrným provozem v jedné polovině dálnice, až za rok bude otevřena plnohodnotná dálnice přes Hradec Králové. Podle Laušmana bude příští rok, alespoň pokud jde o přírůstky nových dálničních úseků, na poměry v Česku skutečně výjimečný. Do provozu se totiž dostane celých 72 kilometrů dálnic. Kromě již zmíněné dálnice D11 to na D5 bude zbytek obchvatu Plzně a na D8 stavba z Ústí nad Labem na německé hranice. Naopak žádné nadšení, zejména hejtmanů, nevzbudil plán ministerstva dopravy na rozšíření dálnice D1 mezi Prahou a Brnem na šest pruhů. Podle hejtmanů dotčených regionů vyjde tento projekt dráž než plánovaných 30 až 40 miliard korun. Tyto peníze pak budou chybět na další projekty, jako je plánovaná výstavba rychlostní komunikace R35.

VÝSTAVBA R35 VÁZNE

bitcoin_skoleni

Příprava výstavby R35 však vázne především na nekončících dohadech o to, kudy trasa této komunikace má vést. „Hejtmani by se měli zabývat spíše tím, aby platily zákony, které by urychlily výstavbu liniových staveb,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. Podle jeho slov počítá harmonogram prací s tím, že by i R35 měla být hotova zhruba do roku 2010, tedy do stejného data jako rozšíření dálnice D1.

Komunikace R35 by měla dálnici D1 odlehčit až 30 procent provozu, který směřuje na sever Moravy. Navíc by měla zajistit dopravní napojení regionálních center a příchod nových investorů. „Například do průmyslové zóny v Opatovicích nad Labem v současnosti míří investice za 20 miliard korun,“ dodal hejtman Královéhradeckého kraje Pavel Bradík.

  • Našli jste v článku chybu?