Dálnice D4, která vede z Prahy směrem na Strakonice a Písek, je o necelých pět kilometrů delší. Na Příbramsku mohou řidiči ode dneška využít nový úsek mezi Skalkou a křižovatkou se silnicí II/118. Výstavba začala před dvěma lety a vyžádala si 417,5 milionu korun bez DPH.
Na prodloužení strakonické dálnice netrpělivě čekali hlavně lidé v Dubenci, kudy byla dosud vedena veškerá doprava z Prahy na Strakonice a do Písku a dál až na hraniční přechod ve Strážném. Nový dálniční úsek bude sloužit i jako obchvat obce a odvede z ní tranzitní dopravu.
Výstavba dálnic v Česku vázne. Kde se bude stavět letos?
„Jsem rád, že se ulehčí obcím kolem. Především obyvatelé Dubence si oddechnou,“ řekl při dnešním otevření nového úseku ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupy jsou součástí stavby protihluková opatření, aby byly dodrženy maximálně přípustné hladiny hluku.
Stavbaři vybudovali také nový most přes D4 u křižovatky Skalka, což si vyžádalo dlouhodobou uzavírku dálnice u 41. kilometru. Práce vyšly na 46 milionů korun a kromě demolice původního nadjezdu a výstavby nového zahrnovaly i úpravy mimoúrovňové křižovatky a odbočovacího pruhu na silnici I/18 ve směru od Příbrami.
Dálnice D11 na polské hranice by mohla stát v roce 2026. Čtěte více
Chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Miroticemi chce ministerstvo dopravy vybudovat pomocí soukromých peněz formou takzvaného PPP projektu. Celková investice má dosáhnout 24,9 miliardy korun, stavět by se mělo v roce 2019. Poradcem pro dostavbu D4 formou PPP projektu vybralo letos ministerstvo sdružení firem White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika, které za služby požaduje 26 milionů korun.
Nutné je ale dokončit výkupy pozemků. Například mezi Milínem a Lety je zatím vykoupeno 88 procent pozemků, řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. V deseti případech běží vyvlastňovací řízení, podle mluvčího jde o neznámé majitele.
Přečtěte si také: